Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

21 Mart '07

 
Kategori
Sinema
Okunma Sayısı
5391
 

300 Spartalı

300 Spartalı
 

Thermophylai geçidini tutarak yüzbinlerce kişilik Pers ordusunu bozguna uğratmak için çabalayan 300 tane Spartalı savaşçının mücadelesini anlatan malum filmi izledim bugün. Filmin ırkçılık sosuna bulanmış sahnelerle dolu olduğuna ilişkin yorumları daha evvelden okumuştum ve aslında nasıl bir filmle karşılaşacağımı az çok bilerek tuttum sinemanın yolunu. Ancak itiraf edeyim ki bu kadarını beklemiyordum...

Arkeoloji eğitimi almış bir insan olarak Pers tarihi ve kültürü hakkında biraz bilgim vardır: Bu bilgilerime dayanarak diyebilirim ki bugünkü İranlıların atası olan Persler, filmde gösterildiği gibi barbar, vahşi ve onursuz yaratıklar değillerdi. Elbette Perslerin önce Anadolu’yu sonra da Yunanistan’ı işgal etmeye çalıştıkları ve Anadolu’nun 200 yıl boyunca Pers işgali altında kaldığı doğrudur; ancak Pers devleti bir İmparatorluktu ve topraklarını genişletme politikası tüm İmparatorluklar için ortaktır. Doğası gereği emperyalist ve işgalci olan İmparatorluklar, aksi durumda zaten İmparatorluk olmazlardı.

Persler, ilk olarak kendilerinden önce İran’da hakim olan Med devletini ortadan kaldırmışlar; sonra da Anadolu, Mısır ve Mezopotamya’yı ele geçirerek Yakındoğunun en önemli gücü haline gelmişlerdir. Deniz ticaretine tamamen hakim olmak ve Yunanistan’ın zenginliklerini ele geçirmek için bu ülkeye saldıran Pers ordusu, burada kralları Kserkses yönetiminde uzun yıllar savaşmış ve Yunanlılar kendi aralarında bir türlü birlik olmayı başaramadıkları için (Bu dönemde Yunanistan’da ve Batı Anadolu’da Yunan kent devletleri vardı ve her kent devleti kendi yasalarıyla yönetilirdi. Yunanlılar, Makedonya Kralı Büyük İskender zamanına kadar kendi aralarında siyasal birlik kuramamışlar, üstelik Yunan kentleri arasındaki zaman zaman savaşa dönüşen çekişmelerde devam etmiştir) bu savaşlar uzun süre devam etmiştir. Sonunda Yunan kent devletleri güçlerini birleştirerek Persleri ülkelerinden çıkarmışlar ama bunu başarabilmek için büyük kayıplar vermek zorunda kalmışlardır.

300 Spartalı filmi, Persler ile Yunanlılar arasında meydana gelen mücadelelerden birini; Thermopyhlai savaşını anlatıyor. Ancak bu savaşı anlatırken kullandığı dil ciddi anlamda ırkçılık kokuyor. Persleri cani, barbar, korkak ve çirkin; Yunanlıları ise yiğit, onurlu, yakışıklı ve kahraman olarak gösteren film, zaten bu özellikleriyle ciddiye alınma şansını bana göre baştan kaybediyor. Hele hele Pers kralı Kserkses’in kıyafetleri ve takılarıyla beyaz perde de arz-ı endam etmesinden sonra “eh yani bu kadar da olmaz” demedim desem yalan olur: Bilenler bilirler, Pers sanatında krallar asla o filmdeki gibi tasvir edilmezler: Pers kralları sakallı, uzun saçlı ve uzun giysilidir. 300 Spartalı filminde gösterildiği gibi kel kafalı, yarı çıplak gezinen ve punkçılar gibi yüzleri piercinglerle dolu yaratıklar değillerdir. Yüzyıllar boyunca Yakındoğu coğrafyasına hakim olan ve son derece zengin ve büyük bir kültür yaratan Perslerin bu şekilde tasvir edilmesi beni inanılmaz derecede rahatsız etti.

Sinema, popüler bir sanat türü olarak kitleler üzerinde büyük bir etkiye sahip. 300 Spartalı filmini izledikten sonra İran’a saldırmak için fırsat kollayan Amerika’nın kitleler üzerinde etkili olmak için sinema sanatının olanaklarından da yararlanmaya çalıştığı şeklindeki görüşe hak vermeye başladığımı söyleyebilirim.

Not: Resim galerisi http://movies.yahoo.com/ sayfasından alınan fotoğraflarla oluşturulmuştur.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Filmi izleyen dek (tüm spekülasyonlara rağmen) Ateş Geçitleri'ni gözlerimde canlandırmıştım.Yazık,sadece Persler değil,destanın kendisi ve Lakedonyalılar da fena harcanmış bu film için.

