Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

17 Temmuz '13

 
Kategori
Faizler
Okunma Sayısı
9312
 

“Faiz haramdır” iddiası yanlış hatta yalandır

“Faiz haramdır” iddiası yanlış hatta yalandır
 

Her ürünün fiyatı gibi paranın fiyatı olan faiz de arz - talep sonucunda oluşur. Satıcıların tek başlarına belirleyebilecekleri bir fiyat değildir.


Orta çağ Avrupasında teokrasinin ( dine dayalı devlet ) hakim olduğu zamanlarda faizin haram olduğu ilan edilmiş ve verdikleri borç para karşılığında faiz talep edenler şiddetle cezalandırılmışlardı. Bu ticaretin gelişmesini engelliyordu. Avrupa, Reform ve Rönesans’la dinin etkisinden kurtulunca faiz haramdır görüşü etkisini yitirdi ve ekonomilerin gelişmesi hızlandı. Günümüzde faiz haramdır iddiası Orta çağ Avrupa’ sından farklı bir dinde hala devam diyor ve bazı ülkelerin başbakanları, din adamları tarafından sık sık ifade ediliyor hatta faizin haram olduğuna dair Kutsal Kitaplarda ayetler referans gösteriliyor. Bu hem kitleler üzerinde dini kontrolü sürdürmek için hem de ekonomi hakkında bilgisizlikten dolayı yapılıyor.

Faizin haram olduğunu iddia etmeden önce faizin ne olduğunu ve nasıl oluştuğunu anlamamız lazım. Faiz paranın fiyatıdır ve piyasada nasıl tüm satılan ve satın alınan ürün ve hizmetlerin fiyatları nasıl sadece satıcılar tarafından belirlenemiyor ama arz – talep sonucunda oluşuyorsa faizin fiyatı da aynı şekilde oluşur . Nasıl bir berber saçı bedava kesemiyor, bir manav meyve ve sebzeleri bedavaya veremiyor, bir doktor bedavaya hasta bakamıyorsa borç para verenler de bedavaya borç veremezler. Halk bankalara mevduat şeklinde veya devletin Hazine bonolarını satın alarak devlete borç verdiğinde halk kullanımını ertelediği para için bir bedel talep eder. Aynı şekilde bankalar da halka, şirketler,devlete, diğer bankalara kredi verdiklerinde kullanımını erteledikleri bu para için bir bedel talep ederler, bedavaya veremezler. Bu bedel paranın fiyatı olan faizdir.

Faizi tek başlarına bankalar belirleyemezler, bu borç verenlerle borç alanların para arz ve talebi sonucunda belirlenir. Kaldı ki bankalar sadece borç vermez borç para da alırlar ve sonuçta faiz giderleri de oluşur. Halktan topladıkları mevduat buna bir örnektir. Dolayısıyla faizlerin kontrolsüz ve aşırı yükselmesin bankaların karını artırdığı iddiası yanlış ve bankaları faiz lobiciliği ile suçlamak ve faizi haram ilan etmek bunları göz ardı etmektir. Faiz lobiciliği suçlamasının ne kadar yanlış olduğu konusuna başka bir yazımda detaylı girdiğim için burda bu konudan daha fazla bahsetmeyeceğim. Şimdi faiz haramdır iddiasına geri dönelim.

