Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

11 Ekim '10

 
Kategori
Blog yazarları tartışıyor!
Okunma Sayısı
20549
 

Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi dersinin resmi müfredatı

Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi dersinin resmi müfredatı
 

Tartışmaya katılıp "Dindersl okullarda zorunlu ders olmaktan kaldırılsın ya da kaldırılmasın" diyenlerin neyi savunduklarını veya neye karşı çıktıklarını görmeleri bakımından Milli Eğitim Bakanlığı'nın 4. sınıftan 12. sınıfa kadar olan Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi dersinin müfredat programını okuyanların ve yazanların ilgisine sunuyorum. Meraklıların dikkatine arz olunur.

SINIF : 4
ÜNİTE : 1 - DİN VE AHLAK HAKKINDA NELER BİLİYORUZ?
1. Günlük Konuşmalarımızda Dine İlişkin İfadeler
1.1 .Bismillâhirrahmanirrahim
1.2. Allah'a Şükür
1.3. Helal, Haram, Sevap ve Günah Kavramları
1.4. Dilek ve Dualarımızda Dinî İfadeler
1.5. Selamlaşıyoruz
1.6. "Kelimeitevhit" ve "Kelimeişehadet”i Öğreniyoruz
2. Çevremizde Bulunan Dinî Sembolleri Tanıyalım
3. Dini Öğrenmenin Önemi
4. "Din Güzel Ahlaktır"
4.1. Güzel Söz Söyleyelim
4.2. Güzel Davranışlarda Bulunalım
5. Sübhaneke Duası ve Anlamı


ÜNİTE : 2 - TEMİZ OLALIM
1. Dinim Temiz Olmamı İstiyor 1.1. Bedenimi Temiz Tutarım
1.2. Elbiselerimi Temiz Tutarım
1.3. Çevremi Temiz Tutar ve Korurum
1.4. Sağlığım İçin Temizlik
2. Sözünde Durmak, Dürüst, Güvenilir Olmak ve Temizlik
3. Fatiha Suresi ve Anlamı

ÜNİTE : 3 - HZ. MUHAMMED'İ TANIYALIM
1. Hz. Muhammed'in Doğduğu Çevreyi Tanıyalım
2. Hz. Muhammed'in Aile Büyüklerini Tanıyalım
3. Hz. Muhammed'in Doğumu, Çocukluk ve Gençlik Yıllar
3.1. Doğumu ve Çocukluk Hayatı
3.2. Gençlik Hayatı
4. Hz. Muhammed'in Çocukluk ve Gençlik Yıllarındaki Erdemli Davranışları
4.1. Hz. Muhammed Aile Büyüklerini Sever ve Sayardı
4.2. Hz. Muhammed Kötü Davranışlardan Kaçınırdı
4.3. Hz. Muhammed Haksızlıklara Güzel Bir Tavırla Karşı Çıkardı
5. Kevser Suresi ve Anlamı

ÜNİTE : 4 - KUR'AN-I KERİMİ TANIYALIM
1. Son İlahî Kitap Kur'an-ı Kerim
2. Kur'an-ı Kerim'in Hz. Muhammed'e İndirilişi
3. Kur'an-ı Kerim'in Kitap Hâline Getirilmesi ve Çoğaltılması
4. Kur'an-ı Kerim'in İç Düzeni
4.1 Ayet
4.2. Sure
4.3. Cüz

ÜNİTE : 5 - SEVGİ, DOSTLUK VE KARDEŞLİK
1. Sevmek ve Sevilmek Niçin Bir İhtiyaçtır?
2. Sevgi Allah'ın Bize Verdiği Bir Nimettir
3. Allah Yarattıklarını Sever
4. Dostluk ve Kardeşliğin Temeli Sevgidir
5. İslam Dini Dostça ve Kardeşçe Yaşamayı Öğütler
6. Yaşatmak Sevgi İşidir
ÜNİTE : 6- AİLE VE DİN
1. Aile Toplumun Temelidir
2. Anne-Babam Benim İyiliğimi İster
3. Kardeşlerimle İyi Geçinirim
4. Ailemizde Birbirimize Saygı Gösterir, Yardım Ederiz
5. Ailemizde Birbirimizi Anlamalıyız ve Sorunlarımızı Birlikte Çözmeliyiz
6. Aile İçi İlişkilere Yönelik İslam'ın Öğütleri

 