Emef 
 29.03.2007 19:25
Cevap :
Film çoğu kişi için hayal kırıklığı olmuş Filiz Hanım haklısınız. Ben izlemeden önce film kritiklerini okuduğum için doğrusu benim açımdan çok hayal kırıklığı olmadı ancak yine de bu derece çarpıltılmış bir şey beklemiyordum açıkçası. Pers kralı Kserkses diye çıkarttıkları piercingli adamın hali gözümün önüne geldikçe gülesim geliyor:)  30.03.2007 0:38
 

bu bir filmdir sonucta izleyen ister beğenmekte ister beğenmemekde özgürdür ben filmin efektlerini görüntüsünü kılıç sahnelerinin güzeliğinin, diplomatik nedenlerle gölgede kalmasına üzüldüm bence bu film böyle bir sıfatı haketmiyor mitolojik tarzlı bir filmde yaratık olmasından doğal aklıma hiç bir şey gelmiyor persliler yaratık gibi olmuş barbarlarmış bana göre yapıcı değil bu tarz eleştiriler sadee pers kralı peslilerde serhas diye gecen kralın o kadar takıyla metalci gibi gösterilmesi saçma o kadar diye düşünüyorum.... filime sparta kanadından bakılmış çünkü tarihdeki en büyük direnişlerden birini gercekleştirmişler adamlar şu anda içinde bulunduğumuz dünya şartları amerika düşmanlığı müslümanların katledilmesi bizi o kadar etkişlemişki bir filmi film olarak izleyemden müslüman ölüyormu tamam filmi yabancılar mı çekmiş tamam o zaman kesin bu filmde taraf var politik msj içeriyor diye kesip atıyoruz matrix den sonra yapılmış yeni bir teknoloji ürünü filmi bir kalemde siliyoruz!!!!!!

samet aynur 
 23.03.2007 12:47
Cevap :
Sayın Samet Aynur, Benim filmin görsel efektlerine ya da teknik anlamda başarısına bir eleştirim olmamıştı zaten. Benim eleştirim, tarihi bir olayı anlatan dolayısıyla tarihi film kategorisine dahil edilebilecek olan bir yapıtın içerdiği tarihsel yanlışlıklar ve çarpıtmalardı. Saygılarımla...  23.03.2007 16:48
 

fakat gerçek bir kült film olacak 300 spartalı...pers kralı tiplemesi, feriştahın tanımıyla diri ve edeleli vücüdlü spartalı erkekler...girişteki duygudan aştan yoksun porno tadındaki sözüm ona sevişme sahnesi ile...hayal kırıklığı oldu. fantastik film çekmek taraflı bir anlatım çekmek değildir bence...yanya iken diğer savaşçılara atar damarları çatlayana kadar devamlı bağırması vs...:))) bilmem...tarz olarak teknik animasyon tipi farklı olsa da sin city gibi bişey olmuş...devamlı slow-motion hareketler...filmin her karesini normal modda seyretsek heralde 15 dakikada bitiverecek...işte böyle...

AYSE YONCA BALTAOGLU 
 22.03.2007 14:09
Cevap :
:) Size katılıyorum Ayşe Hanım, Düşüncelerinizi espirili bir dille çok güzel ifade etmişsiniz bana ekleyecek pek bir şey kalmamış:) Saygılar, sevgiler...  23.03.2007 2:08
 

cevabınızı okudum sağolun ama bence pers ordusunda hiç bir eciş büçüşlük yok tarihi biliyorsunuz sanırım arkelog ve tarihçiyim demişsiniz savaşın gerceğinide biliyorsunuzdur o zaman onu anlatmıycam filmdeki pers ordusuna ait ölümsüzler dediği birlik hatta tekinin maskesi düşüyor ve yaratık bir yüz cıkıyor tarihde de perslilerinen güçlü birliği özel askerler yani gercekler tarihte varlardı fakat yaratık değil insanlardı eğer eçüş büçüş dediğinz bu ise haklısnız fakat spartalıların danışdığı kahinler vardı filmde onlarda tarihte gercekdi dağınık yunan topluluklarını yöneten 5-10 kişilik lider gurubuydu gercekte onlara sormadan savaşa gidemezdi yunanlılar çünkü orduya katılacak birlikleri onlar secerdi onay verirdi ama filmde onlar yataık olarak yapılmaşlar neden sizce sadece film ilgi seksin diye mistik olsun diye ayrım yapmamışlar persler savaşda hayvalnalardan yararlanan bir kavimdi fakat hayvanlar o byutlarda değildi ayrı bir konu eğer cvp yazarsan sevinirim

samet aynur 
 22.03.2007 11:48
Cevap :
Sayın Samet Aynur, "Cevap yazarsan sevinirim" demişsiniz ama tam olarak ne sorduğunuzu ve neyin cevabını beklediğinizi anlayamadım. Eğer sorunuzu ya da cevap beklediğiniz konuyu belirtirseniz cevap yazabilirim.  23.03.2007 2:52
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 130
Toplam yorum
: 273
Toplam mesaj
: 135
Ort. okunma sayısı
: 4738
Kayıt tarihi
: 08.08.06
 
 

Ege Üniversitesi Protohistorya ve Önasya Arkeolojisi bölümü mezunuyum. Şu anda Marmara Üniversitesi ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster