Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

27 Aralık '20

 
Kategori
Psikoloji
Okunma Sayısı
48
 

’Sınav Kaygısı’

Hepimiz hayatımızın belirli zamanlarında sınavlarla karşı karşıya kalmaktayız. Birçoğumuz farkında olarak veya olmayarak sınavlara karşı bir kaygı yaşayabiliriz. Ancak bazı bireylerin kaygı seviyeleri olması gerekenden fazla olabilir. Bu durum sınav sırasında; önceden edinilmiş olan bilgileri kullanmada sıkıntı yaşanmasına ve beraberinde başarının düşmesine sebep olur.

Bireylerin sınav kaygısı yaşamasının sebepleri; bireyin sınava yüklediği anlam, başarısızlık korkusu, sosyal çevrenin beklentileri ve baskıları olabilir.

Sınav kaygısının belirtileri nelerdir?

Endişe, tedirginlik, sıkıntı, başarısızlık korkusu, mide bulantısı, çalışmada isteksizlik, terleme, uyku bozukluğu, karın ağrıları, dikkat ve konsantrasyonda bozulma, kendine güvende azalma, yetersiz ve değersiz görme sık görülen belirtilerdir.

Sınav kaygısı yaşayan bireyler kendilerini yetersiz görürler, sınava hazır hissetmezler. Düşünceleri gerçekçi değildir. ‘Bunlar benim işime nerde yarayacak?’ ‘Konuları anlamıyorum. Sanırım ben bir aptalım.’ vb. olumsuz düşüncelere sahiptirler. Sınav kaygısı yaşayan bireylerde psikolojik olarak kendini sabote etme durumu da gözlenebilmektedir. Aslında olmayan mide bulantıları, sınav zamanı artan karın ağrıları gibi. Böylece başarısızlık durumunu açıklayacak bahaneler oluşturmaktadırlar.

Sınav kaygısıyla başa çıkabilmek için; ilk olarak olumsuz düşünme biçimi değiştirilmelidir. Alternatif düşünceler oluşturulmalıdır. Mesela; ‘Elimden gelenin en iyisini yapabilirim.’, ‘En kötü ne olabilir ki? Dünyanın sonu değil.’ gibi olumlu bir düşünce biçimi benimsenmelidir. Nefes alma egzersizleri, gevşeme hareketleri, kaygı durumda dikkati başka bir noktaya odaklama gibi yöntemler kullanılabilir. Asıl nokta kaygıyı yok etmek değil kaygıyı kabullenmektedir. Sınavlarda herkes kaygı yaşar; çünkü sınavlar geleceğimizin şekillenmesinde önemli rol oynamaktadır. Ancak önemli olan bunu normal düzeyde tutabilmek ve kontrol edebilmektir. Sınav kaygısı ile başa çıkmakla zorlanan bireyler uzman kişilerden yardım alarak üstesinden gelebilirler.

 

 

ETEM SEVİK bu blog'u önerdi.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 4
Toplam yorum
: 0
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 61
Kayıt tarihi
: 14.12.20
 
 

Psikolog Kiraz Şevval AVCI, 1996 İstanbul doğumlu,lise eğitimini Mustafa Kaynak Anadolu Lisesinde, ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster