Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

26 Ocak '17

 
Kategori
Genel Sağlık
 

Bir senede 66 kilo nasıl verdim?

Bir senede 66 kilo nasıl verdim?
 

Yonca Ekinci


Yonca Ekinci benim iş arkadaşım, onu 20 yıla yakındır tanıyorum. Kendiyle barışık, neşeli, çevresi tarafından çok sevilen sosyal bir kadındır. Kendiyle dalga geçebilen insanlara özgü bir sevimlilik katardı Yonca’nın fazla kiloları ona. Geçen yıl “tüp mide” ameliyatı geçirdi ve bambaşka bir Yonca çıktı içinden. Sanki yeniden doğdu. “Obezite cerrahisi” son zamanlarda sıklıkta duyduğumuz bir tanım. Ameliyattan bu yana bir sene geçti ve Yonca tam 66 kilo verdi. Ameliyat öncesi ve sonrası hayatında neler değişti? Bu ameliyatın riskleri nelerdir? Tüm merak ettiğim sorulara cevap verdi Yonca. 
 

 

TARTIDA 150 KİLOYU GÖRDÜM

Senin için kilo ve obezite neyi ifade ediyor? Yaşam şeklini nasıl etkiledi ?
Tüm hayatım ve ailem. Kilo hep vardı 92 kiloyla gelinlik giydim, 126 kilo ile doğum yaptım. Boşanma sonrası stres ve diğer etkenlerden 150 kiloya kadar çıktım. Hayatım boyunca hiç keşkem olmadı sadece zayıf olmayı hiç bilmiyordum. İstediğiniz gibi giyinememek hareket edememek ve aşırı kiloluyken insanların size bakışları ve tanımadan acımaları hiç hoş değildi. Tek çocuğum hep kendine özgüvenli ve farklı olarak büyütüldüm. Konum itibariyle iyi bir ailede iyi bir semtte her şeyi var olarak yetiştirildim. Hep farklıydım ama kilolu olmak gerçekten zor bir hayat.
Kilodan kaynaklanan sağlık sorunları yaşadın mı?
Şanslıydım ya da hayat bu konuda benden yanaydı. Bu kiloya rağmen doktorlar bende bir rahatsızlık olmamasına çok şaşırdılar ama her an her şey çıkabilirdi. Eklem ağrıları hareket zorluğu dışında hiçbir sıkıntı yaşamadım. Bebeklikten beri kilolu olmak vücudun alışmasını sağlamış. Daha çok önce zayıf olan sonradan şişmanlayan insanlarda sorunlar oluyormuş. Tetkiklerimde kortizon bile yüklenerek sorun olup olmadığına bakıldı. 
 

İÇİMDEN BAŞKA BİR BEN ÇIKTI

Daha önce zayıflamak için diyet, spor, sağlıklı beslenme yollarını denemiş miydin?
Birçok şey akupunktur, lenf drenaj, diyetler, spor denedim. Bir miktar veriliyor sonra katlanarak geri alınıyordu. Benimle yemek yiyenler bu kadar az yemeye bu kadar kilon neden çok diye şaşırıyorlardı. Sanılanın aksine mide yemeyince küçülen bir organ değil siz nefsinizi köreltiyorsunuz kısaca her şey beyinde bitiyor. Ama belli bir kiloya ulaşınca vereceğiniz miktar içinizden başka bir insan çıkıyor gibiyse mutlaka cerrahi yardım almanız gerekiyor.
Ameliyat olmaya nasıl karar verdin? Oğlunun etkisi oldu mu yenilenmek isteğinde?
Her geçen gün gençleşmiyoruz. Çok araştırdım çevremde olumlu ve olumsuz birçok örnek vardı. Ama zaten bu kiloyla ne kaliteli bir yaşam sürebiliyor ne de mutlu olabiliyordum. Mutlu bir anne olmazsanız mutlu çocuklar yetiştiremezsiniz. Maddi yetersizliğim özelde olmama engel olduğu için devlet hastanelerini ve doktorlarını araştırmaya başladım. Yakın bir arkadaşımızın yardımıyla doktoruma yönlendirildim. Oğlumun etkisi tabi ki oldu ben bekâr bir anneyim onun yanında olmalıyım. Bizim birbirimizden başka kimsemiz yok. Deniz’i oğlumu daha çok bu ameliyatın olumsuzlukları korkutuyordu. Ameliyattan çıktıktan birkaç gün sonra ona haber verdim. Biraz bozuldu hala da söylüyor ama bendeki değişimden yeni annesinden ve onla yaptıklarından mutlu, daha çok fotoğraf çektiriyor bendeki değişimle çok eğleniyor.
 
