Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

09 Ekim '17

 
Kategori
Blog
 

"Bloglar İnternetin Özgür Kaleleri" 3. Blog Yazarları Çalıştayı 17 Kasım'da

"Bloglar İnternetin Özgür Kaleleri" 3. Blog Yazarları Çalıştayı 17 Kasım'da
 

Evren Soyuçok


3.Blog Yazarları Çalıştayı

Kadir Has Üniversitesi Yeni Medya Bölümü ev sahipliğinde

17 Kasım 2017 tarihinde gerçekleştirilecek

“e-vren günlüğü” adını verdiği bloğunu 2005 yılından beri güncel tutan Evren Soyuçok, kendisini tanıtırken “blog yazarı” olduğunu söylüyor. Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni (ki aktif olarak görev yapmıyor) ve bir şirkette içerik editörü olmasına rağmen onu var eden uğraşın blog yazarlığı olmasından dolayı kendisini hep bu şekilde tanımladığını söylüyor. Haksız da sayılmaz çünkü sadece kendi bloğunda içerik üretmekle yetinmiyor Evren, etiketlere, popülariteye ve unvanlara takılmadan bütün blog yazarlarına eşit mesafede durarak onlarla hem yazılı hem YouTube üzerinden canlı söyleşiler düzenliyor; blog yazarları çalıştayının bağımsız bir şekilde akademik bir çatı altında yapılması için girişimlerde bulunuyor. Öyle ki ilki Aralık 2015’te İstanbul Üniversitesi, ikincisi Aralık 2016’da İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi ev sahipliğinde yapılan Blog Yazarları Çalıştayının üçüncüsü 17 Kasım 2017 tarihinde Kadir Hasi Üniversitesinde düzenlenecek. Ben de bu vesileyle Evren’le bloglar, blog yazarlığı ve çalıştay üzerine bir söyleşi gerçekleştirdim.

BLOGLAR İNTERNETİN ÖZGÜR KALELERİ

Türkiye’de ortak blog kültürünü oluşturabilmek amacıyla 2015 - 2016 yıllarında düzenlenen Blog Yazarları Çalıştayına onlarca blog yazarı katkı sağladı. Her iki çalıştay sonrasında da sonuç bildirileri yayımlandı. 17 Kasım 2017 tarihinde yapılacak 3. Blog Yazarları Çalıştayının geçen yıldan en önemli farkı ne olacak?

Aslında her çalıştay düzenlendiği yıl ve şartlar itibarıyla çok özeldi ve birbirinden farklıydı. 3. Blog Yazarları Çalıştayı da iki açıdan geçen yıllara göre farklı olacak. Öncelikli olarak Kadir Has Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Medya Bölümünün çalıştaya ev sahipliği yapacak olması büyük bir farkındalık. İnternetin akademik -bilimsel alanı Yeni Medya Bölümünün İnternetin özgür kaleleri bloglarla ilgili böylesi bir etkinliğe sahip çıkması heyecan verici.

Diğer bir fark da bu yılki çalıştayın, çalıştay formatına daha uygun olması. İlk iki çalıştayı deneyimsizliğimiz ve bazı şartlardan dolayı aslında panel havasında gerçekleştirmiştik ve masada 2015 yılında 6 blog yazarı, 2016’da da 5 blog yazarı yer almıştı. Dinleyiciler arasında bulunan blog yazarlarının ve konuya ilgi duyanların sorularını kısıtlı zamandan dolayı pek de cevaplayamamıştık. Ancak bu yıl, Kadir Has Üniversitesinin bize birden fazla salon ve öğleden önce - öğleden sonra bu salonları kullanma imkanı sunması sayesinde gerçek anlamda bir çalıştay deneyimi yaşayabileceğiz.

Bu özelliklerinden dolayı 3. Blog Yazarları Çalıştayı bu zamana kadarki en kapsamlı çalıştay olacak.

