Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

14 Mart '16

 
Kategori
Futbol
 

10 maddede Fenerbahçe

Ankara' dan acı haber geldiğinde, analiz etmek üzere maçı izliyor, notlar alıyor, istatistikleri topluyordum. Kafamda, maç yazısını oluştururken, gelen haber ile sarsıldım. Esasen bu sabaha kadar futbol konuşmanın anlamsız olacağını düşünüyordum. Sabah kalktım ve kendime dedim ki, bu terör belasının zaten hedefi de bu; bizleri normal hayatımızdan uzaklaştırmak, umutları kırmak, birbirimize ve devlete olan güveni sarsmak. Buna izin vermemek gerekiyor. 

 

Bu nedenle, içim kan ağlıyor olsa da, akşamki karşılaşmayı ve Fenerbahçe' yi 10 maddede özetleyeceğim.

 

1. Fenerbahçe' de, değil Diego ve Nani' nin birlikte oynaması, ikisinden birinin dahi bu form seviyeleri ile oynamasının doğru olmadığını düşünüyorum. Fenerbahçe' nin tüm ataklarını ağırlaştırıyorlar. Dünyada özellikle 2013 yılından itibaren gelişen farklı bir futbol anlayışı var. Bu anlayış yüksek bir fiziksel dayanıklılık, çabukluk ve hız gerektiriyor. Bunların ikisi de Nani ve Diego' da yok. Bakın RvP bugün Avrupa' nın en üst seviye takımlarında sırıtmadan oynar, ama bu ikili oynayamaz. Bunun sebebi, bugünün futbolu için son derece ağırlar, hızlı düşünemiyorlar ve ayakta çok top tutuyorlar. Pereira' nın bu ikiliyi kalan maçlarda rotasyondan, maçların son 20-30 dakikası için hazır tutması gerekiyor. İlk 11' de oynadıkları (biri veya ikisi birden) her karşılaşma Kayserispor maçına benzeyecektir. 

 

2. Pereira özellikle son 7-8 maçta, benim beklentimin üzerinde taktik zeka sergiledi. Bu maçta defansı üçleyerek, kalabalık orta saha ve çift forvet ile oyunu karşıya yıkması gerçekten başarılı bir hamle. Ben 3 savunma oyunculu, kalabalık hücumlu futbolları oldum olası severim. Ancak elinizde yeterli kalitede ve kalibrasyonda futbolcu var ise ve takım olarak taktik mükemmellik yakalayabilirseniz bunu oynayabilirsiniz. Yoksa üç savunmacılı sistemlerde sonunuz hüsran olur. İddia ediyorum, Fenerbahçe 4 takım hariç, bu ligde aynı sistem ile her takıma karşı oynar ve maçların yüzde 80' inden üç puan alır. Üstelik de 11' e 11. Pereira' nın takımının ne yapıp ne yapamayacağını bilen, kadrosuna hakim, oyuncuları çok yönlü değerlendiren bir hoca olduğunu bir kez daha gördük. Kadlec konusu eleştirilebilir, bence Meireles' e forma şansı vermeliydi. Oyuncunun maç performansı kazanmasını sağlayabilirdi. Zira, Fenerbahçe' de oyunu genişletebilecek, derinleştirebilecek en önemli adam, eğer kendisini futbola verirse Meireles. 

 

3. Fenerbahçe' de Braga maçında Fernandao ile başlamalıydı demiştim. İki güçlü stoperi ve bir hava topu hakimiyeti olan ön liberoya sahip Braga' ya karşı RvP kayıpları oynamıştı. Oysa güçlü bir Fernandao, daha fazla zorlardı. Bu maçta da tercih RvP olmalıydı. Kayserispor gibi dar alanda kompakt oynamaya çalışan bir takıma, dar alanda futbol zekası ortaya koyacak, hareketli bir RvP lazımdı. Fernandao ile bir 45 dakika boşa harcanmış oldu. Pereira' nın bu anlamda tercihlerinin hatalı olduğunu düşünüyorum. 

 

4. Fenerbahçe bu sezon en iyi ihtimalle, 64 tane maç oynayacak. Bu önemli bir rakam. Bu seviyelerde, sürekli iyi oynamak mümkün değildir. Bunu biliyoruz. Dolayısı ile bu saatten sonra Pereira için en iyi skor 1-0' lar olacaktır. Sezonun bu haftasına gelindiğinde, futbol bir sistem ve karakter kazandığı için, farklı şeyler beklemek hata olur. Pereira önce savunma, sonra hücum demeye devam edecektir. Kalan haftalarda, sahada kimse futbol adına güzellikler beklemesin.

 

5. Pereira bazı spor yazarlarınca aşırı övülen, bazılarınca da aşırı eleştirilen bir teknik adam. Ben futbolun doğruları adına objektif bakmaya çalışıyorum. Gerektiğinde eleştiriyor, gerektiğinde tebrik ediyorum. Öte yandan, Pereira hakkında beklentilerin netleşmesi gerek. Pereira' dan ne bekliyoruz? Pereira bu beklentileri ne kadar karşılayabilir? Fenerbahçe kamuoyu, özellikle de yöneticiler bunu düşünmeli ve gelecek sene buna göre bir beklenti oluşturmalı. Baskılı, hızlı, hareketli, hücum odaklı bir futbol anlayışı mı, yoksa bu mu. Çünkü Pereira bu. Eline Real Madrid kadrosunu da versen, Barcelona kadrosunu da versen, böyle oynatacak. Felsefesi bu, inancı bu, sistemi bu. Bu kötü birşey de değil. Adam bu sisteme inanıyor, bunun içinden geliyor. Öte yandan Pereira iletişim, forma adaleti ve rotasyonu kullanma adına iyi şeyler yapan bir hoca. Ayrıca taktik müdahaleleri de beğeniyorum. Sadece beklentiler netleşmeli. Kalan maçlarda, 1-0 en iyi skor gibi gözüküyor. Bu açıdan Kayserispor maçı başarıdır. 

