Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

31 Ekim '12

 
Kategori
Okullar
 

“Alo 147” mi ?

Alo 147”mi ?

Evet, efendim.

“Velisi olduğum oğlum …. ‘ın  …… okulundaki  …. ders öğretmeni  ….   oğluma sürekli zayıf not verdiği için kendisinden şikayetçiyim. “ Öğretmen hakkında gereğinin yapılmasını istiyorum.”

Yukarıdakine benzer şikayet veya ihbarlar için Alo 147’yi arayanlar olacaktır.

Alo 147 Milli Eğitim Bakanlığı’nca hizmete sokulan eğitimle ilgili talep, şikayet, görüş-öneri ve ihbar hattıdır.

“Alo 147” hattının en çok şikayet ve ihbar için kullanılacağını düşünüyorum. Görüş ve önerileri yönetimdeki ilgililer ve uzmanlar zaten getirecektir.

Milli Eğitim Bakanlığı Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliğinin 06.01.2012 tarih ve 2012/02 sayılı Genelgesinde, Millî Eğilim Bakanlığı İletişim Merkezi (MEBİM) "Alo 147" hattının 01 Mart 2012 tarihinden itibaren eğitimle ilgili talep, şikayet, görüş-öneri ve ihbar için hizmete girdiği bildirilmişti.

Bakanlıkça yapılan açıklamada, lisans, lise, ortaöğretim ve önlisans mezunu olan personele eğitim uzmanları tarafından 80 saatlik, iletişim, kriz yönetim becerisi, konuşma teknikleri, MEB'in tanıtımı konularında eğitim verildiği bildirilmişti.

İletişim Merkezi'ne gelen tüm çağrılara uzmanlar tarafından doğrudan cevap verildiği, çağrıların bir inceleme ve araştırma gerektirmesi veya Bakanlıkça işlem yapılmasını zorunlu kılması nedeniyle hemen cevap üretilemediği durumlarda kurum ve kuruluşlarla iletişime geçilerek en geç 72 saat içerisinde taleplerle ilgili telefon veya SMS aracılığıyla geri dönüldüğü ifade edilmiştir.

Bu uygulamanın suistimale açık olduğu, soyut ve asılsız şikayetler sebebiyle öğretmenlerimizin mağduriyetine yol açabileceği öğretmen sendikalarınca Bakanlığa iletildiğini basından öğrendik.”

Yapılan açıklamalarda, “Milli Eğitim Bakanlığınca, iletişim merkezinin asıl amacının vatandaş odaklı yönetimin kurulması olduğu, iletişim merkeziyle sunulan hizmetler için alternatif bir kanal oluşturulacağı, bilgilendirme, işlemleri yürütme, süreç sorgulama, işlem sonuçlarını bildirme ve kullanıcı desteği gibi hizmetlerin sunulacağı bildirilmiştir.”

Haklı olduğunuzu düşündüğünüz durumlarda şikayet etme hakkınız doğaldır. Ancak, bazı kişilerin kendi çıkarları için “çamur at, izi kalsın” örneği, asılsız ihbar ve şikayetler eğitim yuvalarında başta öğretmenler olmak üzere herkesi tedirgin eder, huzursuzluğa neden olur. Öğretmen ve öğrencilerde güvensizlik yaratır.

Okullarımızdaki şikayetler genellikle zor durumda kalan öğrenciler ve velilerinin şikayetleridir. Ancak aldığı notu beğenmeyen, öğretmenin davranışını eleştiren öğrencilerin ve velilerin hemen “Alo 147”’yi arayacaklarını da unutmamalıyız. Okul yönetimi de - istediği zaman - öğrenci ve velileri kullanarak istemediği öğretmenleri “Alo 147” ye şikayet ettirebilir. Bu ise öğretmenleri sürekli tedirgin eder, onların çalışma şevklerini kırar ve verimlerini düşürür. Bu konuda çok dikkatli olunmalıdır.

Komşunuzun olumsuz bir davranışını şikayet etmek için ilgilileri telefonla aradığınızda, “adınızı ve soyadınızı alalım” dediklerinde, “Acaba ne olacak? Niye istiyorlar?” diye tedirgin olur musunuz? Sanırım bu yüzden bazen - aman uğraşmayayım şununla - diyerek  şikayet etmekten bile vazgeçtiğiniz olmuştur.

Bu nedenle “Alo 147” hattındaki asılsız ihbar ve şikayetlerin, kayda alınmasında hattı arayan kişilerin gerçek kimliklerini açıklayacaklarını düşünüyor musunuz ? Hiç sanmıyorum.