KADIN BLOGLARININ SORUNLARI MASAYA YATIRILACAK

Çalıştayın eş zamanlı üç oturum ve bir sempozyumdan oluşacağını açıkladın bloğunda. Senin de oturum başkanı olduğun öğleden önceki eşzamanlı 3 oturumun içeriğinden, diğer oturum başkanlarından ve katılımcılardan bahsedebilir misin bize?

Çalıştaylar öğleden önce olacak. Atıf Ünaldı, Funda Güleç Yalçın ve ben, eş zamanlı üç oturum düzenleyeceğiz. Atıf ağabey ve Funda, başkanlık edecekleri oturumlarına davet edecekleri blog yazarlarını kendileri belirliyor. İsimleri henüz netleştirmedikleri için ben de kimler olduklarını bilmiyorum. Ama Funda’nın kendi oturumuna sadece kadın blog yazarlarını davet edeceğini ve kadın bloglarının sorunlarını masaya yatıracaklarını biliyorum. Ben de yeni blog yazarlarıyla baş başa bir oturum düzenleyeceğim çünkü onları çalıştayın ana parçası yapmak iki yıldır hayalimdi. Gelecek Vadeden Bloglar projemiz var, o listede yer alan blog yazarları bu oturumda ana aktör olacak. Zaten çalıştayın ana amacı blogların geleceğe nasıl kalabileceği konusuna evrilmiş durumda. Böylece geçen yıllarda 5-6 kişinin dahil olabildiği sisteme bu defa otuza yakın blog yazarı doğrudan katkı sağlayabilecek.

Öğleden sonra herkesin katılımına açık olacak programın da şekli, konuşmacıları henüz kesinleştirilmedi. Amaç, bütün katılımcıların görüş bildirebileceği bir içerik ortaya koyabilmek.

Yeri gelmişken şunun da altını çizmek istiyorum. Geçen yıllarda da olduğu gibi Blog Yazarları Çalıştayında seyirci odaklı hareket etmiyoruz. Çok popüler konuşmacılar olsun, çok seyirci gelsin gibi bir amacımız yok. Blogların sorunlarına ve bu sorunların çözümüne nasıl odaklanırız, konuları en verimli bir şekilde nasıl ele alırız onun çabasındayız. Çalıştayı dinlemeye gelecek kişilere de seyirci gözüyle bakmıyorum. Blog yazan herkes çalıştaya gelse keşke ve görüşlerini paylaşsa, notlar alsa, analizlerini - değerlendirmelerini bloğunda paylaşsa ve ortak blog kültürü adına oluşturmaya çalıştığımız halkanın genişlemesine katkı sunsa harika olur.

“İLK TÜRKÇE BLOGLAR LİSTESİ” 2016 YILINDA  YAYIMLANDI

2010 ve daha öncesinde açılmış, güncelliğini hâlâ koruyan “İlk Türkçe Bloglar” listesini ilk kez 30 Mayıs 2016 tarihinde yayımladın. Bir de "Gelecek Vadeden Bloglar" listesini oluşturdun ve bu yayın sonrasında blog yazarlarında gözle görülür bir hareketlenme oldu. Eleştiriler, övgüler, yergiler birbiri ardına yağdı sana. Bu durumu nasıl yorumluyorsun?

İlk Türkçe Bloglar listesini sanki daha eskiden yayımlamışım sanıyordum, sen tarihi söyleyince şaşırdım ;) Her iki listenin yayımlanması, sonrasında benim söyleşiler için onlara ulaşmam, blog yazarları çalıştayı vesaire derken şunu fark ettim: Bazı blog yazarları, asıl mesleklerine ve uğraşlarına o kadar kapılmışlar (ki onlara kesinlikle hak veriyorum.) ve bloglarını hobi düzeyinde tutmuşlar ki bu bahsettiğimiz girişimler sayesinde blog yazarı ve bir blog sahibi olduklarını hatırladılar. Övgüleri, yergileri bir kenara koyuyorum; her ikisi de beni ne bloglarla ilgili yapacaklarımdan alıkoyar ne de daha fazlasını yapmamı sağlar. Benim motivasyonlarım diğer blog yazarlarından gelecek iyi ya da kötü sözlere bağlı değil çünkü.

