Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

14 Mart '11

 
Kategori
Dilbilim
 

“Yatmak” Sözcüğünün Çağrışımsal Anlamı Benim İçin Artık Tek!...

“Yatmak” Sözcüğünün Çağrışımsal Anlamı Benim İçin Artık Tek!...
 

Sözcükler, çağrışımsal anlamlarıyla, kışlada, hapishanede yoklama varmışçasına sıra dizililer. Diziliş, herkeste farklıdır; aynı dizilişi bulmak olansızdır. Çünkü çağrışımsal anlam, kişinin çevresine, yaşamına, ilgi alanlarına, kültür düzeyine göre değişir. Benzer koşullarda yaşayanlarda bile, iç dünyaları çok farklı olduğundan, benzerlik kendiliğinden ortadan kalkar.

Sözcüklerin çağrışımsal anlamları devreye girince ne olur?

Çağrışımsal anlamlar, söz isteyen ya da sırada bekleyenleri yok sayarak öne geçmek isteyenler gibi, sanki “Beni yaz, beni” der.

Seçmesi zordur!

Kimi durumlarda, sözcükleri küstürmek olmaz. Ancak elinizden bir şey gelmez, ortada kalır her şey, dağınık oda misali.

Biliyoruz ki, sözcükler, kullananın keyfine göre, bize sevimli de gelir, çirkin de...

“Yatmak” da öyle!

Güzellikler de çağrıştırır, çirkinlikler de; sevinç de verir, hüzün de...

Magazin programlarının gülleri, bülbülleri, horozları...pek severler “yatmak”ı... Salyalı ağızlara pek de yakışır. Onların etkisi altında kalanlarda da “yatmak”, ilk çağrışımsal anlam olur. Ağızlar sulanır. Çevreyi dikizleyen gözler, “yatmak” senaryolarıyla görevi, “hayal dünyası”na devreder.

Yatmak!

Futbolda da örneği pek çoktur. “Küçük”ü de yatar, bazen “Büyükler” de...

“Küçük”ün yatmasını anlarım da, “Büyükler”in yatmasını hiç anlamam!


Sıcakta, soğukta, kumda, çimende, yerde, koltukta, bankta, betonda, hapishanede... yatanlarımız oldu.

Tek kişilik oda isteyip de iki yataklı odada yatanlar da...

Ayrıca, çamura yatanlar da, üstüne yatanlar da...

*****

Yaşamın doğal akışı bizi/ sizi hastanelere sürükledi zaman zaman. Ya kendimiz için gittik, adına “kontrol” dedik, “rapor için” dedik, “ziyaret için”, “cenaze almak için” dedik.

Dedik de dedik, yaşamın doğal akışına uygun...

Bu yaşıma geldim, yakınlarım, dostlarım için hastanelerde yattım/ sabahladım, ancak ilk kez, kendim için yattım.

Artık, benim için “yatmak”ın ilk çağrışımsal anlamı şu olacak:

Hastanede yatmak!

TURGUT ÇELİK/ Mersin

 
Toplam blog
: 2458
: 2418
Kayıt tarihi
: 10.11.08
 
 

24 Kasım 1944'te İspir'de doğdum. Ankara Kurtuluş Lisesi'ni, Dil ve Tarih - Coğrafya Fakültesi Tü..