Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

23 Kasım '11

 
Kategori
Ben Bildiriyorum
 

"Mina Urgan" da yasaklandı

Yıl 2011 oldu ama, ülkemizde yasaklar, yasaklamalar bütün hızıyla devam ediyor…

Ünlü yazar, dil profesörü, çevirmen ve edebiyatçı Mina Urgan’ın “Bir Dinozorun Gezileri” kitabı da yasaklandı ve bu kitabı öneren öğretmen hakkında MEB tarafından soruşturma açıldı, iyi mi?

Peki, kimdir bu ünlü yazar ve çevirmen?

Prof. Dr. Mina Urgan(1915 – 2.000); İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Fransız Filolojisi Bölümü’nü bitirdi. İ.Ü. İngiliz Filolojisi Bölümü’nde doktorasını yapan Urgan, doçentlik unvanını "Elizabeth Devri Tiyatrosunda Soytarılar" isimli çalışmasıyla aldı (1949)…

1960’da profesör olan Mina Urgan, öğretim üyesi olarak görev yaptığı İstanbul Üniversitesi’nden 1977'de emekli oldu.
Mina Urgan, öğretim üyesi olmasının ötesinde, aynı zamanda bir edebiyat kuramcısıydı: İngiliz Edebiyatı Tarihi, Edebiyatta Ütopya Kavramı ve Thomas More adlı çalışmasına ek olarak, Shakespeare ve Virginia Woolf üzerine incelemeler yaptı. Batı edebiyatının Thomas Malory, Henry Fielding, Balzac, Aldous Huxley, Graham Greene, William Golding, John Galsworthy ve Shakespeare gibi önemli yazarlarının yapıtlarını Türkçe’ye çevirdi.

Ben kendisini merhum Nail Çakırhan’ın Akyaka’daki yazlık evinde tanıma fırsatı bulmuştum.

Ufak - tefek, çok sigara içen (…ki, o tarihlerde daha kapalı mekânlarda sigara yasağı yoktu. Semra Hanım gibi, yasağa rağmen kapalı mekânda sigara - puro içmiyordu…) gevrek sesiyle herkese bilgi ve birikimlerini hiç eğip - bükmeden dobra dobra anlatan, sevimli ve titiz bir ihtiyardı. Nail Çakırhan ve eşi Prof. Dr. Halet Çambel, onun üzerine titriyorlar ve çok saygı gösteriyorlardı. Evet, o devasa yapıtların çevirmeni ve yazarı, sandalyeye zor oturan, masada sadece kafası gözüken küçücük bir cüsseye, ama dev bir beyine sahip kişiydi…

Yasaklanan kitabında kendisi için şöyle diyordu:  “…Zararsız İngiliz kitapları çevirmeni, 80 yaşına gelmiş bir kocakarı, bir gün çıkıp; ‘Ben zenginleri sevmem… Ben komünistim… Ben Tanrıtanımaz bir ateistim’ diyorum, ne hikmettense bu kitabım ‘en çok satanlar’ listesine giriveriyor!? Birçok insanın söylemeye çekindiği şeyleri açık açık söylediğim için belki çok sattı, İşte ben bu işe çok şaşırıyorum” diyordu…

Sanırım, soruşturma açanlar da en çok bu sözlerine takıldılar ki, onun bu eserini okullarda yasaklayıp, tavsiye eden öğretmenler hakkında da soruşturma açtılar… İyi de, bunları söyleyen tek yerli ve yabancı yazar Mina Urgan mıydı? Niye onu günah keçisi seçtiler?

Benim merak ettiğim ise; bu soruşturmayı açan ve onu soruşturmak için görev alanlar neyin nesidirler? Kaç kitap yazmışlar, ülkemiz ve insanlarına hangi katkıları sağlamışlar da, böyle bir kişi hakkında hüküm vereceklerdi?

Belli mi olur, belki Mina Urgan’dan çok daha ünlüdürler? Lâkin ne talihsizliktir ki, basının içinde olan ben bile, onların isimlerini hiç duymamışım?

Hatırlarsanız, 12 Eylül darbesi sonrası ülkemiz bir yasaklar denizinde yüzmeye başlamış, “Deve Kuşu Kabare Tiyatrosu” oyuncuları Zeki Alasya ve Metin Akpınar da “Yasaklar” oyununu sahneye koymuş ve bu rezalete çok hicivli ayna tutmuşlardı.

Sokakta iki kişiden fazla yürümek yasak… Siyaset konuşmak ve yazmak yasak… Darbecileri eleştirmek yasak… Gün batımından gün doğumuna kadar evden çıkmak yasak… Şiir yasak, roman yasak, karikatür yasak, parti ve dernek yasak, sendikal eylemler yasak, içki yasak, o yasak, bu yasaktı…

Peki ne serbestti? Darbecileri alkışlamak, siyasileri kötülemek, şeklen Atatürkçülük yapmak ve dini vecibeleri yerine getirmek serbestti…

Milleti (özellikle de gençleri) okumaktan, yazmaktan ve düşünmekten uzak tutan bu zihniyetin kötü sonuçlarını bugün yaşıyoruz! Tepkisiz toplum oluşumuzun yegane sebebi, 12 Eylül yasaklarıdır!..

Sahi, 12 Eylül Referandumu’nda millete ne söz verilmişti, bugün neler yapılıyor? Bir bilen varsa bize de anlatsalar…

21 Kasım 2011/ Sakin KOŞAR.

  

 
Toplam blog
: 191
: 753
Kayıt tarihi
: 09.08.08
 
 

16/07/1951 Bozüyük / Yatağan / Muğla doğumlu, 1970 Isparta - Gönen mezunu, 1986 Anadolu Üniversit..