Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

12 Ocak '12

 
Kategori
Eğitim
 

"Fatih" projesi ve eğitim

"Fatih" projesi ve eğitim
 

Bilişim Teknolojisi Sınıflarında Eğitim Farkı.


“F@TİH” projesinin açılımı nedir?

( Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi) Projesidir.

Fatih ProjesiMilli Eğitim Bakanlığı tarafından yürütülmekte olup, Ulaştırma Bakanlığı tarafından desteklenen bir projedir. 3 yılda tamamlanması planlanmıştır. 1. yıl ortaöğretim okulları, 2.yıl ilköğretim ikinci kademe, 3.yıl ise ilköğretim birinci kademe ve okul öncesi kurumlarının BT(Bilişim Teknolojisi Sınıfı) donanım ve yazılım altyapısı, e-içerik ihtiyacı, öğretmen kılavuz kitaplarının güncellenmesi, öğretmenler için hizmetiçi eğitimler ve bilinçli, güvenli, yönetilebilir BT ve internet kullanımı ihtiyaçlarının tamamlanması hedeflenmektedir.

Bu projenin amacının eğitim ve öğretimde fırsat eşitliğini sağlamak ve okullarımızdaki teknolojiyi iyileştirmek olduğu ifade edilmiştir.

 ”F@TİH” projesi  beş ana bileşendenoluşmaktadır.  

 1.Donanım Altyapısının İyileştirilmesi Bileşeni: Bu kapsamda okulöncesi, ilköğretim ve ortaöğretim düzeyindeki tüm okullarımızın bütün dersliklerine (620.000 derslik) birer adet dizüstü bilgisayar ve projeksiyon cihazı sağlanacaktır. Her okula en az bir adet çok amaçlı fotokopi makinesi, akıllı tahta, doküman kamera ve mikroskop kameranın bulunduğu akıllı bir sınıf (BT sınıfı) oluşturulacaktır. Bunların yanında her ilde toplam 110 merkezde uzaktan hizmetiçi eğitim merkezleri kurulacaktır.

2.e-İçeriğin Sağlanması ve Yönetilmesi Bileşeni: Öğretim programlarına uygun ve derslerde yardımcı birer ders materyali olarak kullanılmak üzere elektronik içeriklersağlanacaktır. Bu e-İçeriklerin ses, video, animasyon, sunu, fotoğraf/resim…gibi çoklu ortam bileşenleri ile desteklenmiş öğrenme nesnelerinden ve etkileşimli e-kitaplardan oluşması planlanmıştır. Bu e-içeriklere öğretmenler ve öğrenciler web tabanlı ortamlarda hem çevrimiçi hem de çevrimdışı biçimde kolaylıkla ulaşabilecektir.

3.Öğretim programlarında Etkin BT(Bilişim Teknolojisi Sınıfı) Kullanımı Bileşeni: Öğretim Programlarının BT kullanımını desteklemesi amacıyla; öğretmen kılavuz kitaplarının okullarımızın dersliklerine sağlanan donanım altyapısı ve eğitsel e-içeriğin etkin kullanımını içerecek şekilde yenilenmesi planlanmıştır.

4.Derslerde BT Kullanımı İçin Öğretmenlere Hizmetiçi Eğitim Bileşeni: Proje bileşeni kapsamında; okullarımızda görev yapan yaklaşık 600.000 öğretmenin sınıflara sağlanan donanım altyapısını, eğitsel e-içerikleri ve BT'ye uyumlu hale getirilen öğretmen kılavuz kitaplarını etkin biçimde kullanma becerilerini geliştirmelerine dönük yüz yüze ve uzaktan eğitim aracılığıyla hizmetiçi eğitim faaliyetleri planlanmıştır.    

5.Ağ Altyapısı ve Geniş Bant İnternet Kullanımı ile Bilinçli ve Güvenli BT Kullanımının Sağlanması Bileşeni:Bu kapsamda her dersliğe geniş bant internet erişimi kablolu bağlantıile sağlanacaktır. Eğitim-öğretim süreçlerinde BT araçlarıyla birlikte internetin de bilinçli ve güvenli kullanımını sağlamak için gerekli donanım ve yazılım altyapısının kurulmasının yanında mevzuat düzenlemesi de yapılacaktır.

 

Bu projede bence önemli olan bu teknolojiyi sınıfta öğrencilerin kullanmasıdır. Ancak o zaman proje hedefine ulaşır. Öğrenci seyirci durumuna düşerse ( çoğu zaman öyledir) amaçlanan hedefe ulaşılamaz. Öğretmen yönlendirici teknolojiyi kendisi değil öğrencilerine kullandırtmalıdır. Öğretmen yönlendirici olmalıdır. Öğrenciler kullanmazsa, o zaman fırsat eşitliği sağlanmış olamaz.

Ayrıca bu sınıflardaki teknolojiler diğer ülkelerde uzun zamandır kullanılmaktadır. Oralarda öğretmenler öğrencilerin  sorunlarını gidermektedir. Hızla gelişen teknoloji dünyasında, alınacak araç-gereçlerin çok kısa zamanda demode olmamasına da özen gösterilmelidir. Bu cihazların sürekli bakımları, sürekli işler durumda bulundurulmaları, gerekirse onarımları için de gereken mali destek sağlanmalıdır. Yoksa okullar kısa sürede Bilişim Teknoloji Depolarına dönecektir.  

