Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

23 Şubat '17

 
Kategori
Gündelik Yaşam
 

Amatörden profesyonel bir eser

Amatörden profesyonel bir eser
 

"Soğuk Savaş ve Türkiye"


Uzun zamandır kitap yazma projem var hem de bir tane değil tam tamına 5 (beş) adet, birkaç yıldır katıldığım kitap müzayedesinde yazıcılıkta yapıyorum, zor bir iş hele günlük mesaiden sonra saat 12.00’ye kadar süren müzayede beni oldukça yoruyor müzayede sahibine yardımcı olmak adına haftada 3 gün gönüllü sürdürdüğüm bu uğraşıya kitabın keyif verdiği yanları adına katlanıyorum. Ayrıca bu alanda çok önemli deneyimler elde edindim, kitapla ilişkili insanların cehaletine tanık oldum kimi zaman. Ama yine de çok farklı özel insanları tanıma olanağı elde ediyorum. Kamuda çalışmamın, orta yaşın bana sunduğu serbest, özgür alanı ve tercih ettiğim kitapların fiyatlarının yükseltilmemesi avantajını kullanıyorum. Geçenlerde müzayidlerden gazeteci arkadaşımız Muhammet Oran bana bir kitaptan bahsetti, kitabı tiyatrocu birinin yazdığını, eserin adının da “Soğuk savaş ve Türkiye 1945 1960” olduğunu söyledi. Bir sonraki müzayedede çıkan bahsettiği bu kitabı satın alarak bana hediye etti.

Kitabın yazarı Turgay Merih’ti. Şimdilerde İstanbul Kemerburgaz Üniversitesi Rektörü ve Uluslararası İlişkiler Bölümü öğretim üyesi olan Çağrı Erhan, 2006 yılında Doçent ve Ankara Üniversitesi Avrupa Toplulukları Araştırma ve Uygulama Merkezi müdürü iken İngilizce bölümünden mezun, tiyatroculuk, bestecilik ve söz yazarlığı yapmış olan Turgay Merih’in odasına gelerek Türk dış politikası konusunda bir kitap yazmak istediğini, akademik yardım ve yönlendirme istediğini söylüyordu. Çağrı Erhan, aslında ilgili kişinin alan dışından olduğundan herhangi bir uluslararası ilişkiler yüksek lisans programını bitirip gelmesini salık vermek gerektiğini söylüyordu ama Merih’in mezun olduğu lisan programı ve yaşı yüksek lisans programına girmesine ve mezun olmasına olanak vermiyordu. Ancak birkaç görüşme sonrasında Çağrı hoca Turgay Merih’e “Soğuk Savaş ve Türkiye” çalışmasında akademik destek vermeye karar vermiş, verdiği bu kararı üç temel nedene bağlıyordu;

Birincisi, Turgay Merih’in bu çalışmayı, bilimsel kıstaslardan taviz vermeden tamamlama iradesine sahip olduğunu anlaması idi. İkincisi, Turgay Merih, lisansüstü çalışmalar yapanların genellikle takıldıkları, süre kısıtlaması gibi bir engelle de kendisini sınırlandırmamıştı. Üçüncü nedeninin ise tamamen kişisel olduğunu, şu soruyu kendine sorduğunu, Üniversite öğretim üyeleri, sadece üniversite bünyesinde yapılan lisansüstü çalışmalara mı akademik danışmanlık yapmalıdır? yanıtının hayır olması idi.

Kitabın hazırlığı tam 4 yıl sürmüştü, Turgay Merih’in her kaynak bulduğundaki heyecanına, asla intihale ve akademik aşırmaya meyletmeyen tutumuna şahit olmuştu. Çağrı Erhan kitabın önsözünde; “Turgay Merih, ilgili konuda bugüne kadar yapılmış çalışmaları derli-toplu olarak ve yeniden kurgulanmış biçimde okuyucuya iletiyor. “Nasıl olsa internet her istediğimizi bize sunuyor” kolaycılığına kaçmadan, bugün ancak Milli Kütüphane raflarında ulaşabileceğimiz bazı kitaplardan ve dergi makalelerinden aktarmalar yapıyor. Uzun yıllar önce yayınlananlar kadar, güncel kaynaklardan da yararlanıyor. Neredeyse yarım yüzyıl devam eden, küresel sistemi ve Türkiye'yi kökten etkileyen, ama bitişinin üzerinden 15 yıl geçtikten sonra bugün unutulmaya yüz tutan Soğuk Savaş'ın ilk dönemini Turgay Merih'ten bir kez daha öğreniyoruz” diyordu. Kitabı henüz okuyorum, dili ve kaynak zenginliği keyif verdi.

Doğrusu Turgay Merih'i kıskanmadım değil, bana da İstanbul Üniversitesinde Doçent olan bir arkadaşım yardım edeceğini söylemişti ama sonra İngiltere’ye gitti birkaç kez aradığımda çok yoğun olduğunu anladığımdan ve sonrasında benimde yoğunlaşmam ve konsantrasyonumun bozulmasından dolayı yardım alamadan ile ilintim bozuldu.

Kullanılmış kitap Müzayedesine katılan İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Din Sosyolojisi Bölüm Başkanı Sayın hocam Prof. Dr. Mustafa Tekin hocam bana deneyimlerini ve dip notlar ile yapmam gerekenler için hap bilgiler veriyor zaman zaman.

300’e yakın kitap topladığım yazacağım ilk kitabın, veri toplama tekniği açısından belgesel kaynak derlemesi metodu ile araştırma konusunu seçtim konuya ilgim yüksek, araştırma konum bilinenlerin tekrarı durumunda değil, orijinallik, araştırmaya değecek önem taşıyor, kaynak bulmak konusunda sıkıntım yok. Konuyu sınırlandıramıyorum çok dağıldım, hipotez kurmak benim için zor oluyor, okuma, not alma, bilgi depolama konularında sorunlar yaşıyorum. Yazma sürecine geçemedim henüz.

Turgay Merih’i tebrik ederim ama Sayın Prof. Dr. Çağrı Erhan gibi bana da akademik destek verecek özellikle sosyal psikoloji bölüm akademisyenlerine isteğimi bu blog yazısı ile şiddetle duyurmak istiyorum.

Nizamettin Biber

 
Toplam blog
: 887
: 2743
Kayıt tarihi
: 06.06.12
 
 

Yeni dünya düzensizliğinde insan olmaya çalışan ve okuyarak ne kadar cahil olduğunu gören, olayla..