SINIF : 5


ÜNİTE : 1- ALLAH İNANCI
1. İnsan Akıllı ve İnanan Bir Varlıktır
2. Evrende Bir Düzen Vardır
3. Allah Vardır ve Birdir
4. Her Şeyi Yaratan Allah'tır
5. Allah'ın eşi ve Benzeri Yoktur
6. Allah Her Şeyi İşitir, Bilir ve uorur
7. Allah ’ın Her Şeye Gücü Yeter
8. Allah Bizimle Beraberdir
9. Çalışırım, Allah'ın Yardımına Güvenirim ve Başarırım 10. İhlas Suresi ve Anlamı

ÜNİTE : 2- İBADET KONUSUNDA BİLGİLENELİM
1. İbadet Nedir?
2. İbadetlerle İlgili Kavramları Öğreniyoruz (Farz, Vacip, Sünnet)
3. Niçin İbadet Edilir?
4. Başlıca İbadetler
5. Camiyi Tanıyalım
6. Dua
6.1. Niçin Dua Edilir?
6.2. Nasıl Dua Edilir?
6.3. Dua İbadetin Özüdür
6.4. Kur an dan ve Hz. Peygamberden Dua Örnekleri
7. Güzel İş ve Güzel Davranış: Salih Amel
8. İbadetler Davranışlarımızı Güzelleştirir
9. Rabbena Duaları ve Anlamı

ÜNİTE : 3- HZ. MUHAMMED VE AİLE HAYATI
1. Hz. Muhammed'in Evliliği ve Çocukları
2. Hz. Muhammed'in Ailesi İçindeki Örnek Davranışları
2.1. Hz.Muhammed Aile Bireylerini Sever ve ARalarında Ayırım Yapmazdı
2.2. Hz. Muhammed Aile Bireylerine Danışır ve Görüşlerine Değer Verirdi
2.3. Hz. Muhammed Akrabayı Ziyaret Ederdi
3. Hz. Muhammed'in Ailesinin Örnek Davranışları
3.1. Hz. Muhammed'in Ailesinde Sevinçler ve Sıkıntılar Paylaşılırdı
3.2. Hz. Muhammed'in Ailesinde Misafire Cömert Davranılırdı
3.3. Hz. Muhammed'in Ailesinde İsraftan Kaçınılırdı
3.4. Hz. Muhammed'in Ailesinde Komşuluk İlişkilerine Önem Verilirdi
3.5. Hz. Muhammed'in Ailesinde Öksüzler ve Yoksullar Gözetilirdi
4. Salavat Duaları ve Anlamı

ÜNİTE : 4- KUR'AN'DA KISSALAR
1. Kıssa nedir?
2. Kur'an Kıssalarının Amacı
3. Kur'an'da Peygamber Kıssaları
3.1. Allah'ı Arayan İnsan: Hz. İbrahim
3.2. Sevgi ve Merhamet Örneği: Hz. Yusuf
3.3. Sabır Örneği: Hz. Eyyup
3.4. Bilge İnsan: Hz. Lokman
4. Fil Suresi ve Anlamı

ÜNİTE : 5- SEVINÇ VE ÜZÜNTÜLERIMIZI PAYLAŞALIM
1. Paylaşmak Niçin Önemlidir?
2. Sevinçlerimizi Paylaşalım
2.1. Bayramlar Sevinçli Günlerimizdir
2.1.1. Dinî Bayramlarımız
2.1.2. Millî Bayramlarımız
2.2. Kandil Gecelerimiz
2.3. Diğer Önemli Günlerimiz
2.3.1. Cuma Günü Bütün Müslümanlar İçin Önemlidir
2.3.2. Ramazan Ayını Sevinç ve Heyecanla Karşılarız
3. Üzüntülerimizi Paylaşalım
3.1. Hastaları Ziyaret Ederiz
3.2. Geçmişlerimizi Anarız
3.3. Zor Durumda Olanlara Yardım Ederiz
3.4. Engellilere Sevgi ile Bakar, Sıkıntılarını Paylaşırız
4. Tahıyyat Duası ve Anlamı

ÜNİTE : 6- VATANIMIZI VE MİLLETİMİZİ SEVİYORUZ
1. Vatan ve Millet Kavramlarını Öğreniyoruz
2. Biz Vatanımızı ve Milletimizi Çok Severiz
3. Bu Vatanda Hepimiz Bir Milletiz
4. Manevi Değerlerimizi Koruyup Saygı Gösteririz
4.1. Bayrağımıza ve İstiklal Marşı'mıza Saygı Duyarız
4.2. Gazilerimize Saygı Gösterir, Şehitlerimizi Rahmetle Anarız
4.3. Askerlik Yapmak Vatan Borcumuzdur
5. "Yurtta Barış, Dünyada Barış" Temel İlkemizdir

