Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

20 Şubat '13

 
Kategori
Dil Eğitimi
 

"D Tipi"

"D Tipi"
 

HOŞBEŞ ÇAYEVİ' nde TÜRKÇE SOHBETİ


- Bugün güncel siyasete öfkelenmeyelim HOŞBEŞ ÇAYEVİ’ nde. İster misiniz?

- Neye öfkelenelim?

- TÜRKÇE’ nin BOZULUŞUNA, denetimsiz yayınlarda hırpalanırken, HIRPALAYAN O ÖZENSİZ İNSANLARIN AYIPLANMAMASINA…

- Çok etkilenmişsin. Anlat bakalım nedenini…

- Bu RTÜK denen kurumun FİLMLERDE, DİZİLERDE ‘’ET GÖZLEMEK’’ DIŞINDA BİR GÖREVİ YOK MUDUR KARDEŞİM?

- O da nereden çıktı şimdi?

- Örnekleyeyim; Bir ana haber sunucumuz vardı, derin misyonu nedeniyle, ölümünün ardından göklere çıkartıldı ama yıllarca dilimize yaptığı kötülükler göz ve söz ardına kondu. Bazı yayınlarda ‘’… kendisinin bile bunu itiraf ettiği…’’ nden sempatiyle söz edildi. Ben de tanık olmuştum; Kadıköy’ de kitaplarını imzalıyordu, bir hayranı yaklaştı, ‘’Sizi kutluyorum! Türkçe’ yi…’’ der demez ‘’Katlettiğimi söyleyeceksiniz değil mi?’’ dedi pişkinlikle. Hayır… Türkçe’ yi çok iyi kullandığını, en kötü haberleri bile güler yüzle vermesinin içini rahatlattığını söyledi… Kitap satın alabilen, okuma merakı olan (!) bir gencecik kızımızın durumuna bak… Bu bey yıllardır ekranlardaydı, gerçekten ilgiyle izlenen programlar yaptı, çok değerli programcılar, yazarlar yetiştirdi, ama İtfaiyeye ‘’ETFAYİ’’ dedi, ‘’LÂZIM’’ yerine  ‘’LAZIM’’, ‘’SARI LÂCİVERT’’ yerine ‘’SARI LACİVERT’’ dedi. Hiç kimse uyarmadı. Kanallar uyarmadı… PEKİ, RTÜK NEDEN UYARMADI KANALLARI? ‘’Şu sunucunuzu uyarın, dilimizi bozuyor, kötü örnek oluşturuyor!’’ diyemez miydi? Dili dönmüyorsa ‘’Yangın söndürme aracı’’, ‘’Gerekli’’, ‘’Fenerbahçe’’ sözcüklerini seçebilirdi… Daha buna benzer ne sözcükleri bozdu yıllarca…

- Tamam da çok mu önemli bu? Dilimizi o mu bozdu yani?

- Tabii ki sadece o değil… Evet, önemli…  Bir süre izle yayınları… BU KONUYA DİKKAT EDEREK İZLE…

- Doğru söylüyorsun… Bir konuşma dili vardır, bir yazı dili… YAZI DİLİNDE ŞAPKA KALDIRILDI AMA KONUŞMA DİLİNDE YOK BÖYLE BİR ŞEY… Geçen hafta BÜYÜK RİSK adlı yarışma programını izliyordum. Konu başlığı ‘’KÂĞIT’’… Yarışmacı öylesine kalın, öylesine kaba ‘’KAĞIT’’ diyordu ki, değerli sunucu Selçuk YÖNTEM gülümseyerek, nazikçe uyardı ’’Kâğıt…’’. Yarışmacı hanım aynen sürdürdü. Dayanamadı Sayın YÖNTEM, ‘’Kâğıt… Söyleyin bakalım…’’ Söyledi… Ve o hanıma mesleğini sordu, eğitimciymiş… Hangi okulu bitirmiş de kimi eğitiyorsa…

- Bir kanalda, hiç unutmuyorum, 14 Kasım günüydü, Türk Eğitim Derneği Başkanı sürekli ‘’LAZIM’’ diyordu Ben de rahatsız olmuştum. Yakıştıramamıştım…

- Bir başka şey türedi şimdi de… ‘’AYŞE HANIM’’ değil midir yazarken? Ama konuşma dilinde ‘’AYŞAANIM’’ denebiliyor. Tüm yayınlarda; Dizilerde, haber aktaran muhabirlerde, hatta ana haber sunucularının çoğunda ‘’AY-ŞANIM’’ oldu. ‘’FAT-MANIM’’, ‘’SANİ-YANIM’’…

- Muulak…

- Anlamadım…

- Bir başka haber sunucusu da geçen gün beni rahatsız etti… ‘’MUĞLÂK’’ sözcüğünü kullanacak, ‘’MUULAK’’ dedi attı, lakkadanak… Oysa onun sunumunu da beğeniyor çoğumuz.

- E, ben heç gonuşmeecem mi gari aranızda?

- Konuşacaksın elbet… Sen konuşacaksın… BU KONUŞMALARIMIZIN; ŞİVELERLE, İNSANLARIN KENDİ ARALARINDAKİ KONUŞMALARLA, BİR FİLMDEKİ, TİYATRO OYUNUNDAKİ, SKEÇTEKİ, DİZİDEKİ YÖRESEL SÖYLEŞİLERLE İLGİSİ YOK. BİZ HABERCİLERİN, SUNUCULARIN, AKADEMİK UNVAN ALMIŞ, HATTA UNVANI DA OLMADAN ‘’UZMAN’’ DİYE EKRANLARA SIZMIŞ OLAN TARTIŞMACILARIN, YORUMCULARIN DÜZGÜN KONUŞMAK ZORUNDA OLDUKLARINI ANLATMAYA ÇALIŞIYORUZ. Onlar bilerek ya da bilmeyerek insanlarımızı etkiliyorlar. RTÜK ONLARI İZLEMELİ…

- Bence öğretmenlerimizde bir yanlışlık var. ATAMA ÖNCESİ SINAVLARDAN GEÇİYORLAR. AHRET SORULARI KADAR TÜRKÇE SORULARIYLA KARŞILAŞSALAR, ZAMAN İÇİNDE DÜZELİR DİYE DÜŞÜNÜYORUM. Önce kendilerini düzeltirler, sonra da eğittiklerini… Yabancı dil öğrenmekten zor değil ya…  

- Kesinlikle… ‘’ONE MİNUTE’’ yazısını ‘’VAN MİNİT’’ diye okutan, okuyamadı diye çocuğun İngilizce sözlü notunu indiren öğretmen, önce kendi dilini doğru konuşmak, öğrencilerine doğru konuşturmak zorundadır. GÜZEL TÜRKÇE’ MİZİN YABANCI DİLLER KADAR ÖNEMİ YOK MU?

- Devlet memuru olacakların da sınavında bu konu temel olmalı…

- Vekil seçiminde, bakan seçiminde…

- Gülüyorsunuz ama doğru… Çok doğru…

- Adamlar bu hale bakmış, her kafadan başka bir TÜRKÇE çıkıyor, açmışlar bayraklarını, ‘’BİZ ANA DİLDE EĞİTİM İSTİYORUZ!’’ diyorlar işte.

- Hoşbeşi kapatıyorum. Bu gün siyaset olmayacaktı, geçiverdiniz yine…

- Burada ‘’D TİPİ’’ insanlar toplanıyor da ondan.

- O da nesi?

- SÜREKLİSTRES ALTINDA KALAN VE STRESLE BAŞ ETME YOLLARINI BULAMAYAN, KRONİK OLARAK NEGATİF DUYGULAR İÇİNDE OLAN, OLUMSUZ DÜŞÜNEN… Başka özellikleri de var ama daha o kadar da değil…

- YANİ, İLLE DE ÖFKELİ OLUŞUMUZ ONUN İÇİN Mİ?

- KİM BİLİR? 

Özcan ÇELTİK

14.02.2013

Not: -18.02.2013 de Gazete KAKTÜS’ de yayınlanmıştır.

 
Toplam blog
: 237
: 361
Kayıt tarihi
: 22.11.06
 
 

1949 Antalya doğumlu, ANSAN üyesi Orman Yüksek Mühendisi, ressam ve öykü yazarıyım. KAKTÜS MEDYA ..