            Bu projede önceden hazırlanan veya başka yerlerden alınan hazır sunumlar verilecek. “Öğretmenin ders anlatırken”sınıftaki yaratıcılığı” yok olacaktır.           

            Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, Prof. Dr. M. Yasar Ozden,’in  bazı görüşlerini de-sayın Özden’in izniyle-sizlerle   paylaşmak isterim.

“AKILLI TAHTA'ya yazılan yazılar çok şükür saklanıp paylaşılabileceği için (projede öyle yazıyor) öğrenciler okulun sitesine bağlanıp alınabilecek. Henüz internete çıkma oranlarının %50 olduğu bir ülkede bu tür hayaller biraz fazla olmuş. Burada ikinci bir konu ise,  AKILLI tahta/sınıf tanımlamaları. Bu tanımlar gerçekten cisminden fazla anlam taşıyorlar, ilk duyduğum günden bu yana aklıma yatmayan bu tanımlamalar beni atasözü sahibi yapacak "Bütün teknolojilerin aklı onu kullanan insanın aklıyla sınırlıdır" :-)  Akıllı teknoloji olmaz teknolojiyi akıllı kullanan ya da kullanmayan insanlar vardır. Bizim devrimde ise sistemin en önemli bacağı insan göz önüne alınmadan damdan düşer gibi sınıflara akıllı araçlar konularak akıllı sonuçlar alınacağı varsayılmış. Projenin başarılı olabilmesi için gerekli olan, öğretmenlerin bu sistemleri kullanabilecek kadar hazır olması (Hizmetiçi-Hizmet Öncesi eğitim), öğrencilerin bu teknolojilere sahipliği göz ardı edilmiş.
"Geçmişlerini iyi değerlendiremeyenler gelecekte geçmişlerini tekrar yaşarlar" diye bir deyiş hatırlıyorum. “

Bioenerji  uzmanı  Saliha AKKUŞ bu konuda-öğrenci sağlığı için- ne diyor?
           

"Zaten “sanal âlemde” yaşayan çocuklarımız, sınıflara kurulması düşünülen Akıllı Tahtalar ile öğretmenlerini devre dışı bırakıp, yoğun radyasyonlu bir sınıftasanal bir eğitime” mi teslim edilecek? Radyasyon, bedenin en başta sinir sistemini etkiler. Baş ağrısı, halsizlik, stres, uyku bozukluğu, acı hissi, alerji, göz yanması, kaşıntı, kalp ritimlerinde bozukluk, dikkat dağınıklığı, saldırganlık, ani gerginlikler, duygu dalgalanmaları, ruh ve beden uyumsuzluğu ile birlikte algılama zayıflığı, kulak çınlamaları, söylenileni anlamama, donukluk, radyasyonun bedene vereceği etkilerdendir. "    

             "Bu gün, gelişmiş batı ülkeleri, genç nesillerini koruyabilmek için, çocuklarını radyasyonlu ortamlardan mümkün olduğunca uzak tutma gayretlerinin yanında, okul yakınlarına baz istasyonu kurulmasına izin vermiyor, 0-18 yaş grubu çocuklarına teknolojiyi çok daha bilinçli kullanmayı öğretiyorlar. Bizim toplumumuzda ise, el ile tutulup, göz ile görülmedikçe, neyin zararlı olduğu, bedene ne kadar zarar bıraktığı, bedenimizde birkaç yıl sonra nelere mal olacağı çok da önemli sayılmıyor."
 

Pilot okullara dizüstü bilgisayar, yakın atımlı projeksiyon, tavan tipi projeksiyon, çok amaçlı fotokopi makinesi, akıllı tahta ve her dersliğe geniş bant internet bağlantısı kurulumları gerçekleştirildiği ifade edilmiştir.

Pilot okullara her ay düzenli olarak ziyaretler yapıldığı, karşılaşılan problemler ve sorunların dinlenildiği, öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri alınarak bundan sonraki uygulamalarla  ilgili daha sağlıklı kararların  alınabildiği bildirilmiştir.

Özetlenecek olursa; bu proje ile ders tekrarlarının kolaylaşması, yer ve zamana bağlı kalmadan öğretimin sağlanması, çoklu ortamlarda değişik materyallerin kullanılmasıyla öğrenmenin kalıcılığının sağlanması, eğitim alanlarındaki bilişim teknolojisinin kalitesinin arttırılması, gelir ve yaşam düzeyi düşük ailelerin çocukları ile  yüksek olanların çocukları arasında fırsat eşitliğinin sağlanması, öğrencilerin bilişim teknolojileri araçlarıyla okul dışında da öğrenim etkinlikleri gerçekleştirmesi hedeflenmektedir.

Bu proje tek cümleyle “kitaplı ve defterli eğitim” yerine, “bilişim teknolojili eğitim” demektir.

Sevgi  ve saygılarımla.

Ali İhsan ÖZÇAKIR

MEB. Bakanlık Başmüfettişi (E)

e-mail: aliihsanozcakir@hotmail.com

 
Toplam blog
: 172
: 4867
Kayıt tarihi
: 07.04.09
 
 

50 yıllık eğitimciyim. İngilizce öğretmenliği ve Bakanlık müfettişliği yaptım. Bunca yıllık eğiti..