Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

25 Mart '10

 
Kategori
Tiyatro
 

[Oyun Okuma] "ÇİRKİN İNSAN YAVRUSU"

[Oyun Okuma] "ÇİRKİN İNSAN YAVRUSU"
 

Sahne, ışık, karakterler vb tümünü çok başarılı kılan ustalık ve yaratıcılıklarını kutluyorum


Kumbaracı50 de oyun için kapının açılmasını bekliyoruz, sütunun hemen yanı başında 50x50 karelerden oluşan ahşap bir bölmenin arkasında duranlara takıldı gözüm. Aynada bir yansıma gibi geldiler bana, önce yansımaya baktım, sonra yansımanın hemen yanımda olması gereken asıllarını aradım. Göremeyince eğildim, aynada kendimi görür müyüm diye göremedim, orada bir ayna olmadığını anlayınca kendime güldüm…

Oyun Okuma;
OYUN DEPOSU'nun ürettiği "ÇİRKİN İNSAN YAVRUSU"nu izledik Kumbaracı50 de, kapı önünde yaşadığım sanıları, kendimle karşılaşmayı bir başka bağlamda içeride, oyunda da yaşamış olmam ilginçti. Sahnede, başarılı oyuncu kadrosunun oluşan güzel ve keyifli görüntünün, oluşturduğu yansımanın/ların karşılığını, gerçeğini hissedemedim. Bunca başarısına rağmen orada ortaya koyulan, çizilen fay hattı bana yabancılaştığım/yabancılaştırıldığım bir yansıma gibi geldi.

Dönüp deneyimlerime, gözlemlerime, kendime baktığımda sahnede yaratılan görüntünün, mesajın bende ve toplumdaki ana kaynakları göremedim. Sahnede oluşturulan yansıma bence, dönemsel dikkatleri toplama niyeti, mesaj verme isteği ve dönem endüstrisinden faydalanmak hisleri ile oluşturulmuş gibi geldi bana, öyle hissettim. Sonra kendime baktım. Bu bir yansıma ise o aynada, orada oluşan şeylerde ben de kendimi görebilir miyim diye, kendimi de o yansımada, aynada göremedim. O zaman ayna gerçekliği varmış, bir şeyler oluyormuş, yaşanıyormuş, bir varmış bir yokmuş gibi yapılan bir oyun izlediğimi anladım. Uyumaya, uyarılmamaya, yabancılaşmamaya devam etmek istedim belki…

Bir şeyi bütününden kopararak güçlü ve görsel tadla ifade ettiinizde şaşırtabilir, ağlatabilir ve hatta güldürebilirsiniz. Dünyanın her yerinde bu böyledir. TV skeçleri bu formatta yapıldığı için geçicilik duygusu sizi yabancılaşmadan başka bir alana kaydırıverir. Tiyatro, oyun ve sahne ise kendisine yüklediği, atfettiği değerler nedeniye bu geçiciliğin dışında bir bağlamdadır. Bu nedenle dillendirme ve ifade etmekte farklılıklar göstermesi gerekir.

Sıradan bir Fransız'ın göçmen araplarla ilgili, Bir İngiliz'in göçmenler veya İrlandalılarla, bir Amerikalının zencilerle ilgili günlük rutin konuşmalarını sokaklardan toplayabilir bunlardan skeçler yaparak insanları eğlendirebilri ve güldürebilir, düşündürtebilirsiniz. O bağlam içinde gelgeç bir zeminde oluşur her şey. Bütünden ayrı bir dünyada olduğunuzu anlar ve kendinizi o bağlama taşırsınız.

Tehlike ve gariplik bu düşünceleri topluma malolmuş bir zemin olarak ele alma eğiliminde olursanız, sertlik, tek taraflılık vb nedenlerle irrite edici bir alana kayabilirsiniz. Herkesi orada oluşmuş gerçekliğe yabancılaştırarak dikkat çekmeden çok savunma mekanizmalarını harekete geçirebilirsiniz. Etnik ayrımcılık, cinsel tercihler ve giyim tercihleri gibi zamansallık ve değişkenlik gösteren bir konuda kesinlik ve keskinlikten çok esneklik ve hoşgörüye ihtiyaç olduğunu düşünüyorum.

