Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

10 Ocak '07

 
Kategori
Psikoloji
Okunma Sayısı
18970
 

25. kare ve bilinçaltı mesajlar

25. kare ve bilinçaltı mesajlar
 

Televizyon sizin için ne ifade eder? Aptal kutusu mu? Kaçırılmaması gereken diziler mi? Belgeseller? Eğitici programlar? Siyaset?

İnsan beyni “bilinçli” olarak saniyede yirmidört kare algılayabiliyor peki ya bir saniyeye yirmibeş kare sığdırılırsa? Bazı bilim adamlarına göre bir saniye içinde gösterilen yirmibeş kare’den sonuncusu beyin tarafından bilinçli olarak algılanmıyor fakat bilinçaltı dediğimiz bölümde yer ediniyor. Bu tez ne kadar doğru bilemiyorum ve sanırım başlı başına bir araştırma konusu olabilecek kadar da geniş.

Son zamanlarda Rusya’da alevlenen bir tartışmanın ortasında yine yirmibeşinci kare sorunu çıkıyor karşımıza. Duke Universite’sinden Ellen Mickiewicz adlı bir Profesör seçim zamanı yayınlanan reklam filmlerinde halkı etkileyecek bir “yirmibeşinci kare” bulunduğunu belirtiyor. Yine bu teorinin doğruluğu tartışılır durumda çünkü onu destekleyecek genel veriler yok denecek kadar az.

Kimileri Yirmibeşinci Kare’nin psikolojik bir yöntem olan sübliminal mesajlar içerdiğini düşünüyor. Nedir bu sevimsiz sübliminal mesajın anlamı? İnsanları etkilemek ve fakat bunu genellikle bilinç sınırlarını aşacak şekilde başarmayı planlayan mesaj biçimidir. En sık görüldüğü yer reklam dünyasıdır(ve tabi ki politik reklamlar/propagandalar). Mesela 1990 yılında bir kola firmasının kampanyasında iki ürünü üst üste koyulunnca ortaya “sex” yazısı çıkıyor veya bir sigara firmasının ambleminde Belçika’nın ünlü “işeyen çocuk” figürü görülüyor. Önceden de söylediğim gibi bunların çoğu doğruluğu kanıtlanmamış ve kanıtlanması zor görünen çeşitli teoriler.

Madem insanların beyninde yer edebiliyor, neden Yirmibeşinci Kareyi bilim dünyasında kullanmıyoruz diyenler olabilir...Yirmibeşinci Kare’nin amacı beynimize bir ürün, kişi, fikir, herhangi birşey hakkında ipucu bırakmak. Bu ipucunu takip ederek zaten istediğimiz ürüne ulaşıyoruz. Reklamların asıl amacı zaten bu değil mi?

Özellikle televizyonalarda Yirmibeşinci Kare’nin kullanılmamasına özen gösteriliyor ama insan sormadan edemiyor: birileri bizi etkilemeye mi çalışıyor yoksa çoktan etkilendik mi?

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Bilinç altına yönelik ses ve görüntü algılaması kullanılarak bilincin etkilenme yöntemi zaten gizli bir şey değil. 25 nci kare yöntemi ilk olarak ABD de Rus propogandası yapmak amacıyla ses frekansı kullanılarak radyolarda gizli olarak yapılmış daha sonra TV ve sinemalarda reklam amaçlı kullanılmış, daha da geliştirilerek İngiltere ABD, Rusya gibi ülkelerde eğitimde, psikolojik tedavi gerektiren yerlerde yaygın olarak kullanılmaktadır. Hatta şu an bende bile Subliminal final program olarak mevcut ve kendi bazı çalışmalarım için kullanıyorum. Selamlar saygılar.

akar 
 10.01.2007 12:00
Cevap :
Bu gibi yöntemlere uzak kalmışız desenize...Psikoloji alanında yalnızca bir araç olabilir. Başlı başına bir tedavi yöntemi olmasına imkan vermiyorum. Mesela hastayı rahatlatma metodları ile ilgili bilgiler verilirken kullanılabilir fakat sosyal psikoloji alanında subliminal mesajlar küçük bir mesaj, bir fikir aşılamak için kullanılır. Özellikle büyük kitlelere. Değerli yorumunuza teşekkürler, çalışmalarınızda başarılar dilerim...  10.01.2007 19:37
 

Güzel yazınız için teşekkürler Hasan Bey, çok ilginç bir konuya ışık tutmuşsunuz.. Bu teorinin bilinç altımız üzerinde etkisi olduğu kanıtlandığı takdirde eminim psikolojik tedaviler ve eğitim alanlarında da bizlere büyük katkılar sağlayabilir, neden olmasın.. Sevgiler..

Sevgi rüzgarı 
 10.01.2007 11:28
Cevap :
Teşekkür ederim Sunshine. Bana da ilginç geldi, paylaşmak istedim. Sevgiler...  10.01.2007 19:38
 

bir tüketicilarak ben reklamcıların bilinçaltımı hallaç pamuğu gibi attıklarını hissedebiliyorum. k.

Kerem Oğuz 
 10.01.2007 11:15
Cevap :
Kim bilir daha ne numaralar vardır reklamcılarda. Sevgiler...  10.01.2007 19:39
 

Yazınızı ilgiyle okudum.25. karenin bizi çoktan etkilediğne ben inanıyorum.Yıllar boyu seçimlerde hep bizi iyi yönetemiyen lere sahip çıktık.Halada yapılan istitastikler araştırmalar onu göstermiyor mu?.Selam ve sevgiler.

Ctmaksaray1973 
 10.01.2007 11:12
Cevap :
Aynı sorun Rusya'da da tartışılıyor. Aynı adayı otuz yıl seçince artık yirmibeşinci kareden değil kendimizden şüpğhe etmemiz gerektiğini düşünüyorum ya neyse:) Sevgiler...  10.01.2007 19:40
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 140
Toplam yorum
: 364
Toplam mesaj
: 134
Ort. okunma sayısı
: 1572
Kayıt tarihi
: 03.10.06
 
 

Gözlerini kapat ve düşün: bir cümle kaç kişide farklı etki yaratır? Birbirimizi anlamanın gittikçe z..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster