Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

16 Ağustos '17

 
Kategori
Kitap
 

Azerbaycanlı Şair İltimas İsmayıl'ın ...Ve Yazıldı Şeirleri'ni Okurken

Azerbaycanlı Şair  İltimas İsmayıl'ın ...Ve Yazıldı Şeirleri'ni Okurken
 

Ey dostum, soruşma esir elleri

Karabağın derdi öldürür bizi

Düşman taptağında solur gülleri

Karabağın derdi öldürür  bizi

 

Torpağım dustakdır yağı elinde

Ah nala yükselir anam dilinde

Bülbüller boğulur kanlı gölünde

Karabağın derdi  öldürür  bizi…( s, 20 )

 

Bu sözlerin sahibi Azerbaycanlı şair İltimas İsmayıl efendiye aittir,

İltimas İsmayıl Azerbaycanlı bir şairdir. Birkaç kitabını Antalya’da bulunan şair dostum  Necati Ocakçı’ya gönderiyor. Gönderirken Necati  Ocakçı’ya aynen şöyle diyor:“Kitabı şiiri sevenlere ve bu konuda tanıtım yapanlara  kitabımdan birini verilmesini dilerim” diyor. Bunun üzerine Necati Ocakçı’da birini bana gönderiyor ve bir şeyler yazmamı rica ediyor. Bunun üzerine ben de  bir şeyler yazmak istedim. Unutmadan her ikisine de teşekkürlerimi sunmak istiyorum. İltimas İsmayıl ‘ı gıyaben de olsa  tanıştığıma  memnun oldum. Sağ olsunlar, var olsunlar  diyorum.

Kitabın adı   … Ve Yazıldı Şeirler

Yazarı:  İltimas İsmayıl

Basıldığı yer: Bakü 2017 .

Kitabın kapağı:  İltimas İsmayıl tarafından düzenlenmiştir.

Kitabın tertemiz bir baskısı olup 188 sayfadan ibarettir.

Kitap iki bölümden oluşuyor:

 

1.    Bölüm Yaralı Yurdum, 2. Bölüm:  …Ve Yazıldı Şeirler. ( Şeirler: şiirler anlamını taşıyor). Kitapta aşağı yukarı 158 şiir yer alıyor. Şiirlerinin çoğu 2016 yılında yazılmıştır. Bir kısmı da 2015  yılına ait  olduğunu   görüyoruz…. 2015 yılında yazdığı şiirlerin sayısı sadece 9 adettir.  Geriye kalan 149 şiiri  2016 yılında  kaleme aldığını görüyoruz.  2015 yılında hiç mi şiir yazmamıştır. Yoksa yazdı da bunları kitabına almadı mı? Bunu  biraz  merak ediyorum….

İsmayılova İltimas Sultan kızı, 13 Mayıs 1963 yılında Nahçivan’da doğmuştur…( Nahçıvan, Azerbaycan'da şehir. Nahçıvan Özerk Cumhuriyeti'nin başkentidir. Aras Nehri'nin kolu olan Nahçıvan Nehri'nin sağ kıyısındadır.)

Bir öğretmen ailesinin kızıdır.  1980- 1984 yılları arasında Nahçivanda Devlet Pedagoji Üniversitesi’nin Filoloji Fakültesinden mezun olmuştur. Azerbaycan’ın Bakü şehrinde Orta okul ve liselerde öğretmen olarak görev yapmış, şiirleri    çeşitli sanat ve kültür   dergi ve gazetelerde   yer almıştır.  “ …Ve Yazıldı Şeirler  “   şairin ilk kitabıdır. İltimas İsmayıl evli olup  üç çocuk ve dört torun sahibidir.

