Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

Erdoğan Özgenç DOST MECLİSİ

http://blog.milliyet.com.tr/erdoganozgenc

23 Aralık '12

 
Kategori
Eğitim
 

"Ohhaa" ve konuşma adabı...

"Ohhaa" ve konuşma adabı...
 

KONUŞMA ADABI…

Öğretmenlerimize mi kızsam, ana babalara mı kızsam bilmiyorum ama son günlerde sıkça duyduğum bir kelime, tepki gösterme biçimi diye algılanırken konuşma adabını yerden yere vurmaktadır, bunun fark edilmemiş ya da engellenmemiş olması da gerçekten utanç vericidir.

Değerli dostlarım; güzelim Türkçede ne anlama geliyor biliyorum fakat özellikle gençler arasında kullanılan şu kelimeden çok rahatsızım. “Oha”

Siz kullanıyor musunuz ben hayatım boyunca hiç kullanmadım, insanların birbirine ne zaman ne için kullanılacağını da bilmiyorum bilmek bile istemiyorum bana inanılmaz derece de itici geliyor çünkü.

Bir de maharetmiş gibi üstüne basa basa “Ohhaa” diye kullananlar var ki duyunca kafam kırılıyor sanki…

Türkçe sözlüklere bakıyorum orada diyor ki; “oha tarımda tarla topraklarını havalandırmak amacıyla kullanılan “saban, pulluk” gibi tarım aletlerinde,  kırsal kesimde taşımacılıkta kullanılan kağnı arabalarını çeken öküz veya inek gibi büyükbaş hayvanlarını harekete geçirmek ya da durdurmak için kullanılan, kelimedir…”

Şimdi bunu kullananların ya da kullananları kendi çocukları ya da öğrencileri olduklarını bilmelerine rağmen ikaz etmeyen ana babalar ile öğretmenleri doğrusu anlamakta zorlanıyorum. Bir insan kendi arkadaşına veya dostuna büyükbaş hayvanlar için kullanılan bu tabiri nasıl kullanabilir ki?

Bunun kullanılması dünyanın hangi eğitim düzenin de olursa olsun sevgi ve saygı sınırlarına, terbiye ve nezaket anlayışına ters düşen bir davranıştır. Bu bir samimiyet gösterimi sevgi paylaşımı falan da değildir o halde nasıl hoş görmemiz beklenir acaba? Bence lakaytlığın sorumsuzluğun ahlaksızlığın daniskasıdır.

Bir insan hele yetişkin ya da eğitim almış mevki sahibi insanlar sevdiklerine değer verdiklerine nasıl böyle bir tabirle seslenebilir, seslenenlere nasıl bir tahammül gösterebilir inanın ban anlayamıyorum. Bu nasıl bir kültür anlayışıdır bilen var mı?

Çok değerli bir dostumun facebook da paylaştığı bir resmin altında arkadaşları tarafından yapılan yorumun içinde o kelime vardır, “Ohhaa” diye yazmış o gün Fransa’dan gelen bir hanım arkadaşım bizde misafirdi onu gördü, bu ne demek diye sordu yemin ediyorum açıklayamadım, utandım. Resmi paylaşılan da çok sevdiğim değer verdiğim hanım hanımcık bir kızımızın resmiydi. “Oha” kelimesiyle onun güzelliğini nasıl bağdaştıracağımı bilemedim çünkü. Açıklama yaparken “Ona” yazacağına “Oha” yazmış galiba diye izah ettim ama ne kadar inandı bilmiyorum.

Benim anlamadığım bu kelime televizyonlar da yayınlanan diziler de de sıkça kullanılıyor, hatta bir haber arasında haberleri sunan spiker kullandı, kulaklarıma inanamadım. Bazı ayıp sayılmayan ya da hiç kimsenin yanlış anlaşılmasına vesile olmayacak kelimeler, gösteriler RTÜK (Radyo Televizyon Üst Kurulu) tarafından “bipleniyor” ya da kesiliyorsa sağa sola ceza yağdıran ekran karartan bu kurul buna neden sessiz kalır anlayamam doğrusu…

Sevgili ana babalar, değerli öğretmenlerim sevgili öğrenciler bana göre bu tabir son derece yakışıksız bir tabirdir ve düpedüz bir insana yapılan hakarettir. İster dostunuz ister meslektaşınız arkadaşınız tanıdığınız kim olursa olsun bu tabirin kullanılması konuşma adabına da dostluk anlayışına da ihanet ve hakarettir. Lütfen kullanmayınız hatta siz siz olun her kim olursa olsun ister büyük ister küçük, anlamsızca yer ve zamanlarda bu kelimeyi kullananları ikaz ediniz, alışkanlık haline getirenleri vaz geçiriniz. Çünkü bu tuhaf kelime bize yakışmıyor dostlarım yakışmıyor…

Geçenler de yazmıştım insanlar birbirilerine samimiyetle sarılarak içtenlikle öpüşerek selamlaşacaklarına tekeler gibi kafa tokuşturmaya başladı, diye daha onu kınamayı bitirmemişken, şimdi de büyük baş hayvanları harekete geçirmek veya durdurmak için kullanılan “Ohhaa” kelimesini kendilerine yakıştırmaya başladılar, ne oluyor bizlere dostlarım?

İnsanlığı unutup hayvanlara yakıştırılanlarla mı kendimizi kandırmaya çalışıyoruz acaba?

Öğretmenlerim sizler çağdaşlığı modernliği bilgiyi nezaketi saygıyı sevgiyi temsil hatta en fazla hak eden insanlarınız, lütfen bu kelimeyi okullarınızdan öğrencilerinizin de dağarcığından lütfen çıkarın atın, size güveniyor ve çok inanıyorum, kolay gelsin…

İyi akşamlar…

Erdoğan Özgenç

 
Toplam blog
: 846
: 425
Kayıt tarihi
: 26.06.12
 
 

Emekli banka müdürüyüm ama kart vizitimde "insan" yazıyor. Adana'da ikamet ediyorum. Herk..