Oyunda, başarılı oyunculuk, sahne düzeni ve çözümlemelerin biraz tv skeçlerine benzeyen siyasi mesaj ağırlıklı hicivlerle baskıcı bir şekilde üzerime gelmesine, beni boğacak gibi hissetmeme, içinde akil bir duruş ve normal bir insan olmamasına, yaklaşım olmamasına hayıflandım. Boğuldum da zaten oyun biter bitmez kendimi oyunu birlikte izlediğim arkadaşımın iznini isteyerek kapı önüne nefeslenmek için attım. Bir de ne diye o kadar bağrınıyorsunuz, daracık küçücük sahnede anlayamadım.

Bu tip siyasi, darbeli, bir şeyi üztünüze boca ediveren mesajlı film ve senaryolara Yılmaz Güney sinemasının en başarısız dönemi olan Duvar vb filmlerinde veya Geceyarısı Ekspresi" gibi ısmarlama ırkçı filmlerde karşılaşıyoruz. Ortada kanımızı donduran sahneler, tüyler ürperten uygulamalar oluyor ama bunları toplumun tümüne mal etme konusunda ancak bu kadar insafsız olmak gerekiyor.

Amerika da bir polisin zencilere yaptığı zulmu kişisel görenler Türkiye'de polisin etnik köken, cinsel tercih vb baskılarını bütün topluma ve siteme mal etmede insafsız görünüyorlar. Herkesin bu kadar kaba, acımasız, baskıcı olduğu bir toplum düzeni yansıması çizerseniz bunun kaynağı olan gerçek görüntü hiç bir zaman insanlarda oluşamaz ve ayakları havada, batının hoşuna gitme, oralarda oynanma, ödül alma çabası olan bir çözümle, unutulur, bir daha ele alınmaz bir eserle baş başa kalırsınız.

Ben ÇİRKİN İNSAN YAVRUSU'nun yaratıcı ekibinin bu tip sığ alanlarda orasının derinmiş hissi vermek yerine insanı daha çok dışa vuran -her halliyle- oyun ve çözümlerde daha başarılı olacağına inanıyorum. Sahne, ışık, karakterler vb tümünü çok başarılı kılan ustalık ve yaratıcılıklarından dolayı kutluyorum.

Keşke bu kadar çetrefilli konuyu daha çetrefilli hale getirmek konusunda sahnede bu denli başarılı olmasalardı!

Oyun Hakkında

KONSEPT OYUN DEPOSU

YÖNETEN MARAL CERANOGLU

DRAMATURJI CEREN ERCAN

KOSTÜM TASARIMI TOMRIS KUZU

ISIK TASARIMI CEM YILMAZER

SES TASARIMI GEVENDE

AFIS TASARIMI ASLI ERSÜZER

OYUN FOTOĞRAFLARI EMRE ÖZKAPI MEHMET ÇAGLARER

YURTDISI PRODÜKSIYON
MENAJERI VE WEB SORUMLUSU
DILEK ALTUNTAS

TEKNIK SORUMLU SERHAT UTKU İNAN

YARATICI EKİP VE OYUNCULAR YELDA BASKIN GÜLCE UGURLU ELIF ÜRSE

TÜRKIYE'DEN BIRI ESCINSEL, BIRI KÜRT, BIRI DE TÜRBANLI ÜÇ KADININ KIMLIKLERINI OLUSTURMA SÜREÇLERINI VE BU SÜREÇTE TOPLUMUN ÖNYARGILARIYLA BASETME ÇABALARINI ELE ALAN "ÇIRKIN İNSAN YAVRUSU",SOKAKTA VE HAYATTA BIRBIRINE TEGET GEÇEN INSANLARIN ORTAK DENEYIM ALANLARINI GÖRÜNÜR KILIYOR. KENDI METINLERINI OLUSTURAN OYUN DEPOSU BU ILK ÇALISMASIYLA; LIONS HALK JÜRISI’NDEN YILIN ÖZGÜN OYUNU ÖDÜLÜ’NÜ ALDI. OYUN DEPOSU, KASIM 2008'DE İSVIÇRE'DE DÜZENLENEN CULTURESCAPES FESTIVALI KAPSAMINDA BERN, ZÜRIH VE BASEL'DE SAHNE ALDI. VIYANA FESTIVALI’NDE DE KATILAN TOPLULUK, EKIM VE KASIM 2009'DA ISE AVUSTURYA'DA İSTANBUL METROPOLIS FESTIVALI ILE BERLIN HEBBEL TIYATROSU'NDA BEYOND BELONGING FESTIVALI'NE KATILACAKTIR."

 
Toplam blog
: 202
: 994
Kayıt tarihi
: 29.06.07
 
 

Sosyal medya danışmanı, grafik tasarımcı.  ..