Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

Prof. Dr. İbrahim Ortaş

http://blog.milliyet.com.tr/ibrahimortas

30 Temmuz '14

 
Kategori
Eğitim
 

2014 Yılı ÖSYM Yerleştirme sonucu bölümlerin yerleşen öğrenci kontenjanları ve puanları

Prof. Dr. İbrahim ORTAŞ,

Çukurova üniversitesi öğretim üyesi,

iortas@cu.edu.tr, https://www.facebook.com/iortas,

Tweeter İbrahim ORTAŞ?@iortas

2014-2015 eğitim yılı için 1 milyon 239 bin 761 öğrenci 792 bin 635 kontenjan için tercih yapıldı. Aşağıdaki web adresinde 2014 yılı öğrencilerin LYG sonucuna göre ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme tablosu bulunmaktadır.

http://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2014/OSYS/yerlestirme/2014-%C3%96SYS-TABLO4-EnKucukEnBuyukPuanlar23072014.pdf

Bu yıl 59 bin 12 kontenjan boş kaldı. Bu yıl öğrenciler sağlık fakültelerini tercih etikleri mühendislik tercihlerin daha az dolduğu belirlenmiş. Türkçe matematik ve sosyal bilimler alanında öğrencilerin tercih yapacağı daha az alan olduğu için biraz daha dezavantajlı olduğu görülüyor.

Doğal olarak öğrenciler geleceklerini güvenceye alacak işe girebilecekleri alanları tercih ettikleri görülüyor.

Konu ülkenin geleceği olana yetişmiş insan potansiyeli bakımında hepimizi ilgilendiriyor. Özelliklede üniversitelerin kendi kapasitelerini belirleme ve tercih edilme durumu yönünden önemli. Yukarıda ÖSYM tarafından açıklanan veriler ilgilenenler için kıymetli bilgiler bulunmaktadır.

İlgili dokümandaki sonuçlara göre Çukurova üniversitesi Fen Edebiyat, Su ürünleri ve Ziraat Fakültesinin bazı bölümleri hariç genelde önerilen kontenjanlar karşılanmış. Yerleştirme durumu fena sayılmaz. Ancak tercih edilme sıralaması (Türkiye’de aynı puan türü içinde)  ve en düşük en yüksek giriş puanları yönünde bazı birimlerin tercih edilme puanları çok düşük geldi bana.

Doğal olarak her üniversite akademik başarısı yüksek öğrencileri bünyesine katmak ister. Temel bilimler bilgisi gelişmiş, algı düzeyi iyi öğrenci ile ders yapmak her öğretim üyesinin arzu edeceği bir durumdur.

Önümüzdeki yıllar için üniversiteye akademik başarısı yüksek öğrenci kazandırmak için konunun enine boyuna tartışılması ve geleceğe yönelik önlem ve önerilerin geliştirilmesinde yarar var.

Bu konulara ilgi duyan bir ekibin sürekli konuları ve gelişmeleri izlemesi, sonuçları rapor etmesi ve modeller üretmesi için bir yapılanmaya gidilebilir. Bu konulara dershaneler birer elemanı bu tür konulara yönlendirerek öğrencilere sınav başarısı konusunda rehberlik desteği vermeleri bakımından başarılı bir hizmet vermektedirler. Bu bağlamda geleceğe yönelik önlem almayan ve öğrenci tercihlerini iyi okumayan ve kendini yenilemeyen birimler ileride ciddi sorun yaşayacağını şimdiden belirtelim.

Bu yıl ÖSYM bazı üniversitelerde tercih yapılmayan bazı bölümlere kontenjan vermemiş. İleride üniversitemizde ve bazı bölümlerimizde böyle sorunların yaşanmaması için ne yapılabilirliği şimdiden tartışmakta yarar var. Türkiye’de hesapsız açılan kamu ve vakıf üniversiteleri nedeniyle yakında bazı alanalar hiç tercih yapılmayacağı için veya kontenjanlar dolmadığı için birimler kapanabilir. Yakın gelecekte bazı vakıf üniversiteleri de kapanmak zorunda kalacak.  

Başta ABD ve AB ülkeleri olmak üzere gelişmiş ülkelerde üniversiteler ve fakülteler sürekli dinamik alanlar açarak bilimsel gelişmeler ve ihtiyaca göre organizasyonlar yapmaktadırlar. Bizlerinde şimdiden yeni dinamik konulara yönelmemizde fayda var diye düşünüyorum. Tabii o üniversiteler program açma ve kapatmada özerk oldukları için rahat hareket ediyorlar. Umarım bir gün bizim üniversitelerimizde özerk olur.

Türkiye’deki öğrencilerin akademik potansiyeli, tercihleri ve geleceğe bakış açılarını bilmek için çok yaralı görüyorum. Liseyi bitiren ve aynı yaş gurubundaki 1.700.000 genç ülkemizin geleceğidir. Bu gençler ne kadar biliyorsa ülkemiz o kadar ileri gidecek demektir.

2014 yılı LYG Türkiye ortalaması

Türkçe 18.7

Sosyal 11.2

Temel Matematik 6.1

Fen 3.5

ÖSYM sonuçlarına göre ileri matematik ortalaması 3.5, fizik ortalamasının 2 soru olduğu bir toplumda bilimi ve teknolojiyi yaratmak herhalde kolay olmamalı.

Birleşmiş Milletler Kalkınma Örgütünün 2014 PISA sonuçlarına göre Türkiye matematik ve okuma becerilerinde son sırada. UNDP 2004 yılı raporuna göre Türkiye 177 ülke arasında 88. sırada yer almaktadır.

Bu bağlamda sınav sonuçları ve öğrencilerin ne kadar bilgi ve kültür sahibi olduğunu bilmeden ülkemizi ileriye yönelik olarak planlayamayız.

Bu bağlamda bizlerde bu konuda sorumluyuz ve aşağıdan yukarıya konuyu tartışmak, Milli Eğitimin müfredatını ve işleyişinin tartışmak ve üniversiteye akademik bilgisi gelmiş öğrenci talep etmek üniversitelerin görevidir.

 

25 Temmuz 2014 Adana 

 
Toplam blog
: 190
: 1163
Kayıt tarihi
: 21.06.07
 
 

1985 yılında Çukurova Üniversitesi, Ziraat Fakültesi’nde mezun oldum. 1986 yılında Şanlıurfa Köy Hiz..