Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

24 Mart '18

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

18 Mart Çanakkale Savaşları Gününde CRR’de Anlamlı Konser Coşku ile Ayakta Alkışlandı

18 Mart Çanakkale Savaşları Gününde CRR’de Anlamlı Konser Coşku ile Ayakta Alkışlandı
 

Mine Kurdoğlu, Aylin Ateş, Çetin Işıközlü, Bülent Külekçi, Tuncay Kurtoğlu


Her ulusun tarihinde önemli dönüm noktaları vardır. 18 Mart 1915 tarihi de bizim için çok önemli bir yere sahiptir. Yüzyılımızın en büyük, en kanlı savaşlarından biridir. İtilaf Devletleri'nin İstanbul'u da alarak İstanbul ve Çanakkale Boğazları'nın kontrolünü ele geçirmek istemesi üzerine ilk hedef Çanakkale Boğazı olmuştur. Ancak saldırıları başarısız olmuş ve geri çekilmek zorunda kalmışlardır.

Bu konu ile ilgili birçok şiirler, romanlar, filmler ve müzikler de yapılmıştır. Bunlardan biri de besteci ve orkestra şefi Çetin Işıközlü’nün, Mehmet Akif Ersoy’un Çanakkale Şehitleri şiiri metinlerinden hareketle, 2005 yılında bestelediği Çanakkale Kahramanları Destansı Oratoryo adlı eseridir.

Besteci ve orkestra şefi Çetin Işıközlü, bu eserin ortaya çıkışı ile ilgili olarak şu anısını anlattı:

‘’Yıl 2004, değerli arkadaşım Remzi Buharalı Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürü. Ben de Çanakkale’nin ruhunu yaşatacak bir oratoryo yazmak istiyorum ve başladım. Öğrendim ki 2005 yılı, Çanakkale Savaşlarının 90. Yılı. Remzi arkadaşıma gittim. Böyle, böyle bir şey yazdım. O da dedi ki, biz bunu yaparız, ama bütün programlar dolmuş, ben Mart’ta gitmişim Remzi Buharalı’ya, oysa ki Şubat’ta tüm programlar dolmuş, maalesef bu eseri programa alamadık.

Aradan zaman geçti, bir gün Cüneyt Gökçer’in bir ödül töreni kokteyl etkinliğinde Remzi Buharalı ile karşılaştım. Yapacak ama ben de sıkıştırmak istemiyorum. Aramızda şöyle 10 metre kadar mesafe var. Ben de onun yanına onu sıkıştırmak için gitmek istemiyorum; o ise, merak etme yapacağız dedi.

Bir gün otobüste giderken Hürriyet gazetesi okuyorum, baktım, bizim ilan gazetede çıkmış bile. Çanakkale Savaşlarının 90. Yılı nedeniyle Çetin Işıközlü’nünÇanakkale Kahramanları Destansı Oratoryo. Baştan sona ilanı okudum, öylesine duygulandım ki, anlatamam. Bambaşka bir şey bu. Hemen eve gittim. Bu işe büyük katkısı olan Remzi Buharalı’dır. Opera’da uygun bulamadığımız için konseri CSO Konser Salonunda yaptık. Daha sonra da TBMM’de yaptık bu konseri. Bu eserin ortaya çıkması da tamamen onun sayesinde olmuştur. Şimdi de beni kırmadı ve bu konsere geldi. Ona ne kadar teşekkür etsem azdır.

Bir teşekkürüm de CRR yönetimine, çünkü, CRR yönetimi benim bu eserimi her yıl 18 Mart tarihinde benim bu eserimi programına almıştır.’’

18 Mart 2018 Pazar akşamı saat 20.00’de İstanbul CRR Konser Salonunda, Çetin Işıközlü’nün, Memet Akif Ersoy’un Çanakkale Şehitlerine şiiri metinleri üzerine bestelediği Çanakkale Kahramanları Destansı Oratoryo konseri vardı. CRR Senfoni Orkestrası ve İstanbul Senfoni Korosu’nu Proje Sanat Yönetmeni ve Orkestra Şefi Çetin Işıközlü yönetti. Proje Direktörü ve Artistik Direktörü Sedat Öztoprak, Koro Şefleri Gökçen Koray ve Seval Irmak, Korepetitörler Fügen Yiğitgil ve Simten Şenpolat, Proje Sahne Amiri ise Can Haksoy’du.

Solistler Mine Kurtoğlu "soprano", Aylin Ateş "mezzosoprano", Bülent Külekçi "tenor",
Tuncay Kurtoğlu "bas" ve "Atatürk" rolünde anlatıcı olarak da Şükrü Türen yer aldılar.

Konser için sahneye gelen sanatçılar yerlerini aldıktan sonra, orkestrayı yöneten besteci Çetin Işıközlü, seyircileri konser öncesi, Çanakkale Şehitleri için 1 dakikalık saygı duruşuna davet etti. Saygı duruşu ardından tüm orkestra, koro, solistler ve seyirciler tarafından İstiklal Marşı büyük bir coşku ile okundu. Bu coşkulu giriş tüm salonu etkiledi ve çok büyük alkış aldı. Ardından konsere başlandı.

Çanakkale Kahramanları Destansı Oratoryo’nun program şu bölümlerden oluşmaktadır.

