Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

14 Nisan '08

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

"Dünyanın Karanlık Yüzü"

"Dünyanın Karanlık Yüzü"
 

http://www.goksungur.com/İbrahim Göksungur


Çocukluk ve ilk gençlikte kazanılan alışkanlıklar, alınan kültür, geleceğin pusulasını ayarlayan yaşantılar değil midir sizce de? Bunun etkileyici bir örneğini, fotoğraf sanatçısı İbrahim Göksungur' un yaşamında görüyoruz. İbrahim Göksungur'un "Dünyanın Karanlık Yüzü" fotoğraf sergisi 11 Nisan- 20 Mayıs tarihleri arasında Taksim'de Fransız Kültür Merkezinde izlenceye açıldı.

Gerçekte ayın karanlık yüzü yoktur” der Pink Floyd, ünlü “The Dark Side of The Moon” albümünün bitiminde.*

"Peki dünyanın karanlık yüzü var mıdır? Karanlıkta kalmış, görülmeyen, görülmek istenmeyen yüzü, yüzleri…"* diye soruyor İbrahim Göksungur kendi web sitesinde.


Sergi açılışında İbrahim Göksungur ile yaptığımız kısa söyleşiyi aktarıyoruz:

İbrahim Bey, eğitiminizle, üniversite eğitiminizle şu andaki ilgi alanınız oldukça farklı. Bu nasıl oldu diye sorabilir miyim hemen?

Şimdi ben lisedeyken anneannem bana bir fotoğraf makinesi hediye etti. Bir de şöyle bir şey var. Benim babam da fotoğraf çekerdi. Yani o zamanın şartlarında, hani şimdi herkes fotoğraf çekiyor ama 1950'li yıllarda , 60'lı yıllarda herkes fotoğraf çekmiyordu. Benim babamın Layka (Leica) marka bir fotoğraf makinası vardı.

Hem de Layka! çok güzel...

Evet orijinal Layka. Böyle, bir araba değerinde falan olduğunu söylerdi babam hep. Şimdi o bir kültür. O kültürün içinde yetişmemin verdiği bir etkiyle, ben lise yıllarımda fotoğraf çekmeye başladım. Tabii o zaman eğitim başkaydı ya doktor olunurdu ya mühendis olunurdu. Ben de ekonomist odum, ekonomi okudum. Ama fotoğraf hep oldu, alttan alta gelişti. Alttan alta o kadar gelişti, gelişti, gelişti ki, bir müddet sonra, belli bir zaman sonra, artık benim esas mesleğimin önüne geçti ve ben o zaman esas mesleğimi bırakıp fotoğrafa yöneldim. Şimdi, tamamen fotoğrafla uğraşıyorum.

Böyle daha mutlu hissediyorsunuz değil mi?

Evet öyle diyebiliriz. Evet, kesinlikle!

"Dünyanın Karanlık Yüzü"nde fotoğraflarını sergilediğiniz ülkeler ve tarih ?

Mali ve Burkina Faso, Afrika'da 2006 yılında.


Şunu da çok merak ediyorum İbrahim Bey. Ben fotoğraflara özellikle dikkatle bakınca, içinde bazı protest unsurlar, çelişkiler, çok ilginç şeyler olduğunu gördüm. Bir takım gerçekleri de tartıyor fotoğraflar. Fotoğraf için, ilk bakışta çok dikkatle bakılmazsa görülemeyen şeyleri, görünen kılandır diyebilir miyiz? Bu konuda görüşlerinizi alabilir miyim?


İşte onu görmek ayrı bir şey, yani izleyicinin olaya katılımı, yani algılaması. Ben izleyici şunu görsün diye çekmiyorum fotoğrafı, ya da burda sergilemiyorum. Kendim bir şey görüyorum. Ama izleyicinin gördüğü bazen başka bir şey oluyor. Bu çok güzel , olayı zenginleştiren ve beni mutlu ediyor. Evet bu gerçeklik. Ve fotoğraf gerçeklikle kurduğu ilişkinin biçimi nedeniyle farklı bir sanat dalı. Yani siz burada izledikleriniz üzerine bir takım yorumlar yapıyorsunuz, bir şeyler alıyorsunuz, başka birisinin de başka bir yorumu oluyor. İşte bu durum, sunulan gerçekliğin zenginliğinden kaynaklanıyor. Güzel bir şey.


En azından bir düşünce fırtınası yaratıyor uslarda değil mi?

Evet düşünce fırtınası yaratıyor.

Bundan sonraki projeniz, serginiz?