Burada önemsediğim nokta bloğunu neredeyse unutmuş, blog yazarlığını önemseyenlerin bir anda bu gerçeği sorgulamaya başlaması. Düşünsene ilk Blog Yazarları Çalıştayını Aralık 2015’te gerçekleştirmiş, İlk Türkçe Bloglar listesini Mayıs 2016’da yayımlamışız. Yani internetin 20. yılında, Türkiye’de blogların görülmeye başlamasının 10. yılında. On yıl! Bütün bu canlanma, hareketlenme için çok geç değil mi?

“SADECE KENDİNE MÜSLÜMAN” BLOG YAZARI DEĞİLİM

Türkiye’de blog yazarlığı üzerine yazılı ve görsel bir arşiv oluşturmak için İlk Türkçe Bloglar listesinde yer alan blog yazarlarıyla söyleşiler yapıyorsun hatta birlikte YouTube Canlı Blog Sohbetlerinin 11.sini büyük bir keyifle yaptık seninle. Daha sonra bu bir saatlik söyleşilerin 10 dk’lık bir kolajını yayımlıyorsun ve söyleşiden çıkarımlar yapıyorsun. Çok fazla emek ve zaman harcadığın tüm bu söyleşiler senin için ne anlam ifade ediyor?

Senin canlı yayındaki enerjini unutamam, sayende harika bir saat geçirdim bilgisayarımın başında ;) Bunca uğraşın devam etmesinin en büyük sebebi de senin gibi kıymetli blog yazarlarıyla girdiğim etkileşim sanırım. Söyleşilerin ön hazırlığı var, söyleşi sırasında harcanan zaman var, söyleşilerden sonra yapılan çalışmalar var ve bunlara saatler yetmiyor; günler, haftalar gerekiyor. Baktığında akıl kârı değil bunca zaman ve emek harcamak. Ben de her seferinde gidip işin beni en çok yoracak tarafından başlıyorum ;) En zorundan, YouTube canlı yayınından giriyorum olaya. Oysa kapalı yayın yap, sonra canın istediğinde kurgusunu montajını yap, öyle ver yayına değil mi? Bütün mesele, benim blog yazarlığına bakış açımla alakalı. “Sadece kendine Müslüman” diye dilimizde bir deyim vardır ya, ben sadece kendine blog yazarı olup diğerlerini yok sayabilenlerden olamıyorum galiba. Tek bir köşe yazarından oluşan bir Hürriyet, Milliyet gazetesi olduğunu düşünsenize. Koskoca internetin blogsuz olduğunu düşünün bir de. Hatta daha da kötüsü, tek blog benim bloğummuş, herkes bloğunu kapatmış, ne fena! Biz birlikte varız ve değerliyiz. Bu anlamda girdiğim hiçbir zahmet beni yormuyor, aksine senden ve diğerlerinden çok şey öğreniyorum. Bu etkileşimler sayesinde yaptığım uğraşın, bloğumun kıymetini daha iyi anlıyorum.

EN GÜVENİLİR BİLGİ, BİRİNCİ ELDEN ALINAN BİLGİDİR

Çok okumanın, araştırma ve gözlem yapmanın ortak blog kültürüne katkı sağlayacak nitelikli ve özgün içerikler üreten iyi blog yazmak için gerekli olduğunu düşünenlerdenim. Blog dünyasında yeni olanlar için kendi dijital dünyamızı / mirasımızı oluşturmanın neden önemli olduğunu bize açıklar mısın