1.Bölüm: Savaşın Tasvirinin yapıldığı (Yiğitler Harmanı) adlı orkestranın seslendirdiği uzun bir girişle başlar. Savaşın acısını ve yıkıcı etkilerinin işlendiği ve yer yer Çanakkale Türküsü motiflerinin yer aldığı oldukça ağır bir orkestra parçasıdır.
2.Bölüm: Çanakkale Türküsü - Kastamonu yöresine aittir ve Destancı Mustafa’dan esinlenilmiştir.
3.Bölüm: Anlatıcı Şükrü Türen tarafından sunulan Atatürk’ün Söylemleri, Çanakkale Kahramanlarına Ölmeyi Emrediş, Conkbayırı Tasviri, Bomba Sırtı Vakası, Anzaklar Üzerine ve sözleri Necmettin Halil Onay’a ait Dur Yolcu şiiri yer almaktadır.
4.Bölüm ‘’Duaya Davet’’tir. - Allahu Ekber (tekbir) ve Çanakkale Geçilmez temaları yer almaktadır.
5.Bölüm ise Dua adını almaktadır ve Mehmet Akif Ersoy’un “Çanakkale Şehitleri” şiiri metinlerine dayanmaktadır.

Konserde yer alan solistler soprano Mine Kutoğlu, mezzosoprano Aylin Ateş, tenor Bülent Külekçi ve bas Tuncay Kurtoğlu son derece başarılı idi. Ayrıca CRR Senfoni Orkestrası ile Gökçen Koray ile Seval Irmak’ın çalıştırdıkları İstanbul Senfoni Korosu da son derece başarılı bir yorumlama gösterdi. Solist ve koronun prova çalışmalarında eşlikçi olarak yer alan piyanistler Fügen Yiğitgil ile Simten Şenpolat’ı da kutluyorum. Artistik Direktörü Sedat Öztoprak ile Proje Sahne Amiri ise Can Haksoy’a da emekleri için teşekkürler. Çünkü bu bir ekip işi, başka türlü mümkün değil. Bir teşekkür de bu etkinliği her yıl 18 Mart tarihi için programına alan CRR yönetimi için.

Konser sona erdikten sonra bitmeyen alkışlar nedeniyle tekrar sahneye gelen şef ve solistler, tüm koro, orkestra, seyircilerin de katılımıyla, ayakta İstiklal Marşı’nı, büyük bir coşku ile tekrar söyleyerek, alkışlarla sahneden ayrıldılar.

Besteci ve orkestra şefi Çetin Işıközlü eseri için şu görüşlere yer vermektedir:

“Bütün dünyanın da bildiği gibi Çanakkale Savaşları, eşsiz kahramanlarımızın yaptıkları büyük fedakarlıklar neticesinde, ülkemizin çok zor şartlar altında elde ettikleri bir zaferdir. Her ülkenin zaman zaman, ruh bütünlüğüne ihtiyacı olduğu dönemler olmuştur. Ben de böyle ulvi bir ihtiyaca, kuşkusuz hepimizin çok önem verdiği Çanakkale Kahramanları’nın hatırasına, sanatımın elverdiği imkanlar çerçevesinde bir katkım olsun isterim. Hiç şüphem yok ki, her eser halka mal olur. Ancak ben bu eseri yazamaya başladığımdan beri, ulusumuzun ortak duyusu olarak algıladım. Eğer bunu başarabildiysem, ki takdir sizindir- onca çalışmanın içerside duygusal açıdan en zorlandığım eserim olduğunu içtenlikle dile getirmek isterim. Bazen sanat eserleri, içeriğini gerisinde kalabilir. Çanakkale Kahramanları’nın aziz hatıraları önünde, bir sanatçı olarak nacizane duygularımı sizlerle paylaşmak bile bana sonsuz bir manevi güç kazandıracaktır. Çocuk denecek yaşlardan, ileri yaşlardaki her kesimden yurtsever, gözlerini kırpmadan canlarını hiçe sayarak bu toprakları bizlere sonsuza dek emanet etmişlerdir. Çanakkale Destanı’nın eşsiz kahraman fedailerinin, aziz ruhları şad olsun ve onlara olan minnet ve şükran duygularımız, onların bu fedakarlıkları karşısında her zaman aciz kalacaktır. Çanakkale Kahramanlarımız, bugün Dünya savaş terminolojisine giren ‘’Çanakkale Geçilmez’’ sözünün, yapmış oldukları mucizevi savaşlarda, düşmanları Çanakkale Boğazı'ndan geçirmeyerek kanıtlamışlardır. Bu eşsiz kahramanlarımızı göz yaşları içerisinde yad etmenin en azından borcumuz olduğunu hissetmekte ve düşünmekteyim.”

18 Mart tarihlerinde bu güzel ve anlamlı eserin icra ediliyor olması yüreklerimize su serpmektedir. 2005 yılında Remzi Buharalı’nın gayretleri ile prömiyeri yapılan Çanakkale Kahramanları Destansı Oratoryo, Çanakkale’de de yorumlanmış ve bugüne kadar 10. Performasına ulaşmıştır. Eserin yorumlanmasına bundan böyle bariton Sedat Öztoprak’ın Proje Direktörü ve Artistik Direktörlüğü ile İBB Kültür Daire Başkanlığı Kültürel Etkinlikler Müdürlüğü himayelerinde gerçekleşmektedir. Bu etkinliğe emek veren tüm kişi ve kurumlar iyi iş başarmışlar. Bu ülke adına, bu kadar önemli bugün anısına o muharebelerde şehit olmuş kayıplar adına evrensel bir beste evrensel bir proje üretilmesini gerçekleştirilmesi çok önemlidir. Orkestra ve koro üyeleri o ülkelerden, besteci, librettist, orkestra şefi, koro şefi farklı farklı ülkelerden olması da bu etkinliğe farklı bir anlam katmaktadır.

İsmail Hakkı Aksu

 
Toplam blog
: 137
: 116
Kayıt tarihi
: 13.09.11
 
 

Ressam, dekoratör, araştımacı yazar. ..