Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

09 Kasım '15

 
Kategori
Okullar
Okunma Sayısı
663
 

“Ev ödevleri” kim için?

“Ev ödevleri” kim için?
 

Aşırı ödev öğrencileri başarısız yapar.


Adı üzerinde, “ev ödevi”. Evde yapılacağına göre, ödevi eve getiren öğrenci özellikle okula da yeni başlamışsa, evde kim varsa, anne-baba, dede-nine, abla-ağabey, yani konu kime uygunsa, “piyango” kime çıkarsa, ona veriliyor, demektir.     

Ödevin amacı  –usulen- fiziksel bir hacim çalışması yapılması ve toplanması değildir. 6 yaşında “oyun çağındaki” çocuklara verilen yoğun ödevin – 3’er defa yazılması istenen sayfaların - amacı nedir? Herhalde ödev yapmaktan nefret ettirmek olsa gerek. El becerisi sevdirilerek kazandırılır. Bıktırarak değil.

            Önemli olan Matematik dersi değil, Matematiği nasıl öğreneceğini sevdirmek, İngilizceyi  öğretmek değil, onu  cesaretle, severek konuşmasını sağlamak olmalıdır.

            Adı ne olursa olsun, genel olarak verilen “ev ödevleri”nin “kaynakları araştırmaya, konuları sorgulamaya” yönelik olmasına dikkat etmek gerekir. Öğrencilere sadece konu adı verilerek, “şu kadar sayfa, yazın gelin,” demek, ödevin amacına ters düşer.

            Konu hakkında ders öğretmeni öğrencilerin yararlanacağı kaynak, araç ve gereçleri belirterek, zaman zaman da öğrencilerini yanına çağırarak, gereken rehberliği yaparsa,  eski deyimle “dönem ödevi” yapma amacına ulaşır.

            Ev ödevleri öğrencilerin seviyelerine uygun, onların ilgilerini çekecek konularda olursa, ödevlerin amacının sadece not olmadığı anlatırlırsa, öğrenciler ödevlerini bilinçli, sorumluluk duyarak zevkle yapar.

Ödev yapmanın öğrenciler açısından, yararı ve amacı tam olarak -öğretmenler tarafından – yeterince anlatılamadığı için olsa gerek, günümüzde de “ödev yapmak” öğrenciler veonların ödevlerini yapmaya çalışan ebeveynlerince“bir işkence, bir zulüm” diye düşünülmektedir.

 Ödevler verilişinde ve yapılışında öğretmenlerin yönlendirmeleri ve rehberliği olmazsa, hiç yararı olmaz. Öğretmen ödev yapımında öğrencisi ile iletişim içinde olmalıdır. Bu yapılmazsa, öğrencilere  “ödevlerinizi yapın, getirin” denildiği sürece, “ebeveynler  veya başkalarınca yapılan ISMARLAMA yahutİNTERNET’ten kes-kopyala  ÖDEV” ile karşılaşmak kaçınılmaz olur.

  Ödevin yararlı olması  için neler  yapılmalıdır ?

Öğretmen tarafından, ödev yapacak olan öğrencilerin adlarının bulunduğu bir “Ödev Takip Çizelgesi düzenlenebilir. Öğrencilere tek tek, seçtikleri konu hakkında, kaynak kitaplar, konuyla ilgili internet adresleri, öğretmenin öğrencilerle ödev konusunda yaptığı rehberlik ve bire-bir görüşmelerin zamanı bu çizelgeye işlenir. Öğrenci  öğretmeninin kendisini kontrol ettiğini ve bunu belgelendirdiğini görür.

Ölçme ve değerlendirmede; ders zümresinde ortak olarak hazırlanan, ödev değerlendirme esasları öğrencilere önceden bildirilmelidir. Bu esaslar ödevin kapak bilgileri altına yazılır ve değerlendirmeler öğretmen tarafından, burada açıklama ve puanlarla gösterilirse, öğrenci ödeviyle ilgili eksikliklerini ve hatalarını, nerelerden notunun kırıldığını görmüş olur. Sonuçta, öğretmenine güvenir.