Denetim için gittiğimiz il veya ilçelerde, oteldeki oda kapımızın altından gizlice atılan öğretmen veya yöneticiler hakkındaki asılsız olduğunu tahmin ettiğimiz ihbarları ve iddialarını işleme koymak için, şikayetçiye ulaştığımızda “şikayetini yazılı olarak imzalayıp yapmasını” istediğimizde, hemen vazgeçtiklerini çok gördük.

 “Alo 147” hattında da aynı durumlarla karşılaşılacağını sanıyorum.

Bu hatta yapılacak şikayet ve ihbarların sahte isim ve adresle, ankesörlü telefonlardan yapılacağına hiç kuşkum yok. Umarım bu tür şikayet ve ihbarlar işleme konulmaz. Aksi takdirde ispiyonculuk okullarımıza iyice yerleşir. Öğretmenlerin okulda ki sevgi ve saygıya dayalı otoritesi, yerini huzursuzluğa ve güvensizliğe bırakır. Sonuçta okulda başarı düşer. Olan tüm öğrencilere olur.

Alo 147 ‘ye yapılan sözlü ya da yazılı - isim ve adres belli - ihbar ve şikayetlerin hangi kriterlere göre, nasıl ve ne süreçte kimler tarafından değerlendirileceği açıklanmamıştır. En doğrusu Bakanlıkça görevlendirilen denetçilerle yapılacağını düşünüyorum ancak,  öğretmenlerin de haksız yere mağdur edilme  kuşkusunun olduğu unutulmamalıdır.

İş yerlerinde ve resmi kurumlarda bulunan şikayet kutularına bugüne kadar hiç şikayet için not bıraktınız mı ? Önemsenmeyeceğini bildiğiniz için, “Hayır” dediğinizi duyar gibiyim. Bu şikayet kutularına yazılanları kim okur ? Yöneticiler. Onların “aman kurumda olay çıkmasın. Adımız kötü anılmasın”, Üst makamlardan uyarı gelmesin” anlayışı ile bu şikayetleri önemseyeceklerini ve  dikkate alacaklarını  sanmıyorum. Konunun üzerinde durulmayacaktır. Bunun yerine işyerlerinde  “müşteri memnuniyeti” anketlerinin  uygulanmasının seçilmesi daha iyidir.

Aynı durum okullarımızda da olabilir. Öğrencilerin “okul ve öğretmenlerden memnuniyeti” tespit için – uzmanlarca hazırlanmış – “öğrenci memnuniyeti” anketleri yapılabilir.

Özellikle özel üniversitelerde, yıl sonu derslerin bitiminde, yönetimler tarafından başarılı öğrencilere derslerine giren “öğretim görevlileri” hakkında – müşteri memnuniyeti esaslı olmak üzere sorular bulunan - anketler uygulanmaktadır.  Bu anketlerle öğrencilerin isim yazmadan verdiği bilgiler sonucuna göre “öğretim görevlilerinin değerlendirildiği” gelecek yıl görevlerine devam edip-etmeyeceklerinin belirlenmesi esas alınmaktadır.

Oysa bu ihbar hattı yerine, denetim birimleri ve okul yönetimlerince, okullardaki sorunları tespit etmek ve çözüme kavuşturmak için neler yapılabilir? Öğrencilerle sözlü veya yazılı iletişim kurularak kesin sonuca gidilebilir.

Belirli zamanlarda, isim yazdırılmadan öğrencilere Rehberlik derslerinde, (denetimde bizzat uygulayarak sonuç aldığımız) aşağıdaki basit “iki cümlelik” anket yapılabilir.

“Okulumu çok seviyorum , ama ……………….”

“Öğretmenlerimi çok seviyorum ama……………..”  

Öğrencilere “ …. “İle boş bırakılan yerlere  istediklerini yazmalarını söylemek yeterli olacaktır. Sonuçta, o kadar gerçekçi ve doğru yanıtlar alınacağını göreceksiniz. Bu yanıtlara göre yapılacak objektif değerlendirmeler sonucu sorunların çözüleceğine inanıyorum.

Sevgi ve saygılarımla.

Ali İhsan ÖZÇAKIR

MEB. Bakanlık Başmüfettişi (E)

 e-mail: aliihsanozcakir@hotmail.com

             

 
Toplam blog
: 172
: 4867
Kayıt tarihi
: 07.04.09
 
 

50 yıllık eğitimciyim. İngilizce öğretmenliği ve Bakanlık müfettişliği yaptım. Bunca yıllık eğiti..