Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

27 Aralık '16

 
Kategori
Dilbilim
 

“Almayayım” yerine “almayım” desek ne olacak; zaten günlük hayatta da böyle kullanılıyor

“Almayayım” yerine “almayım” desek ne olacak; zaten günlük hayatta da böyle kullanılıyor
 

Bu kelime lügatimizde niye böyle çıkmış anlayamadım. Böyle yazılıyor ama böyle söylenmiyor, “ben almayayım” diyen birini duydunuz mu; “ben almayım” denilir. Peki, böyle deniliyorsa niye “almayayım” şeklinde yazılıyor?

Ben dilci değilim; ancak hani çok haklı bir gerekçesi yoksa dili böyle zorlaştıran ifadelere karşıyım. Örneğin “gitmeyeyim” yerine “gitmeyim” dediğiniz zaman “buradan gitmeyim, buradan gitmişim” şeklinde farklı bir anlam oluştuğu için belki böyle kullanılıyor olabilir.

Yine de bu kadarcık bir anlam sapması için hemen bütün fiillerin sonuna eklenen “-mayayım, -meyeyim” eki yazmayı bayağı zorlaştırıyor. Konuşmada da zaten kimse böyle kullanmıyor; “ ben yemeyeyim” diyeni duymadım.

Nasıl konuşuyorsak öyle yazılsın, insanlara zor gelmiş olmalı ki kullanmıyorlar; ama almayayım yerine almayım yazsan yanlış oluyor. Konuşunca nasıl oluyor peki; anlayan anlıyor. Burada gereksiz yere dili zorlaştırma var.

 
Toplam blog
: 6332
: 653
Kayıt tarihi
: 21.09.08
 
 

Sadece sayfalarda kalan yazılar şaheser olsalar bile önemsiz ve anlamsızdır. İnsanlara ulaşan ve ..