 

TÜP MİDE AMELİYATINDA MİDENİZİN ÜÇTE İKİSİ ALINIYOR

Her türlü ameliyat kendi içinde ciddi riskler taşıyabilir. Doktorun ameliyata uygun olduğun kararını nasıl verdi? Hangi kriterlere sahip olmak gerekiyor ameliyat olmak için.
Bu ameliyat gerçekten çok riskli sonuç çok önemli, çok fazla bilinen bir boyutu yok ülkemizde son birkaç yıldır biliniyor ve uygulanıyor. Benim en büyük şansım doktorum işinde idealist ve siz onun için önemlisiniz. Uzmanlık alanı esasen organ nakli ve bu konuda gerçekten tercih edilen bir insan. Devlet hastanesinde ameliyat için VKİ’nin (vücut kitle indeksi) 35’in üzerinde olması gerekiyor. Özelde paranız varsa bu ortadan kalkıyor. Ciddi sıkıntı bence, obezite bir hastalık bunu estetik olarak düşünüp yaptıranlar var. Belli bir kilonun üzerinde olmanız gerekiyor VKİ 35 ve üzeri olacak. Bunun dışında 1,5 ay kadar bir süre tetkiklerden geçiriliyorsunuz. 3 devlet hastanesi numune, İbni Sina ve Hacettepe ortak çalışıyor. Ameliyatı ben Numunede oldum. Ama hemen hemen tüm birimlerden tetkik yapılıyor ve onay alıyorsunuz; sonunda oluşan dosya kurula sunuluyor ve kuruldan geçerseniz ameliyat için sizi sıraya alıyorlar. Ben Aralık 2015’te tetkiklere başladım 148 kiloydum. 16 Ocakta 2016’da kuruldan geçtim. Bana Ekim ayına doğru çağrılacağım belirtildi. Ama 2016 Haziran sonunda ameliyata çağrıldım.
Tüp mide ameliyatının maliyeti çok mu yüksek? Sen hangi hastanede kime ameliyat oldun?
Özelde ameliyat olan arkadaşımdan öğrendiğime göre 23-30 bin arasında bir maliyeti var. Ben Numune hastanesinde bu ameliyatı oldum. Kurul kararı sonucu ameliyat olduğum için maliyeti devlet karşıladı bir ödeme yapılmadı. Doktorum Doç. Dr. Barış Doğu YILDIZ.
Ameliyattan sonra nasıl bir beslenme programı uyguladın?
Bununla ilgili özel bir diyet var. Midenizin 3’te 2’si alınıyor. Tüp şeklinde bırakılıyor. Bebek mideniz için de beslenme çok önemli. Ameliyat sonrası 4 gün hastanede kalıyorsunuz ve sadece serumla besleniyorsunuz. Sızdırmazlık testi sonrası hastaneden çıktığınızda önce çok az miktarda (bir küçük çay bardağı kadar) ama sık sık tanesiz sıvıyla besleniyorsunuz. Belli bir süre sonra miktar ve yoğunluk artıyor. Her şeyi küçük yudumlar halinde tüketiyorsunuz. Buna suda dâhil. Tıpkı bebeklerin katı gıdaya geçişi gibi tanesiz çorbalar, sonra püre ve katı dönemi. En önemlisi katı sıvı ayrımı yapıyorsunuz. Yani yemek yerken yanında su ya da benzer bir sıvı tüketmiyorsunuz. Gazlı içecekler kesinlikle yasak. 40 gün sonra ilk kez Türk kahvesi içebildim. İlk 4 ay limon, portakal yok. Hastane ve diyetisyeninizle devamlı bağlantı halindesiniz. Bunun dışında Hacettepe Diyet Kürsüsü de sizi izliyor. Ömür boyu her gün aldığınız vitaminler var. 

BİR SENEDE 66 KİLO VERDİM

Kaç ayda kaç kilo verdin? Şimdi kendini nasıl hissediyorsun?
145 kg-1.69 boy ile başladığım bu yola şu an 79 kilo devam ediyorum. İçimden bir insan çıktı. Hedefe az kaldı. Süreç iki sene bunun birinci senesi bitti. Normal şartlarda ayda 3-4 kilo veremeyen bir insan için çok önemli bir toplam. 2017 Temmuz başında hedefim olan 65-70 kiloya ulaşacağım. Tuhaf !
Çevreden gelen tepkiler çok eğlenceli her şeyden ötesi sağlık ve kaliteli yaşam gibisi yok. Yeni Yonca’ya adapte olmaya çalışıyorum. Arada aynanın önünden geçerken “bu ben miyim?” diyorum. Artık insanların güzel bir yüzün var ama kilon olmasa lafı yok. Tam tersi çok fazla iltifat ve hayranlık var. Her şeyden ötesi oğlumun gözündeki yerim. Çok fazla enerjik sanki 45 yılın birikimi şimdi ortaya çıkıyor bol hareketli ve daha da fazla kendine güvenli oldum. İstediğim gibi giyinmek de cabası.
 
 
Ameliyata karar veremeyenlere ne önerirsin?
Hayata bir kere geliyorsunuz ve bunu ertelemeyin ikinci bir şans. Ameliyat olan bir arkadaşımın deyişiyle ikinci bahar. Kaliteli ve sağlıklı yaşamak varken neden kiloları yük edip altında ezile siniz? Her geçen gün gençleşmiyoruz çıtır çılgın neşeli teyzeler olmak varken neden kilolardan dolayı bir köşede oturup ölümü bekleyelim. Hiçbir şey için geç değil. Ben bu şansı 44 yaşında yakaladım. Onlarda çok geç olmadan buna karar versinler ve uygulasınlar.
“Keşke……yapmasaydım” “İyiki ….. yapmışım” bu cümleleri nasıl tamamlarsın?
Keşke daha önce bu ameliyat uygulaması olsaydı. İyi ki çok geç olmadan buna karar vermişim ve doktorumu seçmişim ve bu adımı atmışım.

145 KİLO İLE DÜŞSEM KİM KALDIRACAKTI BENİ?

Kilo verdikten sonra hayatında neler değişti? Çevrenden nasıl tepkiler aldın?
Değişmeyen tek şey içimdeki çocuk ruhum ve hayata bakış açım. Giyiminiz, hareketliliğiniz, olaylara ve sağlığa bakış açınız her şey değişiyor tam bir değişim geçirdim denebilir. Çevremden öncelikle bu ameliyata karşı çok tepki vardı çok fazla bilinmediği için ve riskli olduğu için beni kaybetme korkusu yoğundu. Ama her geçen gün artan bir kilo ve yaş zaten büyük bir risk, düşseniz sizi kim kaldıracak ya da o kiloyla sizi kaldırmaya kim cesaret edecek, bunları çok düşündüm. İnsan yolda yürürken bile düşüp ölebiliyorken bunu neden erteleyeyim dedim kararımı verdim ve uyguladım. İşin endişe kısmı bitti gibi sıra bunun meyvesi olan sağlığı toplamaya kaldı. Şu an görenlerin şaşkınlıklarını izlemek çok hoş sevimli Yonca gitti yerine daha hoş sağlıklı ve mutlu Yonca geldi. Eklem ağrıları kalmadı. Sadece yeniden bir gardırop oluşturmak kaldı. Onu da keyifle yapıyorsunuz zaten.
Kocaman bir ailem daha oldu tüp mide ameliyatı olan kaderdaşlardan oluşan, doktoruma minnettarım bana verdiği güven ve sağlığım için. Bir araya geldiğimizde ve sosyal medyada artık eski yeni hallerimizi zevkle paylaşıyoruz.
 


Diyelim ki bir restorana gittik, ben İskender Kebap istiyorum sen ne siparişi verirsin? Rahatlıkla kebap, mantı, börek, tatlı yiyebiliyor musun özel diyet programın devam ediyor mu?

Öncelikle kurtarıcım çorbalar, hemen her şeyin çorbasını yaptım. Birçok lokantada yarım porsiyon uygulamaları başladı. Her şeyi yiyebiliyorum ama yiyemiyorum aslında. 1500-2000 kcallik bir diyetimiz var normal insanlar gibi ara öğünler ve katı-sıvı ayrımı artık benim hayatımın bir parçası oldu; gazlı içecekler asla yok, her şeyi yiyebiliyorum ama eskisi gibi tabaklar dolusu değil de ucundan tırtıklayarak, porsiyonlar küçüldü; eğer yarım porsiyon olmayan bir yer ise yiyeceğimi yeyip geri kalanı paket ettiriyorum. Sadece sipariş verirken insanlara ilginç gelebiliyor; yemek yanına içecek almamak ya da bir çorba isteyip durmak, yemek alışkanlıklarımı tamamen değiştirdim. Bu durum oğluma da yaradı aile olarak tombiğiz ama o da oldukça zayıfladı. Bu durum sadece yanımdakilere yaramıyor sanırım iştahlarını kesiyorum ya da yiyemediklerimi onlara vererek kilo aldırıyorum.
Ameliyat sonrası kilo alan olmuş mu?

Çevremde yok ama denilenlerin dışına çıkanlarda kilo vermede durma olduğunu duydum. Yeme şeklinizle midenizi genişletirseniz tekrar kilo alımı olabilir. Sıvı katı ayırımı yapmayanlar, gazlı içecek içenlerde bu risk var. Sadece midenizin küçülmesi değil olay her şeyle tam bir değişim. Bunun dışına çıkıldığında çok kilo alma da olabiliyor. Çok kusma sonucu aşırı kilo vermede. Bunun disiplini sizin elinizde. Tek mideniz değil düşünce ve uygulamanızda değişiyor.

 
 
Toplam blog
: 306
: 1007
Kayıt tarihi
: 29.01.08
 
 

Çevre Mühendisiyim. Kitap okumayı, film izlemeyi, yazı yazmayı seviyorum. 2 erkek çocuk annesiyim..