Bakalım. Daha belli değil. Projeler var ama çok soyut.

Kısa film yapıyor musunuz?

Hayır yapmıyorum. Anları yakalamaya çalışıyorum.

Çok güzel, çok hoş gerçekten! Anı yakalamak.

Şunu da sormak istiyorum. Fotoğrafla ilgilenenlere yardımcı olduğunuzu okudum web sitenizden*

Evet, şunu da söyliyeyim. Fotoğraf dersleri veriyorum, özel dersler olarak. Böyle bir kurs, bir okul ya da bir sınıf gibi değil ama birebir özel ders biçiminde neye ihtiyaç varsa ona yönelik olarak. Atölyemde çalışmalar yapıyoruz. Daha verimli oluyor. Çünkü çalışmalar uygulamaya yönelik oluyor. Ne anlatılıyorsa teorik olarak, hemen uygulaması ve çekimi yapılıyor. O bakımdan özel ve güzel bir çalışma oluyor.

Eskiye, babanızın Layka kullandığı zamanlara göre şimdiki zamanlar çok değişti. Buradaki, sergideki fotoğraflar filmle mi, dijital mi?

Dijital. Bunlar dijital artık. Dijital hayatı çok kolaylaştırdı.Dijitale geçtim artık.

Peki, dijitale geçmekten mutlu musunuz? Fotoğraflar çok güzel ama eskiye, filmlerin banyo edildiği yöntemlere bir bağlılık ?

Evet! Artık böyle. Teknolojik gelişmeden kaçınılmıyor. Bu varken, dia çekmek çok pahalı, çok zahmetli ve zor bir iş.Teknolojinin nimetllerinden yararlanmak lazım.

Şimdi biz de Japonlara döndük. Herkesin elinde bir dijital fotoğraf makinesi. Buna ne diyorsunuz?

Gayet iyi, olsun, ama fotoğrafı çeken gözdür. Göz olmadıktan sonra, ne olursa olsun bir şey farketmez. Ben kendime rakip gibi görmüyorum bu durumu. O başka birşey. Çekiyorsanız güzel birşey, ama fotoğraf sanatçısı olmak için belli bir kültürel birikim gerekiyor, belli bir eğitim gerekiyor, belli bir bakış gerekiyor, belli bir derdin olması gerekiyor.Meramı olması gerekiyor. Birşeyi anlatmak istemek gerekiyor. Birşey anlatmak istemediğimiz sürece ne kadar, nasıl bir makinanız olursa olsun, bir anlamı olmaz. Birşey anlatmış olmazsınız. Çünkü anlatmak gibi bir ihtiyacınız yoktur.

Çok teşekkür ederim. Benim de bir savım var İbrahim Bey. Bazen düşünüyorum. Eskiden fotoğraflar kalıyordu, sahaflara düşüyordu. Çünkü banyo edilip karta basılmış şeylerdi fotoğraflar. Şimdi belli bir dönemde yaşayan insanlar dünyadan ayrıldıktan sonra geriye fotoğrafları da kalmayacak gibi geliyor. Çünkü labtopların, bilgisayarların içinde yok olup gidecekler. Bu bana çok hüzünlü geliyor. Siz de düşündünüz mü böyle?

Düşünmedim. Belki de öyle olacak, ama ...

Çok teşekkür ederim...


Sergi, 11 Nisan – 10 Mayıs 2008 tarihleri arasında İstanbul Fransız Kültür Merkezi Galerisi’nde izlenebilir. Ziyaret saatleri hafta içi 09 – 20, Cumartesi 09 – 18.

Adres:
Fransız Kültür Merkezi
İstiklal Caddesi No: 4
Taksim/İstanbul
www.infist.org

* http://www.goksungur.com/duyuru.htm

SÖYLEŞİ : EZGİ UMUT



YANGIN
yazıp 3919'a SMS göndererek THK 'unun Yangın uçağı alımı kampanyasına katkıda bulunmanın

dinginliği ile daha bir gururla gideceğiz

İNÖNÜ CEMAL UYGUN MİLLİYET BLOG BAHAR BULUŞMASI' na


http://blog.milliyet.com.tr/Blog.aspx?BlogNo=102778

http://blog.milliyet.com.tr/Blog.aspx?BlogNo=91678

http://blog.milliyet.com.tr/Blog.aspx?BlogNo=103817



 
Toplam blog
: 566
: 1338
Kayıt tarihi
: 11.07.06
 
 

Edebiyatla ilgileniyorum. Ayrıca amatörce belgesel film çalışmaları yapıyorum ve kültürel etkinlikle..