Birini merak ettiğimizde, birisi hakkında bilgi almak istediğimizde onu Google’da aratıyoruz değil mi? Hakkımızda bilgi sahibi olmak isteyen birine kendimizi en iyi yine biz anlatırız. Bunu da Facebook, Instagram vs profillerimizle değil bloğumuzla, hatta bloğumuzda ayrıca oluşturacağımız Hakkımda sayfasıyla yapabiliriz. En güvenilir bilgi, birinci elden alınan bilgidir. Kendini iyi ifade edebilmek, kim olduğunu ortaya koyabilmek ve farkındalık yaratabilmek çok önemli. İnternet sınırları içinde bize bu imkanları en iyi sunan sistemin blog olduğuna inanıyorum.

BLOGDAN NASIL PARA KAZANILIR?

Söyleşimizde de bahsettiğim üzere blog yazmak benim de 12 yıldır vazgeçemediğim bir tutku. Bunun karşılığında maddi açıdan bir kazancım olmadı ancak, manevi kazançlarımı yazmakla bitiremem. Ancak bana en çok sorulan bir soruyu sana da sormak istiyorum. Blogdan para kazanıyor musun? Ya da şöyle sorayım blog yazarlığından para kazanmak için ne yapmalı?

Açıkçası hâlâ aylık maaşla bir yerde çalışıyorum, blogdan para kazanıp bütün mesaimi bu blog işlerine ayırabilmeyi isterdim. O zaman da bazı değerler başka değerlerin önüne geçer miydi bilmiyorum. Bu sebeple “blog” ile “para kazanma”nın ilişkilendirilmesine ben hep soğuk baktım. Blogda başlangıç noktası para kazanma, popülerlik olmadı. Dünyadaki her iş, her uğraş iyi yapıldığı takdirde doğal süreç içinde bir kazanç getirecektir mutlaka. Blog, bana doğrudan para kazandırmasa da dolaylı yollardan maddi - manevi kazançlar elde etmemi elbette sağlıyor. İstanbul’dan iş teklifi almam bloğum sayesindedir. Şu an çalıştığım şirkette sorumlusu olduğum proje, blog yazarlığındaki deneyimimden dolayı bana teklif edildi. Bu sebeple her seferinde bu para konuları açıldığında şunu söylüyorum: Blogdan geçimimi sağlayacak doğrudan bir para kazanmıyorum ama şu an aldığım maaşı bloğuma borçluyum. O yüzden benden hiçbir zaman blogdan nasıl para kazanılacağına dair bir cümle duyamazsınız.

TÜM BLOG YAZARLARI ÇALIŞTAYA DAVETLİ

Çok teşekkür ediyorum bu yoğunluğunun arasında bana vakit ayırdığın için. Eklemek istediğin bir şey var mı?

Fatma, değer verip bu söyleşiyi benimle yaptığın için asıl ben çok teşekkür ederim. Seninle 3. Blog Yazarları Çalıştayında yüz yüze tanışacağım için de çok mutluyum.

Blog yazarlığı özünde bireysel ve keyfi bir iş olsa da blog yazarlarının birbirleriyle çekişmelere, tartışmalara girişmeden dayanışma içinde olmaları gerektiğine inanıyorum. Çünkü bizi zengin kılan, bizi geliştiren yine diğer bloglar ve blog yazarları. Her blog yazarı, takipçi sayısına, popülariteye, unvana bakılmaksızın değerlidir benim gözümde. Hiçbir blog yazarı diğerinden üstün değildir. Her blog, kendi yazarının en kıymetlisi, en iyisidir. 3. Blog Yazarları Çalıştayına da bu inanca, bu görüşlere sahip arkadaşların davet beklemeden gelmesini ve sahip çıkmasını diliyorum.

 
Toplam blog
: 306
: 1007
Kayıt tarihi
: 29.01.08
 
 

Çevre Mühendisiyim. Kitap okumayı, film izlemeyi, yazı yazmayı seviyorum. 2 erkek çocuk annesiyim..