Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

26 Ağustos '12

 
Kategori
Bebek - Çocuk
 

4+4+4 Eğitim Sistemi: "Çocuğunuz okula hazır mı" kriterleri

4+4+4 Eğitim Sistemi: "Çocuğunuz okula hazır mı" kriterleri
 

okula hazır olma kriterleri


4+4+4 Eğitim Sistemi: "Çocuğunuz okula hazır mı" kriterleri

 Okulların açılması yaklaştıkça 4+4+4 eğitim sistemi karmaşasında yeni gelişmeler yaşanıyor. Aileler çocuklarının okula hazır olmadan başlamasını önleyebilmek için rapor alma telaşındayken Milli Eğitim Bakanlığı tarafından okula hazır olan çocukların gelişim kriterleri açıklandı.

Bakanlığın “4+4+4” yasası ve genelgeyle ilkokulda okumayı uygun gördüğü 60-72 aylık çocuklardan beklenen ve olması gereken gelişimsel özellikleri "Bilişsel Gelişim", "Dil Gelişimi", "Motor Gelişimi", "Özbakım Becerileri", "Sosyal ve Duygusal Gelişimi" başlıkları altında sıralandı. Bu kriterler ilk olarak Vatan Gazetesinde yayınlandı(Kriterler aşağıda yer alıyor).

Bu gelişim maddeleri okul öncesi eğitimi alan çocuklarda eğitim yılı sonunda kazanılması beklenilen hedef davranışlardır. Bunlar çocukların çeşitli gelişim alanlarını temsil eden, o gelişim alanındaki gelişim seviyesi hakkında ip uçları veren beceri, davranış örnekleridir ve özet niteliğindedir. Bu ve benzer maddeler gelişim tarama testlerinde de yer alır. Bu maddelerin açıklaması çocuğunuzun gelişim testini siz yapın gibi bir durum yarattı. Henüz aileler rapor karmaşasını aşamamışken şimdi de gelişimsel kriterler açıklandı.

 

Bu kriterlerin çocuğun okula hazır olup olmadığını göstermesi için yeterli olup olmadığını bir kenara bırakalım 72 ay altındaki çocukların bu becerileri sergilemesi zaten gelişimsel ve bilimsel olarak mümkün değil. Çocukların okula "ne kadar hazır olmadığını" anne babaların daha somut anlaması için bu kriterleri sıralamanın mantığını anlamış değilim. Bu kriterler çocukları için kaygılanan anne babaların daha fazla endişelenmesine sebep olacaktır.

Bu gelişimsel beceri ve davranışları 60-72 aylık çocukların taşımadığı bilimsel bir gerçekken bunları sıralayarak tüm çocukların okula hazır olmadığını anne babaların anlaması için rehberlik edilmiş olundu. Peki, diyelim ki 60-72 aylık çocukların bunları yapabileceğini bilime ters düşerek kabul edelim ve bunları yapamayanları okula başlatmayalım. Zaten çocukların büyük çoğunluğu istisnalar hariç bu kriterleri yerine getiremeyecektir. Gerçekten bu kriterleri yerine getirmeyen çocukların okula başlamasına engel olunacak mı? Bu çocuklar içinde yine rapor istenecek mi? Yoksa ailelerin, uzmanların, bilim dünyasının, halkın sesine kulak verilerek bu uygulama, tüm alt yapı çalışmaları bitene kadar bir kaç yıl ertelenecek mi?

Tüm bu soruların cevabını bekleyip birlikte göreceğiz.

Dileğimiz çocuklarımızın okula hazır olmadan okula başlanmaya zorlanmamasıdır.

 

 Uzman Pedagog Sevil Yavuz

Aile, Çocuk ve Ergen Psikolojisi Uzmanı, Öğretim Görevlisi

Parenting Skills & Counseling Center

www.pedagogsevilyavuz.com

 

 60-72 Aylık Çocukların Gelişimsel Özellikleri

 Çocuğunuzun okula başlaması için yerine getirmesi beklenen gelişim kriterleri şu şekilde sıralanıyor;

 

 BİLİŞSEL GELİŞİM

Eksik insan resmini kol ve bacak çizerek tamamlar

10-25 parçalı yap-bozu tamamlar

Geometrik şekilleri birleştirerek yeni şekiller oluşturur

6-10 nesneyi herhangi bir özelliğine göre gruplandırır

1’den 10'a kadar olan nesne grupları le rakamlar arasında ilişki kurar

1'den 10'a kadar olan nesneleri kullanarak toplama yapar

1'den 10'a kadar olan nesneleri kullanarak çıkartma yapar

Yarım ve bütün olan nesneleri gösterir

1’den 20'ye kadar olan rakamları sıralar

Eşleştirme, ilişki kurma, gruplandırma ve sıralamayı nasıl yaptığını açıklar

Neden sonuç ilişkilerini kurar

Kısa bir süre gösterilen bir resimdeki ayrıntıları hatırlar

Bir olaydan sonra ne olabileceğini tahmin eder

Nesneler arasındaki benzerlik ve farklılıkları söyler

Bir dizi içerisindeki nesnelerin birbirlerine göre konumlarını söyler

Miktar bildiren kıyaslama ifadeleri kullanırHaftanın günlerini sırasıyla söyler

20'ye kadar ritmik sayar

Günün farklı zaman dilimlerinin isimlerini söyler

Yaptığı işe dikkatini verir

Problem durumunun çözümüne yönelik akıl yürütür

Somut nesneleri kullanarak grafik oluştururNesne grafiğini okur

Üç öğeden oluşan örüntüler oluşturur 

 

