Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

27 Mayıs '12

 
Kategori
İlişkiler
 

"İnternette sevgili edinmişim, haberim yok,” işte yasal haklarınız

“24 yaşında üniversite öğrencisi bir genç kızım. İki gün önce bir arkadaşım aradı ‘Profil resmini ve mailini değiştirtin mi?’ diye sordu. Ben de ‘hayır öyle bir şey yok,’ dedim.

'Bana, senden arkadaşlık önerisi geldiğinde ben de şaşırdım. Daha önce arkadaş listemde zaten vardın ama yine de kabul ettim,’ deyince iyice panik oldum.

‘Ne olmuş olabilir?’ diye sordum.

‘O halde senin adına sahte profil oluşturulmuş,’ dedi.

Arkadaşımla birlikte, o sosyal paylaşım sitesine girip baktığımızda az daha çıldıracaktım.

Gerçekten de benim adıma yeni bir mail adresi ve bir de profil oluşturulmuş.

‘Benmişim’ gibi tanımadığım kişilerle görüşülmüş, sohbet edilmiş. Bir de haberim olmadan sevgili edinmişim.

Ayrıca benim adıma bazı arkadaşlarıma hakaret edilmiş. Bunu yapanın kim olduğunu tahmin ediyorum.

Geçen yıl ayrıldığım erkek arkadaşım, bana ‘Sen beni çok üzdün, ben de seni üzeceğim,’ gibi laflar etmişti. Büyük bir ihtimalle bunu yapan odur.

Çok üzgünüm. Bana ne yapacağımla ilgili olarak yol göstermenizi rica ediyorum.”

***

Değerli okurum, sizin yaşadığınız bu mağduriyeti ne yazık ki çok sayıda kişi yaşıyor. Bu sorunla karşılaşanlar onarılması maddi ve manevi zararlar görüyor.

***

İşte yapabilecekleriniz:

İlk olarak sosyal paylaşım sitesine şikayetinizi bildirin.  Sosyal paylaşım sitelerinde bu tür durumda ne yapılabileceğinize ilişkin bilgiler vardır.

*Bulunduğunuz ilin Cumhuriyet Savcılığı’na size yapılanları anlatan bir dilekçe verin.

*Dilekçenizde adınıza sahte profil oluşturulduğunu ve kişisel bilgi ve resimlerinizin de kullanıldığını belirtin.

*Ayrıca adınıza sahte profil oluşturulup sizin adınıza görüşmelerin yapıldığı bilgisayarın IP numarasının tespit edilmesini talep edin.

*Soruşturma sonucunda, bu eylemin sorumlularının kimler olduğunun belirlenmesi durumunda, bu kişiler hakkında ceza davası açılacaktır.

*Bu eylemin sorumlularına karşı manevi tazminat talep etme hakkınız da vardır.

***

Değerli okurum, işte bu haksızlığı yapanların yargılanabilecekleri ilgili Türk Ceza Kanunu maddeleri:

 ***

Özel hayatın gizliliğini ihlâl

MADDE 134. -(1) Kişilerin özel hayatının gizliliğini ihlâl eden kimse, altı aydan iki yıla kadar hapis veya adlî para cezası ile cezalandırılır. Gizliliğin görüntü veya seslerin kayda alınması suretiyle ihlâl edilmesi hâlinde, cezanın alt sınırı bir yıldan az olamaz.

(2) Kişilerin özel hayatına ilişkin görüntü veya sesleri ifşa eden kimse, bir yıldan üç yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. Fiilin basın ve yayın yoluyla işlenmesi hâlinde, ceza yarı oranında artırılır.

Kişisel verilerin kaydedilmesi

MADDE 135. - (1) Hukuka aykırı olarak kişisel verileri kaydeden kimseye altı aydan üç yıla kadar hapis cezası verilir.

(2) Kişilerin siyasî, felsefî veya dinî görüşlerine, ırkî kökenlerine; hukuka aykırı olarak ahlâkî eğilimlerine, cinsel yaşamlarına, sağlık durumlarına veya sendikal bağlantılarına ilişkin bilgileri kişisel veri olarak kaydeden kimse, yukarıdaki fıkra hükmüne göre cezalandırılır.

Verileri hukuka aykırı olarak verme veya ele geçirme

MADDE 136. -(1) Kişisel verileri, hukuka aykırı olarak bir başkasına veren, yayan veya ele geçiren kişi, bir yıldan dört yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.

 ***

Değerli okurlarım, bana güvenerek yaşadığınız sorunları benimle paylaştığınız için çok teşekkür ediyorum.

Her şeyin istediğiniz gibi olması dileğimle…

Cengiz Hortoğlu

hortogludorduncubakis@gmail.com

http://twitter.com/cengizhortoglu

 
Toplam blog
: 924
: 4123
Kayıt tarihi
: 20.11.10
 
 

CENGİZ HORTOĞLU Cengiz Hortoğlu Gaziantep'te doğdu. İstanbul Hukuk Fakültesini bitirdi. Serbest a..