Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

03 Ocak '08

 
Kategori
Dilbilim
 

“Tane” değil, “kişi”

“Tane” değil, “kişi”
 

İnsana hitap şekilleri vardır: “sen”, “siz”... İnsanlarda sözederken “o” diyebiliriz, yerine göre “bu” diye sözetsek de olur ancak “şu” dersek ayıp olur.

İçinde insanların olduğu durumlarda insanların sayısını verirken “tane”, “adet” gibi sözcüklerle anlatmak hiç hoş değildir. İnsanın sayısını verirken kullanılması gereken sözcük “kişi” dir.

Nesnelerin sayılmasının sözcüklerle ifadesi nesnelere göredir, insanların sayılmasının sözcüklerle ifadesi ise insana özgüdür.

Bu yazının çıkış noktası bu akşam Diyarbakır’da yaşanan üzücü terör olayı sonrası canlı olarak televizyonda haberlere bağlanan valinin konuşması oldu. Olayı anlatırken “4 tane ölü, 70 tane yaralı var” şeklinde ifadeler kullanınca önce o sırada yaşanan üzücü durumla bağlantılı dil sürçmesi olarak düşündüm. Ancak bunu çok kere yineleyince, hep bu şekilde kullandığı sonucuna vardım.

İnsanların sayısını doğru ifade edemeyenlerle karşılaşınca bundan rahatsız oldum ve bu rahatsızlığımı ifade etmek için bu yazıyı yazdım.

Ankara, 3 Ocak 2008

 
Toplam blog
: 1735
: 2429
Kayıt tarihi
: 22.09.06
 
 

27 Mart 1959'da İnebolu Yeşilöz Köyünde doğdum. Yeşilöz Köyü İlkokulu, Yeniyol İlkokulu, İnebolu ..