Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

30 Haziran '08

 
Kategori
Eğitim
 

3 başlıkta, 2008 KPSS

3 başlıkta, 2008 KPSS
 

2008 Yılı Kamu Personeli Seçme Sınavı da geçti. Artık hekes için tatil dönemi başladı denebilir. Ancak geçen sınavlara baktığımızda 'olağan'ın dışına çıkmayan bir sınav yaşanmadı. Milyonlarca kişinin umutları suya düştü, vites düşenler oldu. Artık tarihe karışan OKSınavı oldukça kolaydı, tabi ki bu yorumu 'ölçüt' olarak bundan önceki sınavları alarak yapabiliyoruz. SBS sınavları otoritelerden 'tam' not aldı, ne zordu ne de kolay. ÖSSınavı ise ilk bölümler alışılmış gibiyken ikinci bölümlerin hepsi tahminlerden uzaktı. Acaba KPSS nasıl olacak derken 'cevap' geçtiğimiz hafta sonu geldi. Binlerce 'mezun' hüsran oldu, özellikle 'Eğitim Bilimleri' sınavı eski sınavlara göre oldukça zordu. Son 1, 5 senedir aldığım -birçoğuna nazaran- yoğun 'Eğitim Bilimleri' derslerinden birikimimle ki kesinlikle iyi olduğumu söylemesem de bu sınav hakkında çok şey söyleyebileceğimi biliyorum. Şimdi bu sınavı 3 ana başlıkta analiz etmeye çalışacağım. Fakat öncelikle ayrıntıya girmeden herkesin anlayabileceği tarzda kısa birkaç not vereyim.

Sınav esas olarak bir süreçtir ve dersin hedeflerinin belirlenmesiyle başlar, 'belirtke tablosu' dersin amaç özetini çıkardığı gibi, 'ölçme değerlendirme'ye kılavuzluk eder. Sınavın esasları 'belirtke tablosu'nu içerir. Belirtke tablosu ise dersin hedeflerini nitel ve nicel olarak özetler. Sınavı hazırlayan uzman için 'ideal' soru 'kritik 'hedef'i içermelidir. Kritik hedef ise bahsi geçen 'ünite biriminin' öğrenildiğine kanıt olan, öğrencide görülmesi beklenen değişikliktir. Bundan yola çıkarak da soruların genelinin 'ideal' olarak 'orta' zorlukta olması beklenir. Tabi ki çok kişinin katıldığı ülkemizde sıkça rastladığımız 'sınav/engel'lerde zor soruların olması oldukça doğaldır. Son olarak da bu tür sınavların 'çoktan seçmeli' olması gereklidir. Çoktan seçmeli sınavlarda her maddede/soruda bulunan 'çeldirici'ler vardır ki 'şık' olarak bilmekteyiz. Çeldiriciler de soruların zorluğunu belirlemede önemli bir faktördür.

1) Amaç Olarak KPSS-2008: KPSS, öğretmen adaylarında bulunması gereken 'öğretmen yeterlilikleri'ni var olup olmadığını ölçme hedefinde bir sınavdır. Öğretmen yeterlilikleri;

* Genel Yetenek: Türkçe ve Matematik
* Genel Kültür: Tarih(özellikle yakın tarih), Coğrafya, Vatandaşlık, Gündem
* Eğitim Bilimleri: Gelişim ve Öğrenme, Rehberlik, Ölçme ve Değerlendirme, Program Geliştirme, Sınıf Yönetimi
olarak belirlenmiştir. Şu ana kadar yapılan sınavlarda da bu derslerin içeriği kesin sınırlarla olmasa da belirlenmiştir. Öğretmen adayları da üniversitelerde aldıkları eğitim ve takviye kurslarla bu sınavlara hazırlanmaktadır.

KPSSınavı bu yeterlilik ölçütlerinden ne kadarına sahip olunduğunu ölçmek için hazırlanmaktadır. Bu ölçüm sonucunda adaylar aldıkları puana gore sıralanır ve ihtiyaca göre atamalar yapılır.

KPSS-2008’in de amacı bu şekilde olması gerekir ve beklenirken, sınav yeterlilikleri değerlendirme ölçütü biraz yukarıya çekilmiş olacak ki özellikle ‘Eğitim Bilimleri’nde uzman öğretmenler görmek istemekteydiler, en azından böyle bir görüntü vardı.

2) Sınav Olarak KPSS-2008: Bir önceki başlığımda da söylediğim gibi bu yıl ki sınav konu alanı olarak uzmanlaşmış kabul edilen öğretmen adaylarını, öğretmen yeterlilikleri adına da 'uzman' olarak kabul etmiş ve oldukça zor sorular hazırlamıştır. Bazı sorular gerçekten bir uzmanın yapabileceği soru tipleridir ki bunu Reherlik, Program Geliştirme ve Sınıf Yönetimi sorularında açıkça görebilmekteyiz.

Bu 'uzman' kabulü bundan önceki sınavlarda açıkça hissedilmemekte, üstelik Eğitim Bilimleri sorularının bir kısmı, alan hakkında hiçbir bilgisi olmayanlar tarafından bile yapılabilmekteydi.

Sınav olarak KPSS-2008 çok katılımcının olduğu, AZ KİŞİNİN ATANACAĞI bir sınavda 'uzman'la uzman olmayanı ayırt edebilecek bir sınavdır.

Sınav olarak KPSS'nin bir özelliği daha vardır: Bir sınavdan aldığınız puan 'atama'nız yapılmadığı takdirde '2' yıl geçerliliğini korumaktadır. Bu açıdan KPSS-2008 eleştirilere açık bir sınavdır.

3) Sonuç Olarak KPSS-2008: Biraz önce belirttiğim özelliği olarak 'haksızlık'ın yapıldığı bir sınavdır. Çünkü geçmiş yıllarda yapılan sınavlar bu sınavdan daha kolaydır. Bu durumda halen ataması yapılmayan ve geçen sene yüksek puan almış adaylar oldukça avantajlı duruma geçmişlerdir. Bu durum Sınıf Öğretmenliği gibi ataması çok yapılan branşlarda daha az hissedilebilir ancak ataması 10-20 ile sınırlı 'Fizik-Kimya-Biyoloji-Matematik' gibi branşlarda açıkça hissedilecektir. Bir örnek, geçen sene ataması yapılan son Fizik Öğretmeni'nin puanı 91 civarındadır. 2008-KPSS'de bu puanı almak oldukça zordur, imkansız olmasa da bu haksızlıktır.

Yakında KPSS ile ilgilenen uzmanlar bu konuda açıklamalar yapacaktır ancak eğer ki bu sınavın bundan öncekilerden zor olmadığı kanısına varırlarsa, bloguma eklediğim resimdeki yazının doğru olabileceği hakkında şüphelerim artacaktır.

Son olarak bir teknik not daha: Bu tür sınavlar hazırlanırken geçerliliği kanıtlanmış sorular hazırlanır, bu sorulardan soru bankası oluşturulur. Sonra uzmanlar görüş birliğine vardıktan sonra sorulması gereken sorular seçilir. En önemli kıstas da bir önceki sene sorulan sorularla zorluk derecesi aynı, içerik olarak da benzer(aynı demiyorum) olmalıdır. Acaba bir soru bankası vardı da kayıp mı oldu, yoksa değişen kadroyla birlikte 'soru bankası' da mı değişti?

Konuyla ilgili görüş, eleştiri ve önerilerim devam edecek. Sınava girenlerin yorumlarından alıntılarla bir sonraki yazıda devam edeceğim. Uzman veya otorite olmasam da bir kamuoyu yaratmak hepimizin görevidir.

İsmail ÇAYIR

 
Toplam blog
: 70
: 1093
Kayıt tarihi
: 27.01.08
 
 

Çok da eskilerde olmayan bir tarihte doğdu. Kulağına ismini fısıldadılar: İsmail. İsmini büyüyünc..