Tıpkı bir berberin saç kesimini bir manavın meyve sebzeyi geçimini sağlayabilecek bir kar marjı ile yapması gerektiği gibi, halkın, sanayi, tarım ve ticaretin ihtiyacı olan parayı pazarlayan bankaların da faaliyetlerini sürdürebilmeleri için bu hizmetleri karşılığında kar etmeleri gerekir. Haram işlemeyeceğiz diye parayı bedavaya veremezler. Faiz oranının enflasyon oranının üstünde olması gerekir. Aksi takdirde gerçek bir kazanç elde edemezler. Çok basit bir örnek olarak bir arkadaşımıza bir yıllığına 1000 ( bin ) TL borç verdiğimizi farz edelim. Ona bu parayı borç verdiğimiz için biz bir yıl boyunca bu parayı kullanmaktan mahrum kalırız, bazı masraflarımızı kısmak zorunda kalırız. Bu erteleme için bir telafi ( faiz ) talep etmemiz haram değil hakkımızdır. Bir yıl sonra arkadaşımız borcunu herhangi bir faiz ödemeden bin TL olarak bize geri öderse kazıklanmış oluruz. Çünkü bir yıl sonra geri aldığımız bin TL’nin değeri bir yıl önce borç verdiğimiz binTL’den çok daha düşüktür. Enflasyon paranın değerini düşürmüştür, bin TL ile bugün çarşı pazara çıktığımızda satın alabileceğimiz ürün miktarı bir yıl öncekine göre daha azdır. Aradaki bu farkı faiz olarak talep etmemiz haram değil hakkımızdır,yoksa zarar görürüz.

Para pazarlamayı arkadaşına borç vermek gibi değil meslek olarak yapanların sadece enflasyonu karşılayan değil enflasyon oranının üzerinde kar getirecek bir faiz oranı talep etmeye hakları vardır. Aksi takdirde bu mesleği ve hizmeti yapmalarının bir anlamı kalmaz. Şimdi bütün bunları gözardı ederek borç para karşılığında faiz alınıp verilmesini Orta çağ Avrupa'sının teokrasilerinde olduğu gibi haram ilan etmek insafsızlıktır cehalettir.

Faizin haram olduğu ve Faizsiz Bankacılık büyük bir yalandır. Mevduat kabul edip adına mevduat yerine kabul edilen fonlar, kredi verip adına kredi yerine plase edilen fonlar, borç paradan faiz alıp adına faiz yerine kar payı demek temelde yapılan işlemin niteliğini değiştirmez. Faizsiz Bankacılık yalanı Dindar kitlelerin dini inancını sömürerek onlar üzerinde sömürü ve egemenliği sürdürmek için yapılan bir manevradır.

Rasih Bensan 17 Temmuz 2013

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Faiz haramdır.Ayetle sabittir.Başka konuların eleştirilerini Kuran ayetine vurmuşsun.Faizsiz bankacılık yalan dersen başka -Faiz haram- yalan dersen başka.Bak dünyadaki tüketim çılgınlığının,israfın kaynağı faizdir.Faiz para bulmayı kolaylaştırır.Para üretimi artırır,Üretim malların fiyatını düşürür.Bu da tüketimi arttırır.Biraz sermaye,mal ilişkisini,sermayenin 300 yıldaki gelişimini falan incele.Marksizm temelini,düşünce akımlarını okursan daha geniş bilgiye sahip olursun.Böyle kendini hemen ortaya atma.Temelleri görmeden kat çıkma.Dini inancın seni bağlar başka inançta başka insanlşarı bağlar.Onları karıştırma.Faiz tüm insanlık tarihinin en kötü aracıdır.

Keniron 
 25.07.2013 12:13
Cevap :
Bu yorum Ekonomi bilgisinden yoksun, beyni dini dogma ile yıkanmış birisinin yazıyı anlamadan belki de okumadan yaptığı yoruma çok güzel bir örnek olmuş.Faizin haram olduğu iddiası yazımda detaylı bir şekilde anlattığım sebeplerden dolayı yanlıştır. Bu iddia kısmen ekonomi ve para piyasalarının nasıl çalıştığı hakkında bilgisizlikten kısmen de dini dogma ile beyin yıkanmasından kaynaklanır. Faizin haram olduğunun Kuran'da yazıyor olması onu tartışılmaz bir doğru yapmaz.  25.07.2013 22:52
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 414
Toplam yorum
: 132
Toplam mesaj
: 3
Ort. okunma sayısı
: 1995
Kayıt tarihi
: 05.05.12
 
 

BİLİM özellikle astronomi ve çeşitli konularda araştırmacı ve yazar Amatör fotoğrafçı, Ka..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster