Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

06 Ocak '13

 
Kategori
Kişisel Gelişim
Okunma Sayısı
1355
 

“Kiralık Konak” romanında kadının beden dili, Yakup Kadri Karaosmanoğlu

“Kiralık Konak” romanında kadının beden dili, Yakup Kadri Karaosmanoğlu
 

Derya Baykal, Kiralık Konak (TRT, 1979)


Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun “Kiralık Konak” adlı romanını inceleyen Berna Moran, “Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış” adlı kitabında, Seniha adlı kadın karakterin Konuştuğu Sözleri, Beden Dili’ni ve Ses Tonu’nu nasıl kullandığını bize gösteriyor. Seniha, Kadının Beden Dili konusunu örneklemek için iyi bir örnek.  

“Kiralık Konak”adlı romanın bitimine yakın Seniha’yı, Hakkı Celis ile son görüşmesinde bir kez daha yakından izleriz. Bu bölüm karakter çizimi bakımından ilginçtir. Seniha’nın erotik bir hava taşıyan yatak odasında Hakkı Celis, tuvalet masasının önünde oturmuş, saçlarını çözen Seniha’yı seyrederken onu hâlâ sevdiğini anlamış ve birdenbire boşalmış, ağlamıştır. Ama sonra, Seniha’nın “Demek beni hâlâ seviyorsun” diye sorarken sergilediği ‘işvebaz’ ve ‘müstehzi’ davranışı karşısında Hakkı Celis kendine gelir, soğuk ve suskun bir tavra bürünür.

Sahnenin bundan sonraki kısmında Seniha konuşurken, Yakup Kadri araya girerek Seniha hakkında şunları söyler:

“Seniha nafile yere onu tekrar açmak, söyletmek, ağlatmak istedi, fakat bütün emekleri boşa gitti. Hakkı Celis genç kızın söylediklerine ancak bir iki kelime ile cevap veriyordu. Seniha kâh şefkatli, kâh zalimane tavırlar takındı; kâh bir küçük hemşire gibi göğsüne sokuldu, kâh bir genç anne gibi onun başını göğsüne dayadı. Hiçbiri hiçbiri kâr etmedi. Bunun üzerine Seniha tavrını büsbütün değiştirdi, Hakkı Celis’e basit, adi ve dümdüz bir kadın gibi göründü.”

Seniha, Faik Bey’in hep kendi aleyhinde bulunduğundan, iftira ettiğinden yakınırken, Yakup Kadri, Seniha için “Sesine samimi, tatlı sıcak bir hasbıhal ahengi verdi” diyerek, yine aydınlatıcı bir açıklama yapar.

Berna Moran’a göre bu araya girişler, Seniha’nın içtenlikle değil, hesaplı davrandığını, maksatlı olarak tavrını ve sesini değiştirdiğini, rol yaptığını göstermek için söylenmiş şeylerdir.

Yukarıdaki satırlarda, bir erkek ile bir kadın arasındaki iletişimi ve aynı zamanda iletişimsizliği görmekteyiz. Hakkı Celis ağlarken bir Beden Dili sergilemektedir. Seniha ona “Demek beni hâlâ seviyorsun” derken ‘işvebaz’ ve ‘müstehzi’ beden dili ve ses tonu sergilediğinde, bunun Hakkı Celis üzerindeki etkisi olumsuz olmuştur. Hakkı Celis’in fizyolojisindeki sıcaklık yerini soğukluğa bırakmıştır. İletişim kurmak arzusu yerini iletişim kurmamağa bırakmıştır. Sonra Seniha tekrar Hakkı Celis’in kendisine duyduğu aşkı izhar edişini bekler. Ama ne yaparsa yapsın artık nafiledir. Hakkı Celis’in ruh halini ve fizyolojisini değiştiremez. 

Seniha, Faik Bey’den şikâyet ederken, sesine samimi, tatlı, sıcak bir hasbihal ahengi verir. Burada da konuşulan sözlere, ruh halinin ve ses tonunun katılışını görmekteyiz.  

Seniha’nın yanlış Beden Dili işaretlerini kullanarak Hakkı Celis üzerinde olumsuz bir ruh hali yaratışı, iletişimde aslolanın Uyum Sağlamak ve olumlu bir atmosfer yaratmak olduğunu bir kez daha bizlere göstermekte.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

Bu blog Editör'den Öneriler alanında yayınlanmıştır

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 5
Toplam yorum
: 0
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 444
Kayıt tarihi
: 18.12.12
 
 

Cengiz Erengil 5 Temmuz 1953 tarihinde İstanbul'da doğdu. İlk - orta ve lise öğrenimini İstanbul'..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster