Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

25 Kasım '14

 
Kategori
Güncel
 

1-Atatürk, düşünce olarak "Mutelize" yanlısı mıydı?...2-Dersim direnişine katılanlar "eşkiya" mıydı?

1-Atatürk, düşünce olarak "Mutelize" yanlısı mıydı?...2-Dersim direnişine katılanlar "eşkiya" mıydı?
 

Bu kadar nezih(!?) bir tartşma izlemedim şimdiye kadar...


Başlığı okuyunca, "Haydaa ! Bu da nerden çıktı" dediğinizi duyar gibiyim... Asında bunları ben de duyunca, aynen sizin gibi şaşırdım ve "Hayda !" dedim, "yaşar ne yaşar, ne yaşamaz" oyununda olduğu gibi...

x     x      x

Dün akşam(24 Kasım 2015) bir televizyon kanalında "Dersim" konulu bir tartışma programı vardı. Konuşmacılardan biri(Orhan Çekiç) Dersim konusuna girmeden önce, "Ne alaka, kel alaka" benzeri bir giriş yaptı ve M. Kemal Atatürk'ün, Müslümanlığını  gündeme getirdi.... Şöyle dedi :

"İki İslami düşünce akımı vardır; bunlardan biri 'Cebriye' diğeri de 'Mutelize'dir", dedi... Tartışmaya katılan DHP milletvekili Altan Tan da, onun bu yakıştırmasına itiraz etti ve şöyle dedi; "Bana, Atatürk'ün ağzından çıkan bir sözünü söyleyebilir misiniz?" dedi.

Ben de, Atatürk devrimleri ve düşünce sistemi konusunda, kitaplar ve çok sayıda makale ve burada da bloglar yazmama; bu konularda, sayfalarını çevire çevire eskittiğin yine çok sayıda kitaplar okumama rağmen, Atatürk'ün bu yanını ne okudum ne de duydum.

Önce bu konuya bir açıklık getireyim :

İnanç ve düşünce konularındaki görüş ve yorum ayrılıklarından doğan mezhepler, tartışmaya katılan Orhan Çekiç'in dediği gibi "iki" değil ; "4'tür"...

İnsan ve insan iradesinin özgürlüğü ile din sorunlarına akıl yolu ile çözülebileceği ve çözülemeyeceği yorumlarına göre 4 ana başlık altında toplanan bu mezhepler şunlardır :

Kaderiye, insan ve iradesinin özgür olduğunu;

Cebriye, insanın ve iradesinin özgür olmadığını;

Mutezile(Kelamcılar), din sorunlarının akıl yolu ile çözülebileceğini;

Eşarilik, insanoğlunun, akıl ve varlığın ne olduğu konusundaki soruya cevap verecek güçte olmadığını savunur.

Şimdi, bir insan, bu konularda hiçbir bilgisi olmasa da. "din sorunlarının akıl yolu ile çözülebilirliği ya da çözülemezliği" konusunda bir düşünceye sahip olabilir.

M. Kemal Atatürk'ün "pozitivist" bir düşünce yapısında olduğunu "dünya alem" biliyor. Hiç yeri ve gereği yokken Atatürk'e böyle bir yakıştırma yapılması, yukarıda da belirttiğin gibi tam bir "kel alaka" idi.

Şimdi gelelim ikinci "kel alaka"ya... Yani, Dersim'de direnişe katılanların  "eşkıya" olup olamdığı konusuna...

Tartışmacı Orhan Çekiç(Yardımcı Doç. Dr.), bana göre yine alakasız bir şekilde, Dersim'deki direnişi, 200 yıl geriye dönerek 1808 Sened-i İttifak'a bağladı...

1808 Senedi İttifak'ı,  o sıralarda merkezin dışında kalan bölgelerde giderek zayıflayan Osmanlı Merkezi Otoritesini yeniden tesis etmek için Anadolu ve Rumeli Ayan'ları ile Merkezi yönetim arasında yapılan bir sözleşmedir...

Bu konuda farklı görüşler vardır. Bu sözleşmenin, "bir anayasal nitelik" taşıdığını öne sürenler olduğu gibi, bu senedin, "Ayanların, Osmanlı Merkezi Yönetimi'ne bir dayatması" olduğunu iddia edenler de bulunmaktadır...Ama hangi halde olursa olsun bu senedin, devlet iktidarının reaya(halk) lehine sınırlandığı bir gerçektir...Bu "Sened-i İttifak",  daha sonraki Tanzimat Fermanı'a basamak olmuştur.

Ancak, tartışmacı Orhan Çelik, bu "Sened-i İttifak'ın, Padişah ile eşkıyalar arasında imzalandığını, o günden bu yana bu eşkıyalığın devam ettiğini, Dersim'deki olayları da bu eşkıyaların başlatmış olduğunu söyledi...

Bunun üzerine, HDP Milletvekili Altan Tan,  "hop oturup hop kalktı"  ve Orhan Çelik'e "Tarih biliyorsun ama sallayıp duruyorsun" dedi,.. Bunun üzerine, Orhan Çelik de, Altan Tan'a "terbiyesiz" dedi...

Ve sonunda şunu anladım ki, bu tartışmaya katılanlar, "tarih yerine siyaseti sallayıp" duruyorlar, programı bıraktım, bu konuda, "Dersim'de olup bitenler; Baskı-Sindirme, Türkleştirmek, Direniş- İsyan " başlığı ile yazdığım bloğu bir kez daha okudum...

Az okunmuş olsa da, bu bloğumun, bu tartışmacılar  tarafından okunmasını isterdim. Belki, daha sağlıklı ve daha terbiyeli bir tartışma yaparlardı.

cdenizkent

 
Toplam blog
: 979
: 1425
Kayıt tarihi
: 11.12.07
 
 

İstanbul doğumluyum. İlk, orta ve lise öğrenimi İstanbul'da tamamladım. İstanbul Üniversitesi'nde..