Hafızanın belli aralıklarla tekrara ihtiyacı vardır. Bunu da ödevlerle yapmak mümkün.  Ev ödevleri çocukları bıktırmamalı. Çocuklara bilgileri hatırlatmaya yarayan bir araç olarak kullanılmalı. Ama ne zaman ki aile ve çocuk ödevlere esir hale geliyor.

“Çocuğun öğrenme şevkini kıracak, ezbere veya sadece sayfa doldurmaya odaklı ödevler çocuklara zarar verir. Yapılan araştırmalarödevlere ayrılan süre arttıkça,  çocukların başarısının düştüğünü gösteriyor.  

 “Ödevlerin okulda öğrenilenin tam olarak anlaşılması ve pekişmesi için verildiğinin çocuğa anlatılması, ödevin kimin sorumluluğunda olduğunun ebeveyn ve çocuk arasında belirgin olması da gerekir.

Ödevini yapmayan çocuğun sorumluluklarını paylaşmayın. Yapılmaması durumunda kimin zarar göreceği çocuk ve ebeveyn tarafından bilinmeli. Çocuk ödevini yapmadığı zamanlarda, onun yerine bu sorumluluğu almak, daha sonraki yıllarda da genel olarak ebeveynlerinden bu gibi durumlarda benzer davranışların beklenmesine yol açar.

Sabah okul performansları, akşam ev ödevleri arasında sıkışan öğrencilere, anne-baba olarak yardımcı olunmalı. Ancak birçok ailede bu konu dert ve sıkıntı olarak görülmektedir. “Kurtarıcı anne ve babalarolmak için çocuklarının ev ödevlerini yapanlar, aslında onların okuldaki başarılarının düşmesine neden olmaktadır. Etüt öğretmenlerinin gözetiminde yapılan ev ödevlerinde ise, öğrenciler  sadece okulda öğrenilen konuları tekrarlamaktadırlar. 

“e-Etüd”, “e-Okul”, “e-Kütüphane”, “e-Kitap”, derken e-Ödev”de yapıldığından, e-Aileolarak, çocuklarına yardımcı olmak için, ikinci veya üçüncü defa okul bitirmek zorunda kalan (!)  sıkıntılı ve yorgunödev yapan anne ve babalardan olmamanız dileğiyle.

Sevgiyle kalın.  Saygılarımla. 

            Ali İhsan ÖZÇAKIR

            MEB. Emekli  Bakanlık Başmüfettişi 

Victoria Toumit bu blog'u önerdi.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Ali bey, tam zamaninda derdimize derman oldunuz. Coco ogluma nazar degdi bu sene. Cani hic odev yapmak istemiyor. Odevleri bastan savma yaptigi icin de ogretmenleri cok sikayetci. Oglum, biyolojik annesinde kaldigi icin de kontrol edemiyoruz. O da fazla ozen gostermiyor cocugun derslerine. Ogretmenleri annesinin fazla ilgilenmedigini soyliyor ve oldukca sikayetciler. Cuma gunu oglumuz geliyor, esim ciddi bir sekilde onunla konusacak. Yaziniz gercekten bana guc verdi. Ancak oglumuzun kendi sorumlulugunu ustlenmesi ve kendi basina derslerine ciddiyet gostermesi icin bize onereceginiz bir ekstra bilgi varsa cok sevinirim. Kendisi 11 yasinda, cok akilli ve uslu bir cocuktur. Okul notlari cok dusuk degil ama son zamanlarda 16 uzerinden 11 ve 12 gibi rakamlar aldi. 20 uzerinden 14 ve 12'si var. odevleri de maalesef 20 uzerinden 9 ve 8 almis gecenlerde. Biz internet basinda onun notlarini gorup sac-bas yolmaya basladik, ne olur bize biraz akil verin.

Victoria Toumit 
 09.11.2015 20:21
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 172
Toplam yorum
: 75
Toplam mesaj
: 8
Ort. okunma sayısı
: 4524
Kayıt tarihi
: 07.04.09
 
 

50 yıllık eğitimciyim. İngilizce öğretmenliği ve Bakanlık müfettişliği yaptım. Bunca yıllık eğiti..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster