Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

29 Nisan '20

 
Kategori
Teknik Bilgiler
 

Otobüs Kazaları ve Sebepleri

Son günlerde yaşanan otobüs kazaları bu kazaların sebeplerinin konuşulmasına vesile oldu. Ancak malesefki bu kazalar ilk değil hatta hemen hergün benzer kazalar meydana geliyor. Bu kazalarda bir çok kişi yaralanıyor, hayatını kaybediyor ve bir çok kişide travmalara sebebiyet veriyor. Kazalar sonrası çeşitli açıklamalar yapılıyor, kazaların sebepleri konuşuluyor ve sürücüler haliyle kendini savunuyor.
 
Aslında bu kazaların bir çok sebebi var. Hemen her sürücünün yaptığı kaza sonrası “araç kontrolden çıktı” bahanesi gibi kısa ve öz bir sebebi yok… Araç kontrolden çıktı’dan sonra fren tutmadı, patladı, direksiyon kilitlendi, beyin kilitlendi gibi yeni yeni savunmalar ortaya çıkıyor. Peki kazaların gerçek sebebi bu mu?
 
Teknik uzmanların da belirttiği gibi yeni nesil araçlarda hele ki toplu taşıma araçları ve ağır vasıtalarda fren boşalması % 1 ihtimal… Zaten servis freninin alternatifleri mevcut, imdat freni, el freni vb. O sebeple en kolay seçenek olan suçu araca atmayı bırakmalıyız artık.
 
Gerçek sebepler ne?
 
Yorgunluk ve Çalışma Saatleri
 
Bu kazaların en büyük sebebi yorgunluk ve uykusuzluk diyebiliriz, mesleğin getirdiği en büyük zorluk belkide bu, sürücüler gerçekten uzun süreler direksiyon başında çalışarak zaman geçiriyor kaldı ki yaptıkları işin ağırlığı ise tartışılmaz bile. Hele bir de sefer sayısı ya da taşınan yolcu sayısına göre ücretlendirmeye tabi tutuldukları vakit, işte o zaman trafikte binlerce trafik canavarı dolaşır hale geliyor. Özellikle Belediye değilde Özel Halk Otobüslerinin bu tür kazalara daha çok karışması bunun en belirgin göstergesi diyebiliriz.
 
Eğitimsizlik
 
Ülkemizde son yıllarda sürücü eğitimleri alanında çeşitli gelişmeler yaşansa da maalesef bu işi profesyonel olarak yapması gereken kişiler bile gereken eğitimlerden geçirilmiyor. Ülkemizde sayılı kurumlar şoförlerine eğitim aldırarak trafiğe çıkartıyor ya da yalnızca eğitimli sürücülerin işe alımını gerçekleştiriyor. Bu noktada ESHOT örneğini vermeden geçemeyeceğim, Türk Sürüş Akademisi tarafından ESHOT için oluşturulan tesis ve eğitim programları ile tüm otobüs şoförleri özel eğitim pistinde eğitimlerini alabiliyor.
 
Sürücülerin Güvenli Sürüş Tekniklerinin yanı sıra gerek psikolojik gerekse teknik olarak eğitimler almaları, kullandıkları ya da kullanacakları araçlara tamamen hakim olmaları gerekmektedir.
 
Denetim Eksikliği
 
Her ne kadar İstanbul ve benzer büyükşehirlerimiz başta olmak üzere EDS gibi çeşitli denetim sistemlerinin yanı sıra ekiplerde çeşitli uygulamalar yapsada bunun yeterli olduğunu söylemek çok güç. Hele ki İstanbul gibi trafiğin büyük bir dilimini oluşturan ticari araçlar üzerinde denetimlerin artırılması, yalnızca trafik ışıklarına riayet gibi klasik ihlallerin dışında tüm ihlallerin denetlenmesi gibi geliştirilmelerin yapılması hem trafikte ki diğer sürücülerin ve yayaların güvenliğini sağlayacak hemde trafiği daha düzenli bir hale getirecektir.
 
Bunun yanı sıra kurumların kendi içlerinde sürücülere alkol, yorgunluk vb. testleri de direksiyona çıkmadan önce gerçekleştirmeleri de zorunlu hale getirilerek artık insanımıza gereken değerin verilmesi gerekiyor.
 
Bu ana sebepler dışında araçların teknik bakımlarının yetkili kişi ve kurumlarca yapılması da tabi ki oldukça önemli.
 
 
 
Yiğit Dedeoğlu
www.yigitdedeoglu.com
____________________________________________
İleri Sürüş Teknikleri Uzmanı
Hukuk & Ceza Mahkemeleri Bilirkişi
Karayolu Trafik ve Yol Güvenliği Der. İstanbul Temsilcisi
 
 
Toplam blog
: 7
: 72
Kayıt tarihi
: 20.04.20
 
 

Yiğit Dedeoğlu, ileri sürüş teknikleri ve yol güvenliği uzmanı. Hobi olarak başladığı otomobil sp..