Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

Hakan Karaduman (Akdenizli)

http://blog.milliyet.com.tr/akdenizli

05 Aralık '06

 
Kategori
Felsefe
 

"Mi"..

"Mi"..
 

Küçük kız annesinin eteğini çekiştirerek heyecanla soruyordu;

-ya, anne ya,kaç şiddetindeymiş?
-dur yavrum,bakıyorum teletekse..
-öff,hadi ya
-7.8miş.
-çok fazla değil mi anne?
-fazla da sen neden merak ediyorsun bu kadar;o zaman sen daha 3 aylıktın.
-hissettim ama…

annesi küçük kızını kucağına aldı saçlarını okşadı;

-canım benim,sen nasıl hissedeceksin,o zaman çok küçüktün.
Küçük kızın yüzünde mağrur bir ifade;
-ama hissettim.
-korkma kızım okyanusta oldu diye bizde de olmaz.

***

Kelimelerin sihirli dünyasını keşfettikçe, -hele bu ana diliniz olursa- kendiniz çok zengin hissedersiniz.Binlerce yıllık bir birikimin,ağızdan ağza aktarılan;el olup tarla süren,el olup kalem tutan,göz olup bakan,göz olup kaçan;ten olup soğuk,ten olup anne dirseğinde ılık,dil olup biber sürülen,dil olup kelimeler akıtan bir kültürün söylencesi fikri,inancı,düşüncesi,düşü…bu denli inanılmaz bir kültürün sahibi bu ülke insanları…


TDK ile ilgili eleştiriler yaparken hep aklımdaki şuydu;bu denli zengin bir kültürün dilini yönetmeye aday olarak çıkan insanlar gerçekten ulu çınarın ve arkalarındaki koca Anadolu’nun ne kadar farkındalar?Büyük Atatürk’ün dilimize bu denli önem vermesinin nedenini oturup ciddi ciddi düşündüler mi acaba?Tabi ki konusunda uzman öğretim görevlileri var.Paneller düzenleyip oturumlar yönetmekteler.Bir amfi dolusu bilgiden öte geçemeyen toplantılardan fazlasına gerek var.Siz, dil deyince, noktalama,imla kuralları anlıyorsunuz.Bence kullanıla gelmiş biçimiyle bir çok noktalama işareti yanlış kullanılıyor.Bir soru imleminin mutlaka sonuna soru işareti konulmaması gibi.Çünkü cümlenin içinde eğer sorunun yanıtı varsa neden soru işareti konulmak zorunda olsun.Örnek,

-Bak yine su içiyor,susadığından mı.”

Buradaki “mı” “sanki” anlamını yüklenmiş durumlarda olabilir.Bu hem okuyucuyu daha çok yazıya çeker hem de kapsama alanını genişletir veya isteğe göre daraltır.

Kelimelerin söyleniş biçimlerinde farklılık sesteki tonlamayla bile zıt anlamalara gelebileceğini bilirsiniz.Ama bazı gündelik hayatta çok kullanılan seslerin yazım dili nedense yoktur veya üzerinde durulmamıştır.Hani konuşma öncesi hafifçe boğazınızı temizlediğiniz bir ses vardır.Bu nasıl yazılacaktır.Örneğin "kı,kı" bu sese uymuyor.

Bakıyorsunuz yabancı dillere sırf bazı sesleri daha iyi çıkarabilmek adına yazıldığı gibi okunmuyor.Bu onların yazım dilinde bizlere fark atmasına yol açmış.Ama bizim de elimizde sayın Pamuk,gibi,sayın Yaşar Kemal gibi,sayın,Şafak gibi yazım dilimiz için bulunmaz nimetler var.Türkçe’mizin yazım kuralları değiştirilsin demiyorum. Araştırılarak çok güzel kelimelerin hayatımıza katılmasından bahsediyorum. Örneğin “kındırık” güzel bir örnek.Kapıyı ne kadar aralık bırakacağınızı söyler.Çok bırakırsanız ayaz yapar ve adı “aralıktır”.Kındırık ise “az aralıktır”, içerinin ısısını dengede tutarak odanın havalanmasını sağlar.

Diğer bir konuda noktalama işaretleri.

Anlaşalım: "İki nokta yan yana" sözümün bitmediğini anlatır.Daha ötesi anlatılmak istenmeyen bir konudur veya durum okuyucuya bırakılmaz;anlamı konuşandadır. "Üç nokta yan yana" gerisini okuyucuya bırakıyorum o doldursun kafasına göredir. Yazı aralarında kullandığım "üç yıldız" perdedir.ve perde…gibi.kainattan üç tane yıldız getirip…eklemeliyim;bence kainat ve evren kelimeleri de farklıdır.


Ben yine de bu işi uzmanlarına bırakıp nacizane fikirlerimi beyan etmekle kalayım.

***

-Merhaba not, nasılsın bakalım.-iyiyim abi

-arkadaşın kim?

-blog.bu da çok sevdiğim abim.

-merhaba blog

-merhaba

-sizin güçlü bir okul olduğunuzu duymuştum.aslında duymaktan öte yaşıyorum.ama sizinle tanışma fırsatı bulamamıştım.not la akrabalık var mı aranızda?

-kuzenim.ara sıra beraber takılırız.

-pek konuşkan sayılmazsınız anlaşılan.

-yerinde…

not izin isteyerek;

-abi bir dakika gelsene

-hayırdır not ne oldu?

-“ve” uğradı mı abi bugün?

-anlamalıydım.saçlar falan.biryantin mi bu?limon kullan diyeceğim ama etkilerini bilmiyorum.hem illaki kullanmak zorunda mısın?

-abi boşver saçımı, “ve” geldi mi?

-aşk ha…yüzünün kızarmasına gerek yok canım kardeşim.aşkın en güzel, deli dolu yaşandığı bir çağdasın.acısı da, tatlısı da çok hızlı yaşanır senin çağında.

-abi hala söylemedin.

-geldi evet buraya.”ve” ile işin zor not.

-abi büyüklerin en büyük hatası budur.bizim hakkımızda hemen yorum yapıp kararlar veriyorsunuz.

-haklısın kardeşim.

-eee?

Ne E”si?

-ne konuştunuz?

-Şimdi de ben seni eleştireceğim.Neden kendin ondan öğrenmiyorsun?

-Kızar mı?

Ve mi?


***

Son sözü bebekler söyledi:klozetten kurtarılan bebek,son bir şans daha verdi...

 
Toplam blog
: 470
: 551
Kayıt tarihi
: 28.08.06
 
 

Ateşten denizleri mumdan gemilerle geçmeye" benzer hayatımız. Mutlaka mavi gökyüzü görünecektir. Gid..