İltimas İsmayıl bu şiir kitabının giriş bölümünde Nacibe İLKİN, Nizami MURATOĞLU, Hayrettin YAZICI, Halim AKIN ve Hüsnü ÖZDİLEK’in yazı ve görüşleri yer alıyor. Bu yazarların hepsi de İltimas İsmayıl’ın şiirlerine övgüler ve takdirlerini yazmışlardır. Örnek olarak Nacibe İLKİN yazısında özetle şunları yazıyor. Azerice yazdığı yazısını sade Türkçe ile veriyorum:

“  İltimas Hanım, görevli bir öğretmendir. Onun  pedagoji  faaliyetinin hiç bir tesiri yoktur. Genel olarak Allah sevgisinin ona vermiş olduğu  güç ve kuvveti eksik olmasın. Zannediyorum İltimas Hanım Türk edebiyatı  dünyasında  sevilmektedir  ve bu coğrafyada  sevgi  ve hürmet görmektedir.. İltimas Hanım ister  Azerbaycan dilinde veya isterse   Anadolu Türkçesiyle  istediği  sözü yerli yerine kullanmasını  biliyor.  Kadınlar için yazdığı bir şiirinde şunları özenle ve ozanca yazıyor:

Ayları, yılları hesaba katmaz

Umutla bekler hep kadere çatmaz

Sevgiye muhtaçtır kalbinden atmaz

Kırılıp sınırsa ağlar kadınlar.

 

            Neleri istedi, neleri aldı

            Gelen giden onun ömründen çaldı

            Yıllarca bir kalpte aç, susuz kaldı

            Maziyi anarsa,  ağlar kadınlar. (  s. 41)

 

Dikkat ederseniz şiir ustaca bir halk şiiri geleneğine uygun olarak yazılmış,   şiir hece olarak ( 6+5=11)  ölçüsü ve düzenli bir kafiye ( uyak )  örgüsü içinde kaleme alınmıştır.  Şiirin uyakları ve durakları yerli yerindedir.  İltimas Hanım sanıyorum ki Türk dünyası tarafından da sevilmiştir.  O da Türk dünyasına  saygı ve sevgi  bağları içinde  şiirlerini  yazmaktadır.

 

Kitabının bir başka yerinde ise Hüseyin YAZICI şunları yazıyor: İltimas Hanım çetin ve  zor  bir işe     talip olmuştur, ama biz yaptıklarından, daha da yapacaklarından  anlıyoruz ki,  o çetin  işleri zaten çok sevmektedir.  Başarılı olacağına da inanıyoruz. İltimas Hanım bunu aslında, yetiştirdiği talebeleri, öğrencileri başta olmak üzere yaparken,  bütün bir Türk Dünyasına ve Türk gençliğine de büyük bir pencere açmış olacaktır. İnanıyorum ki bu yolu takip edecek belki  onlarca,  belki  yüzlerce, belki binlerce genç bu kervana katılıyor olacaktır.. Kendisine bu kutsi çabasından dolayı müteşekkir olup, bir ömür boyu başarı dilerken,  Türkiye’den, kardeşimiz Azerbaycan’a da  kucak dolusu  selamlar   göndeririz. “

İzmir / Şairler ve Bestekârlar Derneği Başkanı Halim AKIN ise şunları yazıyor: İltimas Hanım hocamla tanışmamız, ortak bir dostumuzun önerisiyle olmuştur. Kendisiyle hiç görüşmedik. Ama yazdığı şiirlerinden onu  çok iyi tanıyorum. Boşuna dememişler şiirler şairlerin yüreğinin aynasıdır.Şiirleriyle tanıştıktan sonra gördüm ki olaylara çok farklı bakıyor. Duygulu ve duyarlıdır. Vatanına, milletine bağlı bir vatanseverdir. Yazdıklarının içi dolu, içeriği güzel ve anlamlıdır. Türk Dilini çok güzel kullanıyor, Türkiye’de olan biteni her zaman takip ediyor ve bunu şiirlerinde işliyor. Ben  lltimas Hanımı tanımaktan ve şiir dünyasında onunla aynı havayı solumaktan son derece mutluyum. Harika bir arkadaş ve dost edindim. Daha nice kalıcı eserlere imza atmasını, tebrikliklerimi, başarıların bol ve daim olmasını diliyorum” diyor. İltimas Hanımın sanat ve şiir dünyasında geniş bir çevresi vardır  Azerbaycan’dan Türkiye’ye, Türkiye’den ta Almanya’nın Düsseldorf  kentinde sanatçı dostları ve sevenleri vardır.  Böyle bir çerçevede ve geniş bir yelpazede yer almak her yiğidin harcı değildir.  İltimas İsmayıl Hanım bunu başarmıştır.   

