Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

Uzman Diyetisyen İpek Ağaca Özger

http://blog.milliyet.com.tr/diyetisyen_ipek

28 Aralık '07

 
Kategori
Yılbaşı
Okunma Sayısı
391
 

2008’e girerken yılbaşı sofranız

2008’e girerken yılbaşı sofranız
 

yilbasi


2008’E GİRERKEN
Yılbaşı gecesinde kimileri aileleriyle, kimileri sevgilileriyle/eşleriyle, kimileri de arkadaşlarıyla veya yalnız olacak. Çok önceden dışarıda program yapanlar veya evde bir gece planlayanlar olacak. Mekanlar değişse de; yılbaşı akşamı yemeklerinin daha bir özenli ve çeşitli hazırlanacağı kesin. Her nasıl olursa olsun; önemli olan bu gecenin keyfini çıkartmak. Tabi yediklerinizin ve içtiklerinizin de…

2008'e merhaba diyeceğimiz bu yılbaşında bir değişiklik yapın ve sağlığınıza dikkat edin. Yeniyıla sağlıklı beslenerek girin. Çok yağlı besinler (kremalı, mayonezli besinlerden, kuruyemişlerden, hayvansal yağlardan, margarinlerden..), kızartmalar, katkı maddeleri içeren şarküteri ürünlerinden ve aşırı alkol tüketiminden vazgeçin.

YILBAŞI GECESİ NASIL BESLENMELİ?

—İşe menülerinizi planlayarak başlayın. Birkaç gün önceden yiyeceklerinizi ve içeceklerinizi belirleyin, yılbaşı alışverişinizi de bu doğrultuda yapın. Gereğinden fazla miktarlarda besin ve içki satın almayın. Böylece tüketeceğiniz yiyecek ve içeceklerin miktarlarını kontrol altına almış olacaksınız.

—Menülerinizi planlarken; menünün yeterli ve dengeli olmasına, sağlıklı beslenme ilkelerinden uzaklaşmamış olmasına dikkat edin. Menüde, 4 ana besin grubundan da besin bulunmasına özen gösterin. (1- Süt ve ürünleri, 2- Et ve ürünleri, 3- Tahıllar, 4- Sebze ve meyveler)

—Yılbaşı yemeğinin saatini iyi ayarlayın. En geç 20:30 saatlerinde yemeğe oturmuş olun; yemeğinizin 22:00 gibi bitmiş olmasına dikkat edin (Bu saat yatış saatinize de bağlı olarak değişebilir). Bu saatten sonra taze veya kuru meyve, süt ürünleri haricindeki besinleri tüketmemeye gayret edin.

— Yılbaşı gecesinde yemek süresi normalden çok daha uzun süreceğinden ve daha fazla masada kalacağınızdan yemek yeme hızına daha fazla özen göstermeniz gerekir. Yemekleri yavaş ve iyi çiğneyin. Lokmalarınız arasında çatal, kaşık ve bıçağınızı mutlaka masaya bırakın, yemeğe sık sık ara verin. İçkinizi içerken de aynı şekilde küçük yudumlar halinde ve ara vererek içmeye özen gösterin. Böylece tüketim miktarını da azaltmış olacaksınız.

— Tabağınıza yeterli miktarda yiyecek koyarak tüketeceğiniz porsiyon miktarınıza dikkat edin. Tabağınızdaki yemeği bitirmeye çalışmayın; eğer doyduysanız kalan miktarı tabağınızda bırakın.

-Tükettiğiniz yiyecek ve içeceklerin güvenilir olduğundan emin olun.Besinleri güvendiğiniz yerlerden temin edin.

— Diyabet, kalp-damar hastalığı, hipertansiyon, ülser, konstipasyon (kabızlık), diyare (ishal) gibi hastalıkları nedeniyle beslenmelerine özellikle dikkat etmesi gereken kişiler her çeşit yemeği yememeli, uymaları gereken beslenme programlarını mümkün olduğunca bozmamalıdırlar.

MEZE, İÇKİ VE KURUYEMİŞ TÜKETİMİNE DİKKAT!

- Mezelerinizde Yoğurtlu, Haşlanarak veya ızgara şeklinde hazırlanmış, Az miktarda yağ içeren (tercihen zeytinyağı), Sebze veya meyve içeren seçenekleri tercih edin.

Meze, pişmiş bir besin ise; iyi pişmiş olmasına özen gösterin.

Besinlerin taze ve Temiz olması da tabi çok önemli.

Mayonez veya Krema içeren, kızartılarak hazırlanmış, hazırlandıktan sonra birkaç gün bekletilmiş mezelerden kesinlikle uzak durun. Aksi halde gecenin kalan yarısını ve yılbaşının ertesi günlerini besin zehirlenmesi semptomlarıyla geçirmek zorunda kalırsınız.

— Çok tuzlu ve fazla kavrulmuş kuruyemişlerden özellikle uzak durun.

Beyaz leblebi, diğerlerine göre oldukça masum bir seçenek. Tercih edebilirsiniz. Bunun haricinde; kuru üzüm, kuru kayısı, kuru erik, kuru dut, badem, fındık gibi yemişleri içkinizin yanında tercih edebilirsiniz. Ama tüketeceğiniz miktarlara çok dikkat edin.

2008'in sizlere şans, sağlık, başarı getirmesi dileğiyle...

İpek ağaca- Diyetisyen
ipekagaca@diyetistanbul.com
www.beslenmevediyet.org

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 75
Toplam yorum
: 49
Toplam mesaj
: 14
Ort. okunma sayısı
: 3434
Kayıt tarihi
: 10.09.07
 
 

Merhabaaalar ! Mesleğini çok ama çok seven bir Uzman Diyetisyenim. Hacettepe Üniversitesi 'Besl..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster