Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

04 Nisan '18

 
Kategori
Müzik
 

’Şanlı Doğu-Batı Sanatı’’ Konserinde, Doğu-Batı Müziğinde Şan Sanatının Önemi

’Şanlı Doğu-Batı Sanatı’’ Konserinde, Doğu-Batı Müziğinde Şan Sanatının Önemi
 

Proje mimarı Sedat Öztoprak, Günay Acar ve öğrenciler


İTÜ TMDK Ses Eğitimi Bölümünde Türkiye’de Bir İlk Yaşandı

‘’Şanlı Doğu-Batı Sanatı’’ Konserinde, Doğu-Batı Müziğinde Şan Sanatının Önemi’’

İTÜ Türk Müziği Devlet Konservatuvarı Ses Eğitimi Bölümü Öğretim Görevlisi Soprano Günay Acar’ın öğrencilerinin, 2 Nisan 2018 Pazartesi günü saat 15.00’de Üniversitenin Maçka Kampüsündeki BİSED (Bilimsel ve Sanatsal Etkinlikler Düzenleme) Salonunda bir etkinliği vardı. Proje mimarı, İDOB eksi müdürlerinden Bariton Sedat Öztoprak’ın da etkinliğe katılımıyla anlamlandı ve yeni dönem projeyi hayata geçiren ses eğitimi Bölümü Öğr.Gör. Soprano Günay Acar öğrencilerinin kendilerini geliştirmeyi amaçlayan bu proje sayesinde, Türk Sanat Müziği ve Türk Halk Müziği eğitimlerinin yanında, Şan formlarında Antik aryaları da söyleyerek, ses gelişimlerinin arttırılması hedeflenmişti. 

Bu projenin sahibi Bariton Sedat Öztoprak, bu etkinlik hakkında şu konulara değindi:

‘’Doğu-batı sentezinde şan sanatının önemi projesi 2012 yılında başladı, ben burada Cihat Aşkın’ın davetlisi olarak İTÜ TMDK Ses Eğitimi Bölümü şan hocalarına 2 yıl süreyle süpervizör olarak masterclass düzeyinde bir proje ile onlara eğitim verdim. Bu projede güdülen amaç esasen şuydu, Türk Sanat ve Türk Halk Müziği öğrencileri aynı anda sahnede olacak şekilde yapılan bir uygulamayı ,Daha önemlisi, şan sanatının sesin gelişimine önemine vurgu yapabilmekti.

Şan sanatı aslında her müzik türü için dışardan lokasyon bir çalışmadır. Sesin sağlığı, doğru kullanılması, uzun ömürlü olması, 

Sesin kullanım sırasında pürüzsüzlüğü, nefesin doğru kullanılması, hançerenin ve vokallerin doğru algılanıp kullanılması.... gibi sesle ilgili bir çok doğruların yapılması eğitimidir. Bunları bize ancak şan tekniği bilgileri içinde sağlanabilmektedir. Bu nedenle, biz de oluşturduğum bu konseptte ortaya bir piyano koyduk, bu şan sanatının temelini oluşturan antik aryalardan örneklerle oluşan  parçaları seslendirmemizi sağladı. Her branş daha sonra öğretilerini kendi türünde kendi enstrümanları ile seslendirmişti. Bu çalışma 2016 yılında Öğretim Görevlisi Soprano Günay Acar hocanın çalışmalarıyla yeniden başlamış çok mutlu oldum. Doğu-batı sentezindeki amaç, Anadolu’nun bağrından çıkmış güzel müziklerin, güzel seslerin, Şan sanatının gerekliliklerini, uygulayacak her türün özellikleri çerçevesinde şan eğitimi ve disiplini ile sunarken, öğrencinin sesini korumak, geliştirmektir. Bu girişimlerin ilk başlangıcını büyük üstat Münir Nurettin Selçuk yapmış ve Paris’e giderek şan eğitimi  adına dersler almıştır . Bu çabalar boşuna değildir. Münir Bey gibi şan çalışmaları ile  sesini geliştiren, sesin kullanım ömrünü uzatan ,sağlığını koruyan , ülkemize kendi türünde altın harflerle yazdırmış bir çok önemli sanatçımız vardır. Onların başarıları göz ardı edilemez.