İşte Almanya’nın Düsseldorf kentinde Hüsnü ÖZDİLEK ‘te şunları yazıyor: “  İltimas Hanımın şiirlerinde insan sevgisini ve insana dair olan bütün güzellikleri net bir şekilde görebilmekteyiz. Şiirlerinde insan hep ön plandadır.Ana tema insan olunca, dolayısıyla her şey insanın çevresinde oluşmakta, insanı insan yapan, aşk,özlem, sevgi, yalnızlık, hayal kırıklıkları, acı, sevinç ve benzerleri  gibi duygular da şiirlerinde büyük bir yer tutmaktadır. Onun şiirlerini okurken her hangi bir sözlüğe  bakma gereğini duymazsınız.Şiirlerinde  genellikle 8 li ve 11 li heceler kullanmaktadır. Şiirlerinin  çoğu   koşma nazım biçimindedir. Bazen bir Kızılırmak gibi coşkun, bazen bir Ren nehri gibi aheste ve bazen de bir Aras gibi durgun ve sessizdir” diyerek şiire has önemli görüşlerde bulunmaktadır. Bu saygı değer sanatçıların edip ve şairlerin  ( Naciba İLKAN, Nizami  MURATOĞLU, Hayrettin YAZICI, Halim AKIN ve Almanya’dan  Hüsnü ÖZDİLEK ) gibi beylerin    dedikleri gibi  bende aynı   görüşleri  paylaşmak isterim. Benim diyeceklerimi hemen hemen hepsini söylemişlerdir. 

ltimas İSMAIL şiirimizi iyi biliyor.  Şiirlerinde sözcükleri açık ve yalındır.  Vatanını, miiletini seven sevgi ve saygı dolu bir kadındır. Özellikle KARABAĞA aşıktır. Örneğin Yaralı Yurdum( 19 ), Karabağın Ahvalı (s.20), Karabağın Dağları ( 21), Şehitler Ölmezdir, Vatan Bölünmez ( 26 ),   Toprağın Ağlıyor ( 28 )  Ya Karabağ  ya Ölüm ( 29), Yaralı Yurdum Karabağ (31), Karabağ Harayı (35 ), Karabağ Bizimdir, Bizim Olacak ( 38), gibi hep  Karabağ  sevdası ve Karabağ  özlemi için  yazılmıştır.  

Sözün özü, Azerbaycanlı şairemiz İltimas İsmayıl Hanım Azerbaycan’dan tüm Türk yurdu evrenine derli, toplu bir şiir güldestesini kazandırmıştır. Bu ilk kitabıyla Türk  şiir dünyasına merhaba diyor. Şiirlerinde, aşklarını,  sevgilerini, özlemlerini, yalnızlıklarını, Karabağ’A  yönelik duygu ve düşüncelerini  bir şiir lijrizmi içinde sıcak ve samimi olarak açık,yalın ve duru bir Türkçe ile anlatmaya  çalışıyor.  Türk dilini çok iyi kullanıyor. Görüşlerinde açık ve samimidir. Şiirin iklim coğrafyasında aşk vardır, sevgi vardır. Barış ve sevgi dolu bir yüreği vardır. Bu açıdan yürekten kutluyorum. Kardabağ’ın hasretiyle yanıyor…Ona Aydın, Söke ve Türkiye’den  selam., saygı ve başarı dolu dileklerimi  yolluyorum.  Sözlerimi “GÖZLERİM”   adılı şiiriyle bağlamak istiyorum:

GÖZLERİM

Bir dilegin var mı, sordum gönlüme

Bin yerde çağladı, aktı gözlerim

Hatıranı aldım, sardım gönlüme

Kalbimi dağladı, yaktı gözlerim

 

Sevda limanından demir alalı

Soldu duygularım, sensiz kalalı

Ayrılık çanları çaldı, çalalı

Hüzün perdesini taktı gözlerim

 

Bak senin yerini keder, gam aldı

Çekip gittin benden gönül boş kaldı

Yürek seni andı, efkâra daldı

Umutsuz yollara baktı gözlerim

 

                                 İltiemas İSMAYIL

         ….ve Yazıldı Şeirler /  Bakü -   Araz- 2017  /s.  98

        (  Bu şiir, Türkar ATIK  tarafından bestelenmiştir.)

 

 

Abdülkadir  GÜLER 

15.08.2017-  SÖKE

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..