 

6. Maçta Kayserispor kalecisi Ahamada' yı izledik, gerçekten iyi refleksleri olan, iyi yer tutan bir kaleci. Öte yandan şunu da konuşmak gerekiyor; Fenerbahçe futbolcularının son vuruş becerisi neden düşük? Fenerbahçe takımı maç başı ortalama 15 şut atıyor, bunların ortalama 6' sı kaleyi buluyor. Gol yüzdesi ise daha kötü, yaklaşık %25' lerde. Fenerbahçe' de RvP, Fernandao, Diego, Nani gibi isimler neden çerçeveyi bulamıyor, bulsa da gol yapamıyor? İlginç bir soru, cevap bulamadım hala arıyorum. Bir tahminim, topla en fazla ceza sahasında oynayan, topu en fazla ceza sahası içine yollayan takım olan (iki istatistikte de ligde birinci sırada) Fenerbahçe' nin futbolcuları son vuruş anlarında konsantrasyon eksikliği içindeler. Diğer bir tahmin de antrenmanların yapısı ve antrenman tercihleri nedeni ile meleke kaybı.  

 

7. Fenerbahçe' nin bu sene en kötü olduğu konulardan bir tanesi de duran toplar. Son 12 senedir en iyi olduğu konuda, bu sezon kötü bir Fenerbahçe var. Atılan toplam 43 golün sadece 6 tanesi duran top veya duran top sonrası gelişen goller. Bunun iki sebebi var. Kornerleri kullanan Diego, Caner, Hasan Ali ve Nani maalesef duran top konusunda bir Sneijder, Sosa ya da Alex olamıyorlar. Fenerbahçe' de duran topları iyi kullanabilen bir ayak yok. Dikkatle izleyin göreceksiniz, kullanılan tüm toplar ya rakipte, ya kalecide, ya da ölü noktalarda. Diğer sebep de duran top organizasyonu konusunda eksikler. Volkan Şen' in Beşiktaş' a attığı goldeki gibi çalışmış organizasyonlar, ön direk, yay paylaşımı, rakip eksiltme, yanıltan koşular ile arkadan gelene alan açma gibi işler yapılmıyor. 

 

8. Fenerbahçe' nin ikiz kuleleri Jozef ve Mehmet Topal savunma yönünde mükemmele yakın işler yapmakla birlikte, hücum tarafında etkili ve hedefe dönük paslar yapamıyorlar. Jozef garantici oynuyor. Topal iyi niyetli ama ileri doğru, hedefe pas yüzdesi düşük. Bu iki futbolcu ile maç kaybetmeniz zorlaşır ama futbolunuzu rakibe kabul ettirip, rakip sahaya yerleşip, etkili pas trafiği ile kazanmanız da aynı oranda güçleşir. Bu bir tercih. Ben futbol felsefesi olarak, bu tür çift ön liberolu sistemlere karşıyım. Onun yerine Topal gibi bir ön libero ve önünde oyunu iki taraflı oynayabilen isimler daha faydalı olur. Tabi bu saatten sonra hocanın sistem değiştirmesi mümkün değil ve yapmamalı da. Ancak gelecek sene, Pereira ile devam edilecek ise, Topal' ın önüne oyunu iki yönlü oynayan, hedef pas yüzdesi yüksek, tercihen adam geçebilen ve hareketli 2 orta saha transferi şart. Jozef bence iyi bir Topal yedeği olacaktır. 

 

9. Fenerbahçe halen RvP' den ve onun oyun zekasından faydalanamıyor. Bu önemli bir sorun zira, RvP' den bu şekilde faydalanılacak ise ona yazık. Pereira' nın sisteminde RvP fazla lüks kalıyor. Oyunda pas almak, kendisini göstermek için o kadar mücadele edip efor harcıyor ki, yorgunluktan son vuruşları bile bozuldu. Pereira' nın sisteminde, İngiltere' deki performansı göstermesi mümkün değil. Hoca kalacak ise RvP yollanmalı. 

 

10. Fenerbahçe herşeye rağmen bu kadar maç oynayıp, üç kulvarda devam ediyor. Beni bu sezon özellikle de Avrupa performansı yakından ilgilendiriyor. Avrupa Liginde yarı final görülür ve lig-kupa ikilisinden bir tanesi kazanılır ise, ben bu seneyi başarı sayarım. Bunun altındaki her sonuç benim için başarısızlıktır. 

 

Düşüncelerinizi, merak ettiklerinizi ve değinmemi istediğiniz konuları bana iletirseniz sevinirim. Bana gelen tüm yazıları en son noktasına kadar okuyorum ancak son dönemde gelen mail sayısı nedeni ile herkese geri dönüş yapamıyorum. Beni mazur görmenizi rica edeceğim. Yorumlarınız, iletişimin iki yönlü olmasını sağladığı için benim açımdan çok değerli. Bu köşeyi sizler ile birlikte, sizlerden fikirler alarak, etkileşim içinde sürdürmek istiyorum. Bugüne kadar yüzlerce mail atan siz değerli dostlarıma da ayrıca teşekkür ediyorum. 

 

Milletimizin başı sağolsun. Şehitlerimize Allah' tan rahmet diliyorum. 

 

bertan.kaya@yahoo.com

 
Toplam blog
: 575
: 567
Kayıt tarihi
: 10.05.07
 
 

İlgi alanları ekonomi, para politikası, siyaset, edebiyat, futbol, Türk ve Ortadoğu Tarihi, AB ve..