Biz de bu tarz çalışmayı daha akademik bir kimlikle okulumuzda uyguladık. Umarım bu proje, daha geniş saz ve solist katılımı ile büyüyerek devam edecektir. 

Düşüncenin devamını sürdüren Soprano Günay Acar hocaya çok teşekkür ediyorum.’’

Öğrencilerini kutluyorum.

Düşünceler yaşatıldığı sürece büyür ve gelişir.

 

İTÜ TMDK Ses Eğitimi Öğretim Görevlisi Soprano Günay Acar’da konu ile ilgili olarak şunları söyledi:

‘’Gerek Türk Sanat gerekse Türk Halk Müziğinde sesimizi eğiterek doğru kullandığımızda daha başarılı olabileceğimizi burada gördük. Bu projeyle, öğrencilerimizin doğu-batı sentezi ile insan sesinin çeşitliliğini de vurgulamış oldular. Ses Eğitimi Bölüm Başkanımız Dr. Sinem Özdemir’e de projemiz imkan sağladığı içinde çok teşekkür ediyorum. Bölümün repertuar hocalarının da emekleri de bu projede yadsınamaz. Bundan sonraki amacımız ise bu projeyi, Bariton Sedat Öztoprak hocamın de belirttiği şekilde, daha geniş katılımlarla sürdürmek şeklinde olacaktır. Bize bu projeyi başlatan hocam değerli bariton Sedat Öztoprak’a şükranlarımı sunuyorum.’’

İTÜ TMDK BİSED Konser Salonundaki, Doğu-Batı müziğinde şan sanatının önemini vurgulayan ve ‘’Şanlı Doğu-Batı Sanatı’’ adlı konserde okulun Ses Eğitimi Bölümü Öğr. Gör. Soprano Günay Acar sınıfı öğrencilerinden Mehmet Kılıç, Mehmet Bulam, Yusuf Cömert, Cansu Koç, Cansu Yolcu, İrem Zeydan katılırken, öğrencilere eşlik olarak, bağlamada Araş. Gör Erhan Uslu, piyanoda, Dr. Cenk Öztürk ve kanunda Erman Ertan yer aldılar. 

Her bir öğrenci, hem kendi branşları olan Türk Sanat Müziği ve Türk Halk Müzikleri yanında, birer de Şan formunda şarkılar söylediler. Öğrenciler arasında, Şan formundaki, şan tekniğine dayanan parçaların icrasında da çok başarılı olanlar dikkatimizden kaçmadı.

Şan, ses tellerini eğiterek, sesi bilinçli şekilde kullanabilmemizi sağlayan bir ses tekniğidir.  

Akustik uygulandığından Şan, en doğal şarkı söyleme sanatıdır ve bu eğitiminin amacı diyafram, akciğer, sinüs boşlukları, ağız boşluğu, karın boşluğu gibi günlük hayatta bilinçli kullanmadığımız vücut bölümlerini kullanarak ses tellerini eğitme çalışmasıdır. Bu çalışmalar sonucunda sesimizi ve konuşmalarımızı daha bilinçli, güçlü tonlamayı ve yine daha iyi ifade etmeyi öğreniriz. 

İnsan sesleri kadınlarda soprano, mezzosoprano ve alto, erkeklerde ise tenor, bariton ve bas olarak, inceden kalın sese doğru gruplara ayrılmaktadır.

Şan’lı Doğu-batı sanatı adlı projeyi sunan, İTÜ TMDK Ses Eğitimi Öğr. Gör. Günay Acar’a ve katılan öğrenciler güzel bir iş başardılar. Bu yürekli çalışma için tüm emek verenleri yürekten kutluyorum. 

 

İsmail Hakkı Aksu

 
Toplam blog
: 137
: 116
Kayıt tarihi
: 13.09.11
 
 

Ressam, dekoratör, araştımacı yazar. ..