 DİL GELİŞİMİ

Sesler arasındaki farklılıkları söyler

Sesler arasındaki benzerlikleri söyler

Verilen sese benzer sesler çıkarır

Sesinin tonunu, hızını, şiddetini ayarlar

Sıralı ve bileşik cümleler kurar

Cümlelerinde özneye uygun fiil kullanır

6 ve daha fazla sözcükten oluşan cümleler kurabilir

Geçmiş, şimdiki ve gelecek zamanı kullanır

“Kim, ne, ne zaman, nerede, neden, nasıl?” gibi soruları yanıtlar

Cümlelerinde “çünkü, daha sonra” gibi bağlaçlar kullanır

İşaret ve kişi zamirlerini kullanırKonuşmalarında zaman zarflarını kullanır

Çoğunlukla dilbilgisi kurallarını doğru kullanır

Bazı sözcüklerin zıt, eş ve eşsesli anlamlarını söyler

Sohbete katılır ve sohbeti sürdürürAkıcı konuşur

Dinlediği bir öyküyü anlatır

Resim, nesne, ya da olaylar arasında ilişki kurarak anlamlı öykü anlatır

Konuşmalarında mizahı kullanır

Çevresindeki yazılı materyalleri tanır

Yazının bir anlam ifade ettiğini bilirYetişkinlere duygu ve düşüncelerini anlatır

Okumanın günlük yaşamdaki yeriyle ilgili konuşmalara katılır

Yazının yönünü gösterirKitaplarda anlam taşıyan ögenin yazı olduğunu söyler

Kitaptaki resimlere bakarak okuyormuş gibi yapar 

 

 MOTOR GELİŞİMİ

Engelin üzerinden koşarak atlar

Ritmik olarak galop(tek ayak üzerinde yukarı zıplamak) hareketini yapar

Ritmik olarak sekerTek ayak sıçrayarak 2-3 m. ilerler

Topu tek elle omuz üstünden atar

Topu tek elle yerden yuvarlar

Belli bir mesafedeki hedefi vurur

Topu yerde 5-6 kere sektirirİp atlar

Vücudunun farklı bölümlerini kullanarak dengede durur

Tek ayak üzerinde 9-10 saniye dururYardımsız öne yuvarlanır (takla atar)

Çeşitli hareketleri müzik ve ritim eşliğinde ardı ardına yapar

Yumuşak malzemeleri kullanarak 2-3 parçalı kompozisyonlar oluşturur

Model gösterildiğinde kâğıdı çapraz şekilde katlar

Modele bakarak daire, üçgen, kare ve dikdörtgen çizer

Yatay, dikey, eğri ve eğik çizgiler çizer ve bunlardan yeni bir şekil oluşturur

Kalemi doğru tutar

1-5 arası rakamları kopya eder

 

 ÖZBAKIM BECERİLERİ

Dişlerini fırçalar

Elini yüzünü yıkar, kurular

Vücudunu yıkar

Tuvalet gereksinimini kendi başına karşılar

Günlük işlerde sorumluluk alır ve yerine getirir

Giysilerini kendi kendine çıkarır, giyinir

Giysilerinin düğme ve çıt çıtlarını çözer ilikler

Ayakkabılarını bağlar

Yemek araç gereçlerini yetişkin gibi kullanır

Yemek tabaklarını ya da servis tepsisini taşır

Temizlikle ilgili malzemeleri doğru kullanır

Tehlike yaratacak durumları fark eder

  

SOSYAL VE DUYGUSAL GELİŞİMİ

Evinin adresini söylerEbeveynin telefon numarasını söyler

Duygularını belli eder

Başkalarının duygusal ifadelerini açıklar

Kendini özgün yollarla ifade ederKurallara uyar

Gerekli durumlarda kuralları başkalarına açıklar

Aldığı sorumluluğu yerine getirirKendine güven duyar

Yeni ve alışılmamış durumlara uyum sağlarYeni tanıştığı bireylerle kolay iletişim kurar

Amaçları doğrultusunda davranır

Duygularını kontrol ederGerektiği durumlarda liderliği üstlenir   

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 205
Toplam yorum
: 52
Toplam mesaj
: 1
Ort. okunma sayısı
: 1416
Kayıt tarihi
: 02.07.10
 
 

Makaleler ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster