Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

16 Kasım '16

 
Kategori
Trafik
 

Trafik'e giriş

Trafik'e giriş
 

Trafik savaş verilecek arena değildir. Herkesin zorunlu olarak katıldığı bir alandır


BÖLÜM-2

TRAFİĞİN DÜĞÜM NOKTALARI; KAVŞAKLAR

 

2.a. Kavşaklarda Kullanılan İşaretler:

Trafik, genel olarak düğüm noktalarını teşkil eden kavşaklarda sıkışmaktadır. Kısacası kavşaklar, trafiğin düğüm noktaları olarak özel bir öneme sahiptir. Kavşağa yaklaşırken dikkat edilmesi gereken kurallar, ağırlıklı olarak üç trafik işaretiyle özetlenebilir. Ancak bu işaretler; ya tam olarak bilmediğimiz, ya da uymadığımız için Türkiye’deki kazaların % 32’si kavşaklarda olmaktadır[1].

Trafik işaretlerinden sol taraftakiler “Dönel Kavşağı”; sağ baştaki, “AnaYol ve Tali Yol Kavşağını”, yanındaki ise “Kontrolsüz Kavşağı”, belirtmektedir.

 

YOL VER İşareti, genelde DURile karıştırılır. Kavşaklarda, yol hakkının kimde olduğunu göstermesi bakımından, önemlidir. Avrupa ülkelerinde tüm tali yollarda vardır. Hatta işaretle yetinilmeyip boya ile yollara da çizilmektedir. Kavşağa girişte yer alan bu işaret nedeniyle, yavaşlanır, yol kontrol edilir ve yol serbestse kavşağa girilir.

DUR İşareti, aracınızın tamamen durmasını talep eder. DUR İşareti yavaşlamayı kabul etmez, “Dur” demek, aracın tamamen durmasıdır. Durma hareketi, aracın durduktan sonra amortisörleri üzerinde öne doğru kaykılma hareketini yapmasıyla tamamlanır. Durmak; kontrolü müteakip tekrar hareket etmeyi gerektirir. Bu nedenle durduktan sonra beklenir ve yol kontrolünü müteakip, yol serbestse hareket edilir.

 

 

161.306 ölümlü yaralanmalıtrafik kazasının, 52.274’ü kavşaklarda olmaktadır. Kavşaklardaki kazaların % 50’si dört yol ağzı benzeri kavşaklarda oluşmaktadır[2].

 

 

 

 

 

 

Yollara çizilmiş “YOL VER” işaretleri;

 

     

 

2.b. Kavşaklarda Yol Hakkı Kimin?

Sürücüler, kavşağa yaklaşırken kavşak işaretlerine göre hareket ederler. Ancak, kavşakta hiç bir işaret olmadığı takdirde; Yol hakkı sağ’dan gelene aittir. Bu hak DÖNER kavşaklarda farklı olup ayrıca ele alınacaktır. Bu genel kural haricinde, herhangi bir işaret yoksa; tramvaylara, tramvay hattından gelen araçlara, motorsuz araçlar motorlu araçlara ve ana yoldan gelen araçlara yol verilir. Bunun haricinde tüm motorlu araçlar, trafik işaretinin olmadığı bir kavşakta, sağdan gelen (sağında kalan)araçlara yol vermelidir.

ANAYOLİşareti; Az bilinen işaretlerden bir tanesi de budur. Ana yol işareti niçin kullanılır? Avrupa’da yaşayan Türk’ler buna “Baklavalı yol” tabir ederler. Ana yol işareti, “” “bu yola çıkan tüm yan yollarda, ya dur” işareti veya yol ver “” işareti var, siz aracınızı rahat kullanabilirsiniz, geçiş üstünlüğü, özel durumlar hariç, sizde” demektir[3]. Ana yolun bitiş noktasında ise, “ana yol sona erdi” işareti kullanılır. Bu işaret “bundan sonra kurallara göre hareket ediniz geçiş üstünlüğünüz sona erdi” demektir. Yandaki resimde tali yoldan gelen “ 1” numaralı aracın önünde “yol ver ” işareti, “2” numaralı aracın önünde ise “Ana Yol ” işareti bulunmaktadır. Yol hakkı 2 no’lu aracındır.

 

 

Karayolları Trafik Kanunu (KTK) II. bölüm Md.3 de, Ana Yol tarif edilirken, işaretlerle belirlenmesi şart koşulmuştur. Tali yolların, ana yola bağlantılarında, tali yol çıkışına ,  işaretlerinden en az birisi yerleştirilmelidir.

 



[1]TÜİK, Trafik Kaza İstatistikleri (Karayolu), 2013, s.43.

[2]İbid.

[3]Bkz. KTK Bl-II, Md.3 Anayol: Ana trafiğe açık olan ve bunu kesen karayolundaki trafiğin, bu yolu geçerken veya bu yola girerken, ilk geçiş hakkını vermesi gerektiği işaretlerle belirlenmiş karayoludur.

 

 
Toplam blog
: 2
: 142
Kayıt tarihi
: 14.11.16
 
 

Ankara Üniversitesinde Uluslararası ilişkiler dalında Doktora Eğitimini tamamladım. Türkiye'de tr..