 

SINIF : 6

ÜNİTE : 1- PEYGAMBERLERE VE İLAHÎ KİTAPLARA İNANÇ
1. Peygamber ve Peygamberlere İman
1.1. Peygamberlerin İnsanlardan Seçilmesinin Nedenleri
1.2. Peygamberlerin Nitelikleri
1.2.1. Doğru Olmak
1.2.2. Güvenilir Olmak
1.2.3. Akıllı ve Zeki Olmak
1.2.4. Günah İşlemekten Kaçınmak
1.2.5. Allah'tan Aldığı Mesajları Olduğu Gibi İnsanlara Bildirmek
1.3. Kur'an'da Adı Geçen Peygamberler
1.4. Peygamberlere Gelen Mesajların Ortak Amacı
2. İlahî Kitap ve İlahî Kitaplara İman
2.1. Allah Niçin Vahiy Göndermiştir?
2.2. İlahî Kitaplar
2.2.1. Tevrat
2.2.2. Zebur
2.2.3. İncil
2.2.4. Kur'an
3. Asr suresi ve Anlamı

ÜNİTE : 2- NAMAZ İBADETİ
1. Namaz Nedir ve Niçin Kılınır?
2. Namazın Şartlar
2.1. Namaza Hazırlık Şartlar
2.1.1. Abdest, Boy Abdesti (Gusül) ve Teyemmüm
2.1.2. Namaza Hazırlığın Diğer Şartlar
2.2. Namazın Kılınış Şartlar
3. Namaza Çağrı: Ezan ve Kamet
4. Günlük Namazlar (Beş Vakit Namaz)
5. Cemaatle Namaz
6. Cuma Namazı
7. Teravih Namazı
8. Bayram Namazı
9. Cenaze Namazı
10.Namazı Bozan Durumlar
11. Namazın İnsana Kazandırdıkları
12. Kunut Duaları ve Anlamı

ÜNİTE : 3 - SON PEYGAMBER HZ. MUHAMMED
1 .Hz. Muhammed'in Çağrısı: Mekke Dönemi
1.1. İlk Vahiy: Yaratan Rabb'inin Adıyla Oku!
1.2. Yakın Çevreye Çağrı
1.3. Çağrının Yaygınlaşması
1.4. Hicret Olayı
2. Hz. Muhammed'in Çağrısı: Medine Dönemi
2.1. Peygamber Mescidi ve Sosyal İşlevi
2.2. Eğitim ve Öğretim Etkinlikleri
2.3. Toplumsal Barışın Kurulması
3. Hudeybiye Antlaşması ve Mekke'nin Fethi
4. Veda Hutbesi
5. Hz. Muhammed'in Vefatı
6. Nasr Suresi ve Anlamı

ÜNİTE : 4 - KUR'AN-I KERİM'İN TEMEL EĞİTİCİ NİTELİKLERİ
1. İslam Dininin Temel Kaynağı: Kur'an
2. Kur'an'ın Açıklayıcılığı ve Yol Göstericiliği
2.1. Kur'an'da, İnsan-Allah İlişkisi
2.2. Kur'an'da, İnsanın- İnsanla İlişkisi
2.3. Kur'an'da, İnsanın- Evrenle İlişkisi
2.4. Kur'an'da, Allah-Evren İlişkisi
3. Kur'an İyiye ve Güzele Yönlendirir, Kötülüklerden Sakındırır

ÜNİTE : 5 - İSLAM'IN SAKINILMASINI İSTEDİĞİ DAVRANIŞLAR
1.Yalan Söylemek ve Hile Yapmak
2. Gıybet ve İftira
3. Hırsızlık
4. Kıskançlık (Haset)
5. Alay Etmek
6. Büyüklenmek (Kibir)
7. Kötü Zanda Bulunmak
8. Başkalarının Kusurlarını Araştırmak
9. Anne, Baba ve Büyüklere Saygısızlık
10. Kötü Davranışlar Karşısında Duyarsız Kalmayalım
11. Felak Suresi ve Anlamı

ÜNİTE :6 - İSLAMİYET VE TÜRKLER 1. Türklerin Müslüman Oluşu
2. Türkler Arasında İslam'ın Yayılmasında Etkili Olan Bazı Şahsiyetler
2.1.EbuHanife
2.2. İmam Maturidî
2.3. Ahmet Yesevî
2.4. Yunus Emre
2.5. Ahi Evran
2.6. Hacı Bektaş Veli
2.7. Mevlânâ Celâleddin-i Rumi
3. Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
4. Türklerin Bilime Katkıları
5. Türklerde Peygamber ve Ehlibeyt Sevgisi

