Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

12 Aralık '18

 
Kategori
Ekonomi - Finans
 

Bankaların Ek veya Destek Hesabı

Bankaların Ek veya Destek Hesabı
 

Yeter ki telefonunuz olsun. Bankalar Sizi ıssız adada bile bulur.


Bankalar açtıkları kredi hesaplarıyla müşterilerine yardımcı olmaktadır.  Ek hesap veya destek hesap adı altında eksiye düşen müşterilerin elektrik, su, gaz, okul, kira gibi acil ödemelerine yardımcı olunmaktadır. Otomatik ödeme talimatıyla ödemeler bu aylık kredili hesaptan bazı bankalarca yapılabilmekte (örneğin İng Bank, İş Bankası), bazı bankalarca ise yapılmamaktadır (örneğin Ziraat Bankası). Ek hesap-destek hesap’ta kullanılan para büyüklüğüne göre, günlük faiz veya aylık ortalamasına göre faiz uygulanabilmektedir.  Ay sonunda müşteriye bu para kullanımının karşılığı, hesabına aylık ödenecek-ödenen faiz olarak girmektedir.

Borç eksi (-) olmalıdır. Bu hesaplara giriş yaptığınızda ek hesap borcunuz eksi olarak İş Bankası, Ziraat Bankası, Vakıf bank, Halkbank hesaplarınızda görülmektedir. Bu belirtme faydalıdır. Bazı bankalar (örneğin İng Bank) bu hesabın varlığında size verilen limit aşıldığında veya aylık faiz ödenmediğinde Size ikaz göndermekte, limit rakama gelinceye kadar kullanacağınız değer “Artı kullanılabilir bakiye” olarak gözükmektedir.  Bu tür işlem yapmanın mahzuru şudur: Kişi destek hesabının sonuna gelene kadar, borcu için farkında olmadan aylık faizi otomatik olarak ödemekte ve kendisine tanınan ek veya destek hesap sınırı bittiğinde, yeni oluşan faizden haberdar edilmektedir. Bu uygulama yerine, hesabın devamlı eksi olarak internet, telefon bankacılığında gözükmesi, hesap sahiplerinin daha dikkatli olmasına yol açacaktır. Aksi halde az işlem yaptığınız bir bankaya olan ek hesap borcunuz için eksiyi görmediğinizden aylık devamlı faiz ödemek durumunda kalıyorsunuz.

Sözlerimi getirmek istediğim birinci nokta “Borç daima kolay görülmeli ve menülerin kullanımı basit olmalıdır”.  Bankalar ek veya destek hesabın kolayca ödenebilmesi için menu’lerinde kolaylık göstermelidir. Tüm borcun hangi kalemlerde olduğu görülmelidir. Bu işler yazılımcılar tarafından kolaylıkla başarılabilmektedir.  

Menülerin kullanımı basit olursa vatandaş ATM’den, cep telefonundan işlemlerini kolayca yapabilmekte ve zamandan tasarruf edebilmektedir. İşini bırakmadan, ulaşım masrafı yapmadan para işlemi yapmak çok değerlidir. Bu tür işlem, kendin yap, hacmi artarsa bankalar şubelerinde daha az personel çalıştırabilecek ve işletme masrafları azalacaktır.  Her konuşmanın, her sözün bir maliyetinin olduğu günümüz yaşamında, bankaların açık anlaşılır menülere sahip olması, tüm bankaların aynı dille müşterilerine hitap etmesi, standartlaştırma ihmal edilmemelidir. Standard, basit, açık uygulamalar olmalı ve karmaşık reklam dili kullanarak bu menüler gölgelenmemelidir.

İkinci nokta ise “Borçsuz yaşamayı benimsemektir.”  Örneğin Fransızlar ve Almanlar peşincidir. Kartlarında, bankomat, kendi paraları varsa, günlük alışverişlerini yapmaktadır. Türkiye'de her kişide çok sayıda bulunan viza kartı, kredi kartı sadece tüketimi desteklemektedir. Kişi peşin para harcarken harcama hissi 1 birim iken, kredi kartı ile harcarken bunun beştebirini (0.2) birim hissetmektedir. Açıkçası kredi kartları ile harcamanın büyüklüğü hissedilmemekte sadece hesapta ödenen faizi, artan borcu ve geldiği gibi giden ücreti-maaşı görünce bunu biraz hissetmektedir.  Okullarımızda para yönetimi,  tutumlu yaşam işlenecek önemli konulardandır. Sürekli tüketmek ve harcamak çıkar yol değildir. Borçsuz yaşam insanı huzurlu ve mutlu yapar. Bazen daha lüzumlu şeylere sahip olmak, çok şeyi olup borçlu olmak ve borç alınan bankanın kölesi olmaktan daha iyidir.

 

 
Toplam blog
: 182
: 1556
Kayıt tarihi
: 14.10.12
 
 

Elektronik Y.Mühendisiyim. Teknik alan dışında Tasarruf ve tutumlu yaşam, Kişisel Finans Yönetimi..