Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

25 Temmuz '11

 
Kategori
İnançlar
 

"Onu Geri Verdim" diyebilmek

İnsan bir yakını, sevdiği öldüğünde ne der? "Allah'ın rahmetine kavuştu." Yaşarken Allahın rahmeti ve merhameti hep üzerimizde değilmiş gibi. Ya da "Sizlere ömür." Bu ne demek? “Onun yaşayamadığı yıllar sizin olsun” der gibi. Belki de gerçekten bu mânâda söyleniyor. Daha edebi bir ifade ile "Ebediyete intikâl etti" deriz. Bu hepsinden daha mânâlı bence. En azından bu dünyanın fâni, diğer yaşamın ise sonsuz ve kalıcı olduğuna işaret ediyor. Ben ise "Onu kaybettik" demeyi yeğlerdim. Çünkü ölüm bende kayıp duygusu oluşturuyor, birçok insanda olduğu gibi. Onu bir daha görememek, konuşamamak, sevip sarılamamak benim bu yaşamdaki kaybım. Her ne kadar inansam da hepimizin akıbeti aynı ve diğer dünyada yeniden buluşma şansımız var, yine de ölüme ilişkin söylemim "onu kaybettim" seklinde dilime geliyor. 

Ancak bu durumda söylenecek en uygun ve de aslında en mânâlı sözü öğrendim; "Onu geri verdim." M.Ö 55-135 yıllarında yaşamış Yunan kökenli düşünür Epiktetos öyle söylüyor; ölümle kaybettiğimiz şey aslında onu geri vermektir asıl sahibine! Bu yaklaşım İslam dininin varlık ve yokluk kavramlarını açıklayan felsefesi değil mi? Kutsal kitabımız Kuran-ı Kerim'de dirilten ve öldürenin yüce Allah'ın iradesi olduğu söylenmiyor mu? O halde herkesden fazla İslam dinine mensup kişilerin bu fikir, bu duygu ve söylemde olmaları gerekmiyor mu? Belki de işte bu yüzden her daim kendimiz ve de sevdiklerimizin bize ait olmadığını aklımızda tutmalıyız. En azından çabalamalıyız.

Bazen düşünüyorum, neden ölüm törenlerini sevmiyorum diye. Birilerinin ölmesinden korkuyorum sırf arkasından gelecek o dram saatlerini düşündükçe. Ölümün kendisinden daha soğuk, daha çok kaçma hissi veren bir ortam bu benim için. Çünkü bazen cenaze ortamlarında farkında olunmadan bir isyan tablosu oluşturuluyor; bu, üzülmenin ve ağlamanın ötesinde bir durum. Acaba o an farkında olmadan isyan ettigimiz -kendi ölümlülüğümüzü hatırlayıp- insan olarak ölümlü yaradılmış olmamız mı? Oysa ben cenazelerimi vakar içinde uğurlamak istiyorum, akl-ı selim. Bir müslümana yakışır şekilde "Onu geri verdim" demek istiyorum. 

 
Toplam blog
: 83
: 998
Kayıt tarihi
: 05.01.09
 
 

 "İnsan olmak başka bir şeydir. Ne dil, ne din, ne de milliyet ayırır. Ne seni, ne de beni kayırı..