Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

10 Ocak '13

 
Kategori
İstanbul
Okunma Sayısı
390
 

12 Ocak 1875 İstanbul'da Tünel işletmeye açıldı.

12 Ocak 1875 İstanbul'da Tünel işletmeye açıldı.
 

Yıllar önce bu tarihlerde gerçekleşen iki önemli olayı ki biri bizi çok ilgilendiriyor, blogumda sizlerle paylaşmadan geçemeyeceğim.

10 Ocak 1863 de Londra'da ilk yeraltı toplu taşımacılığı hizmete açılmış. Tarihte ilk metro olarak da adı geçen bu taşımacılık Metropolitan adlı hatta çalışan ilk metro uygulaması imiş.

Londra'da bu ilk yeraltı taşımacılığının uygulanmasından sonra dünyanın en eski  2. yeraltı toplu taşıma isteminin İstanbul'da olduğunu ve 12 ocak 1875 de çalışmaya başladığını biliyormuydunuz. Belki de defalarca önünden geçtiniz. Belki de Anadolu yakasından gelenler için Beyoğlu'na çıkışın en kolay yolu olan Karaköy-Beyoğlu tüneline sık sık bindiniz. Dünyanın en eski yeraltı taşımacılığının bir örneği olan Tünel'in  tarihçesini öğrenmek istemez misiniz.

Londra'dan sonra dünyanın en eski ikinci metrosu olan Tünel'in oluşum öyküsü Fransız Mühendis Eugene Henri Gavand'in girişimi ile başlar. Mühendis dönemin ticaret ve bankacılık merkezi olan Galata ile sosyal hayatın kalbinin attığı Pera arasında sürekli mekik dokuyan insanları gözlemler ve Yüksekkaldırım Yokuşu ile Galıpdede Caddesine alternatif bir yol düşünür. Bu iki merkezi birbirine bağlayacak asansör tipinde bir demiryolu projesi ile Osmanlı Padişahi Abdülaziz Han'in huzuruna çıkar. 1869 da tünel yapım imtiyazını alır ve yapım çalışmalarına başlar. İlk yapıldığında bir İngiliz şirketi tarafından işletilen Tünel 12 ocak 1875 de insan taşımacılığına  açılır. İlk zamanlarda buhar makinesi ile çalışan ve vagonları gaz lambası ile aydınlatılan Tünel'de 1910 yılında elektrikli tramvay çalışmaları başlar. 1911 de Osmanlı uyruğuna geçen Tünel 1939 yılında Devlet tarafından satın alınarak millileştirilir.

İkinci dünya savaşı sıralarında bazı malzemeleri satın alınamadığı için bir süre çalışamayan Tünel  gene bir Fransız firması tarafından tamir edilerek elektrikli hale getirilir. Tünelin elektirfikasyon çalışmaları 1968 yılında başlar ve 1971 yılında yeni hali ile hizmete açılır. 350 beygir gücündeki elektrik sistemiyle 573 metrelik mesafeyi 90 saniyede aşan Tünel 16 metre boyunda iki vagonuyla bir seferde 170 kişi taşır.

Osmanlı döneminde ve Cumhuriyetin ilk yıllarında İstanbullu'ların vazgeçilmezi olan Tünel, hergün sessiz adımlarla Karaköy ile Beyoğlu'nu birbirine bağlarken yolcularına en kısa, en keyifli ve en samimi yolculuğu sunar.

Ben kendi hesabıma karlı bir günde,akşam ışıkları yanmaya başlarken Karaköy'den Beyoğlu'na Tünel'le çıkışın masalsı güzelliğini hiçbir şeye değişmem. Bugün bir Tünel gezisi yapın isterseniz. 

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

Bu blog Editör'den Öneriler alanında yayınlanmıştır

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

BİLGİLENDİRİCİ BU GÜZEL PAYLAŞIMINIZ İÇİN KUTLARIM.SELAM VE SEVGİLER.NAHİDE ÇELEBİ

NAHİDE ÇELEBİ 
 11.01.2013 20:08
Cevap :
Teşekkür ederim Nahide Hanım.sevgiler.selamlar  11.01.2013 22:57
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 826
Toplam yorum
: 1069
Toplam mesaj
: 22
Ort. okunma sayısı
: 1039
Kayıt tarihi
: 26.04.11
 
 

Ben emekli bir iktisatçıyım. 21 yıldır bir sanatçı annesiyim. Küçük kızım klasik müziğe eğilim gö..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster