Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

08 Şubat '07

 
Kategori
Eğitim
 

2023 Türkiyesi'nde eğitim öğretim nasıl olmalı?

2023 Türkiyesi'nde eğitim öğretim nasıl olmalı?
 

2023 Türkiyesi'ni, yani Cumhuriyetimizin 100. yılını hayal edelim beraberce. Türkiyemizin 2023 eğitim - öğretim anlayışı ve vizyonu nasıl değişmeli? Bu yazının amacı bu konuda okullarımız, öğretmenlerimiz, okul yöneticilerimiz, eğitimcilerimiz için bir vizyon oluşturmaya çalışmak. Eğer Türkiyemiz 2023'te Ortadoğu'da adil ve kalıcı bir barış için çaba gösteren; demokratik, adil, hukuk sistemine dayalı, sağlık, eğitim ve kültür alanlarında atılımcı, sürdürülebilir gelişmeyi sağlamış, gelir dağılımı dengeli, üreten, ürettiğinin karşılığını alan; bilim, teknoloji ve inovasyonda rekabetçi bir Türkiye olacaksa, bütün bu başarı ve atılımlar eğitim ile sağlanacaktır. Ancak ve ancak eğitim yoluyla ülkemizi 21. yüzyıla taşıyacak vasıfta ve kalitede; iletişim, organizasyon ve işbirliği yeteneklerine sahip, yaratıcı, girişimci, özgüveni yüksek, katılımcı, cesur, idealist bir nesil yetiştirebiliriz.

21. yüzyıla hazır bireyler yetiştirmek istiyorsak, 2023'e kadar eğitim anlayışımızda ve öğretim yöntemlerimizde köklü değişiklikler oluşturmak zorundayız. Bu noktada öğretmenlerimize büyük görevler düşüyor. 2023 Türkiyesinde eğitim ve öğretim nasıl olmalı? Bu sorunun cevabı aşağıda:

Aşağıdaki özellikleri okulumuzda, sınıfımızda, eğitim anlayışımızda, öğretim tekniklerimizde öğrencilerimiz için uygulayabilmek ve hayata geçirebilmek için eğitim ordusu olarak canla başla çalışmalıyız.

2023 Türkiyesinde eğitim ve öğretim:

• Öğrenci odaklı ve öğrenci merkezli
• Küresel, uluslararası ve kültürlerarası
• Yenilikçi ve sıradışı
• Bütüncül ve senteze dayalı
• Pozitif, moral verici, motive edici
• Uygulamalı ve pratik
• Özgürlükçü, eşitlikçi, bireysel farklılıkları gözeten ve değerlendiren,
• Bireyin yaratıcılık ve hayal gücünü geliştiren,
• Zaman ve mekan kısıtlarından arınmış, değişim esnekliğine sahip;
• kendi özgün öğrenme teknolojilerini yaratmış
• Disiplinler arası köprüler kuran
• Gerçek projelerin geliştirildiği, sınıf ortamının dışına çıkılan
• İnteraktif ve katılımcılığı teşvik eden
• Birebir özelleştirilmiş
• Özgür düşünen, bağımsız karar verebilen, yenilikçi, özgüven sahibi, barışçı bireyler yetiştirmeyi hedefleyen
• Problem çözme, iletişim, liderlik, organizasyon ve takım çalışması yetkinlikleri gelişmiş öğrenciler yetiştiren,
• Multimedya, teknoloji, görsel ve video destekli
• Yeşil, doğa, sürdürülebilirlik, insan hakları, insani gelişim gibi sosyal ve küresel konulara önem veren
• İnsan odaklı ve sevgi merkezli
• Bilim, sanat ve teknoloji üretebilen; girişimci, çevreye duyarlı bireyler yetiştiren,
• bilimsel ve teknolojik AR-GE sistemi bilincini oluşturan
• Simulasyonlu, deneyli ve denemeli
• Dayanışmaya dayalı
• Yaratıcılığı teşvik edici
• Geleceği kucaklayıcı ve vizyon açıcı
• Etik değerleri vurgulayan
• Dinamik, esnek ve sürekli geliştirilen,
• Sistemci, kompleks ve çok boyutlu düşünmeyi sağlayan
• Sosyal, duygusal ve zihinsel yetkinlik ve beceri geliştirici
• Takım çalışmasına dayalı
• Sosyal sorumluluğu ve sosyal yeniliği teşvik edici
• Derinlik, sanat ve anlam odaklı
• Pratik ile içiçe olan
• Bireysel inisiyatifi esas alan
• Bireyin kendini tanımasını sağlayan
• Teori ile pratik arasında köprüler kuran
• Derinlemesine düşündüren, sorgulatan, merak ettiren
• Ruhsallığa ve insan ruhuna daha fazla önem veren
• İnsanlar arası iletişimi vurgulayan ve iyileştiren
• Stratejik bilgi üretimini sağlayan
• Araştırmayı, soru sormayı, bilgi toplamayı teşvik eden
• Gönüllülük esasına dayalı ve gönüllülüğü yeşerten
• Öğrenciyi tüm yönleriyle(zihinsel, duygusal, fiziksel, ruhsal) esas alan
• Ufuk açıcı ve vizyon oluşturucu
• Eğitim ihtiyaç analizine dayalı
• Bol ölçümlü ve değerlendirmeli
• Gelenekle geleceği buluşturan
• Hedef, sonuç ve performans odaklı
• Bireysel düzeyde ve grup düzeyinde öğrenme platformları oluşturan
• Orijinal fikirler yeşertici
• Farklılıkları buluşturucu, dengeleyici ve zenginliğe dönüştürücü
• Ulusal bilinci ve kültürü geliştirici
• Yerel kültüre önem veren, öz değerlere vurgu yapan
• Beyin fırtınaları yaptıran
• Renkli ve eğlenceli
• Öğrenciyi güçlendiren, yetkilendiren, aktif hale getiren
• Yüksek teknolojiyi ve Interneti kullanan ve kullandıran
• Birebir etkileşimli ve herkesin birbirinden olumlu etkilendiği
• Kaliteli ve yapıcı geri beslemede bulunan
• Tekdüze olmayan, çeşitliliği barındıran
• Yüksek hedefleri zorlayan, hayalleri gerçeğe dönüştüren
• Pozitif bireysel süreçleri ve grup dinamiklerini harekete geçiren
• Koçluk ve yönlendirmeye dayalı
• Akademik düzeyi ve bilimsel bilinci arttırıcı,
• Kritik düşünmeyi ve sorgulamayı geliştiren
• Sosyal ve analitik becerileri birlikte geliştiren
• Kişilik farklılıklarını hesaba katan
• Sosyal bilimler ve küresel gündem farkındalığını arttıran
• Bol yazma ve bol okuma fırsatları sağlayan
• İçinde yaşanan çağı okuma fırsatı veren
• Kişisel değerlendirme, günlük tutma ve portföye dayalı
• Sivil toplum anlayışını ve sosyal sorumluluğu geliştiren
• Sosyal liderlik ve girişimciliği geliştiren
• Toplum için, insanlık için, çevre için fayda üreten
• Herkesin kendi bireysel tarzını ve gücünü keşfetmesini sağlayan
• Öğrencinin güçlü ve zayıf yönlerini tesbit etmesini sağlayan
• Ülkenin gelişimi için sorumluluk bilinci uyandıran
• Kişisel gelişimi destekleyen ancak aynı zamanda tevazuyu geliştiren
• Yaşam boyu öğrenme bilinci oluşturan,
• Meslek için değil hayat için eğitim veren
• Sunum becerilerini geliştiren
• Yazılı ve sözlü iletişimi geliştiren
• Aklı, kalbi ve ruhu besleyen, tatmin eden, eğiten
• Stratejik düşünmeyi vurgulayan
• Örnek vakalarla ve hayattan örneklerle işlenen konuları destekleyen
• Birebir rehberliğe dayalı
• Problem çözme ve karar verme yetkinliklerini geliştiren
• Anne ve babaların ilgi, çıkar ve perspektiflerini göz önüne alan
• Öğrencilerin birbirinden öğrenmesi için platformlar geliştiren
• İnkübatör projeler, ARGEler ve girişimler için destek sağlayan
• Öğrencilerin güçlü yönlerini buluşturan ve sinerji oluşturan
• Öğretmen öğrenci ilişkisinin samimi, bütüncül ve ömür boyu süren kaliteli bir usta çırak ilişkisi olduğu
• Ülkenin ihtiyacı olan genç girişimcileri, profesyonelleri, küresel liderleri, sosyal liderleri çok boyutlu yetiştiren, geliştiren ve geleceğe hazırlayan ve;

KUANTUM ANLAYIŞINDA bir eğitim ve öğretim olmalı. İşte bu saydıklarım, 21. yüzyılın eğitim ve öğretim modelidir. Eğitimde ezbercilikten, tekdüzelikten, hantallıktan kurtulup "Kuantum Reformu"nu acilen hayata geçirmeliyiz. Bunun için öğretmenlerimize büyük görevler düşüyor.

21. YÜZYILIN ÖĞRETMENİ...

21. yüzyılın öğretmeni, kendisini ve yetkinliklerini sürekli geliştiren, sürekli okuyan, sürekli öğrenen, sürekli bilgilerini güncelleyen bir öğretmen olmalı. 21. yüzyılın öğretmeni, yukarıda sayılan nitelikte, çapta ve kalitede bir eğitim anlayışını uygulamak için elinden geleni yapmalı ve yukarıdaki farklı yöntemleri beraber kullanmaya çalışmalı. 21. yüzyılın öğretmeni, yaptığı işi ve öğrencilerini çok sevmeli, mesleğine ve öğrencilerine tutkuyla bağlanmalı. 21. yüzyılın öğretmeni dünyanın konuştuğu küresel gündemlere ve yeni konulara hakim olmalı. 21. yüzyılın öğretmeni sosyal sorumluluk, küresel farkındalık, evrensel değerler sistemi, ruhsallık, sosyal yenilik, hizmetkar liderlik, toplumsal girişimcilik, kreatif düşünce, ekolojik bilinç, kültürler arası duyarlılık, dünya barışı, stratejik düşünce, sistem bilimleri, sivil toplum, kozmopolit esneklik, çok kültürlülük ve çoğulculuk, insan hakları, evrensel demokrasi gibi konularda küresel bir vizyona ve bilgi birikimine sahip olmalı.

Saygılarımla,

Fahri Karakaş

 
Toplam blog
: 279
: 2488
Kayıt tarihi
: 09.09.06
 
 

Dr. Fahri Karakaş, Londra’da University of East Anglia’da görev yapmaktadır (Norwich Business Sch..