Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

30 Kasım '19

 
Kategori
Sinema
 

9. Malatya Film Festivali

“Belki şehre bir film gelir,
Bir güzel orman olur yazılarda,
İklim değişir, Akdeniz olur, gülümse…”

Kemal Burkay'ın güzel sözleri ve Sezen Aksu'nun seslendirdiği bu şarkı hep hoşuma gitmiştir.

Evet, Malatya'ya film festivali geldi, şehir her köşesinde bir etkinlik vardı.
İkinci kere gittiğim Malatya film festivali beni etkiledi. Bu sene 9. yapılan festival, 15 - 19 Kasım tarihleri arasında gerçekleşti, festivali açılıştan kapanışa kadar gözlemledim.

Bir film festivali nasıl olmalı önce onu konuşalım; Önce filmlerin yönetmenleri ile film gösterimleri, Film yapım atölyeleri ve sinema sanatının duayenlerinin söyleşileri (oyuncu, yönetmen, yazar) ve tabii bir de sinema sanatını sevdirmeli ve sinema yapanları ödüllendirip yeni projeler için teşvik etmeli

9. Malatya film festivalinin 5 günlük sürede bildiğim kadarı ile 26 tane etkinlik vardı. Normalde film festivallerinde 10 - 15 etkinlik olur. Malatya film festivali etkinliklerine gelirsek;  bir film senaryo yazımından çekimi ve hatta sinemalarda gösterimine kadar giden yolları anlatan kendi alanlarında profesyonellerden seminerler düzenlendi. “Bunlar kim?” derseniz; Derviş Zaim, Müfit Can Saçıntı, Mustafa Preşeva, Feza Çaldıran, Nilay Toprak, Haluk Piyes, Aydın Sayman, Haydar Satıl, Açelya Elmas, Selahattin Taşdöğen, Ümit Acar, Ayhan Taş ve Eser Yenenler benim hatırladıklarım, çoğunun seminerine katıldım. Bir de Malatya AVM sinemaları, Yeşil sinemaları, Avşar sinemalarında uzun ve kısa metrajlı film gösterimleri.
Festivalin açılışında Ümit Acar'ın ‘emek ödülü’ alırken, yaptığı konuşma beni çok etkiledi. Ümit Acar; “Kızım bana ‘Baba neden bu eski takım elbiseyi giyiyorsun’ diye sorunca ona şu cevabı verdim. İlk sinemaya başladığım zaman, bir derginin sinema jönü yarışmasında birinci gelince hemen gidip bir takım elbise aldım, nasıl olsa artık her zaman ödül alırım diye düşündüm, o günden bu güne onlarca filmde rol aldım ama, 40 yıl sonra ilk defa Malatya 'da ödül aldım ve o yüzden bu takım elbiseyi giydim" dedi.

Festivalin kapanışın da ödüle doymayan sanatçı Ali Can Yücesoy ‘Emek Sinema’ konuşması beni etkiledi. En İyi Film 'Küçük Şeyler', 'En İyi Yönetmen' Kapan' filmini çeken Seyid Çolak, ‘En İyi Kadın Oyuncu’ Başak Özcan,  ‘En İyi Erkek Oyuncu’ Alican Yücesoy, En İyi Görüntü Yönetmeni Andreas Sinanos, ‘En İyi Müzik’ Ali Saran, ‘En İyi Senaryo’  Omar ve Biz filmiyle Mehmet Bahadır Er. Kısa metraj dalında ‘Taş Stone’ filmiyle Alican Yücesoy birinci olurken, vefa ödülü ise merhum sanatçı Tarık Ünlüoğlu adına eşi Gülanay Kalkan Ünlüoğlu'na verildi. Tarık Ünlüoğlu'nun eşi ödül alırken sahnede duygusal anlar yaşandı.

Ödül töreninde konuşma yapan Kültür ve Turizm Bakan Yardımcısı Ahmet Misbah Demircan, törendeki konuşmasında, sinemanın kültürel, sanatsal ve felsefi olarak çok boyutlu derinliklerinin olduğunu söyledi. Bakanlık olarak sinemanın önünü açmak için önemli düzenlemelere imza attıklarını belirten Demircan, şöyle devam etti: "Bu yıl yeni sinema kanununu yasalaştırdık. Sinemaya ayrılan desteklerimizi çeşitlendirdik. Senaryo yazımı, belgesel yapımı, uzun metraj sinema filmi, yapım sonrası destekler, sektörün yanında var gücümüzle durduk, duruyoruz. Yakın zamanda Türkiye'de film çeken yabancı yapımlara da destek vermeye başlayacağız. Sinema sektörünü yeni bir araçla teşvik ederken ülkemizin beyaz perde varlığını da artırmak istiyoruz. En büyük ödülümüz dünyanın önemli festivallerinde sinemacılarımızın yükselen sözüdür. Sinemamızın aldığı her bir ödül bir başarı nişanı olarak taşıyoruz. Bu vesileyle bir müjdemizi sizlerle paylaşmak istiyoruz. Önceliği, hayat, sanat ve estetik olan filmleri daha fazla seyirciyle buluşması için yerli film gösterimi desteğine de başlıyoruz."

Malatya Belediyesi festival için güzel çalışmalar yapmıştı ama benim gözüme batan bir iki anektodu yazmak istiyorum. Malatya halkına festival yeterince duyurulmadığını düşünüyorum. Malatya'da halkla iç içe geldiğim zamanlar pek kimsenin bilgilendirilmediğini gördüm. Malatya AVM çok kalabalık olmasına rağmen salonlar seyrekti. İnönü Üniversitesi'nden bir öğrenci ile konuşmamda, seminerlerden ve seminer saatlerinin bir birine uygun olmamasından yakındılar. İşin ilginç yanı Koordinator Haydar Işık, festivalden bir süre önce İletişim Fakültesi öğrencileri ile görüşmesine rağmen, İletişim Fakültesi Radyo TV Bölümü hocaları ve bölüm başkanı düzenleme yapmamış. Öğrencilerin çoğu gelmek istedikleri halde seminerleri takip edemediklerinden yakınıyorlardı.

Geçen sene Koordinatör Suat Koçer'in yönetiminde bir film festivali yaşadım memnun kaldım. İtiraf edeyim bu sene yönetmen Haydar Işık'tan o kadar umutlu değildim. Ama seminerlerin yoğunluğu ve kısa zamanda güzel işler yapmış olması hoşuma gitti, emeğine sağlık tebrikler. Malatya, Anadolu'nun nadide şehirlerinden bir tanesi ve her şeyi hak ediyor. İyi seyirler.

 

 
Toplam blog
: 136
: 6807
Kayıt tarihi
: 09.05.15
 
 

Kültür ve sanat alanında araştırmalar yapıyorum. Birçok yayına sinema ve tiyatro alanında yazılar..