 

SINIF : 7

ÜNİTE : 1- MELEK VE AHİRET İNANCI
1. Varlıklar Âlemi
2. Meleklere İman
2.1. Meleklerin Özellikleri ve Görevleri
2.2. Meleklere İmanın, Davranışların Güzelleşmesine Katkısı
3. Toplumda Yaygın Olan Bazı Batıl İnançlar
4. Kur'an'a Göre Şeytan
4.1. Şeytan Kötülüğün Simgesidir
4.2. Şeytanın Kötülüğünden Korunma Konusunda Kur'an'ın Öğütleri
5. Ahirete İman
6. Kıyamet ve Yeniden Dirilme
7. Dünya Hayatında Yapılanların Karşılığı: Ahiret
8. Ahirete İmanın Davranışlara Etkisi
9. Nas Suresi ve Anlamı

ÜNİTE : 2 - RAMAZAN AYI VE ORUÇ İBADETİ
1. Ramazan Ayı ve Önemi
2. Oruç Nedir?
3. Ramazan Ayı ve Oruçla İlgili Kavramlar
3.1. Sahur, İmsak ve İftar
3.2. Mukabele
3.3. Teravih namazı
3.4. Fitre
4. Oruç Tutarken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
5. Orucu Bozan Durumlar
6. Oruç İbadetinin Kişiye ve Topluma Kazandırdıklar
7. Ramazan Bayramı Sevinci
8. Maun Suresi ve Anlamı

ÜNİTE : 3 - BİR İNSAN VE PEYGAMBER OLARAK HZ. MUHAMMED
1. Hz. Muhammed'in İnsani Yönü
2. Hz. Muhammed'in Peygamberlik Yönü
2.1. Hz. Muhammed Son Peygamberdir
2.2. Hz. Muhammed Kur'an'ı Açıklayıcıdır
2.3. Hz. Muhammed İnsanlık İçin Bir Uyarıcıdır
2.4. Hz. Muhammed İnsanlığa Bir Rahmettir
2.5. Hz. Muhammed Güzel Ahlakın Tamamlayıcısıdır

ÜNİTE : 4 - KUR'AN'DA AKIL VE BİLGİ
1. Aklın Dinî Sorumluluktaki Yeri ve Önemi
2. Kur'an Aklımızı Kullanmamızı İster
3. Kur'an Doğru Bilgiye Önem Verir
4. Kur'an'da Bilgi Edinme Yollar
5. Bilgi Taassubu Önler

ÜNİTE : 5 - İSLAM DİNİNE GÖRE KÖTÜ ALIŞKANLIKLAR
1. Alkollü İçki İçmek
2. Uyuşturucu Kullanmak
3. Kumar Oynamak
4. Kötü Alışkanlıklar Nasıl Başlıyor?
5. Kötü Alışkanlık ve Davranışlardan Nasıl Korunalım?
6. Başkalarına Zarar Vermek: Kul Hakkı

ÜNİTE : 6 - KÜLTÜRÜMÜZ VE DİN
1. Kültür ve Kültürün Ögeleri
2. Dinin Kültürümüz Üzerindeki Etkileri
2.1. Dilimizdeki Dinî Motifler
2.2. Örf ve Âdetlerimizdeki Dinî Motifler
2.3. Musikimizdeki Dinî Motifler
2.4. Mimarimizdeki Dinî Motifler
3. Laiklik, Din ve Vicdan Özgürlüğünün Garantisidir

 

SINIF : 8


ÜNİTE : 1 - KAZA VE KADER 1. Allah Her Şeyi Bir Ölçüye Göre Yaratmıştır
2. Kader ve Evrendeki Yasalar
2.1. Fiziksel Yasalar
2.2. Biyolojik Yasalar
2.3. Toplumsal Yasalar
3. İnsan İradesi ve Kader
3.1. İnsanın Özgürlüğü ve Sorumluluğu
3.2. İnsanın Çabası:Emek veRızık
3.3. Dünya Hayatının Sonu: Ecel ve Ömür
4. Allah'a Güvenmek (Tevekkül)
5. Ayete'l-Kürsi ve Anlamı

ÜNİTE : 2 - ZEKÂT, HAC VE KURBAN İBADETİ
1. İnsanın Paylaşma ve Yardımlaşma İhtiyacı
2. İslam'ın Paylaşma ve Yardımlaşmaya Verdiği Önem
3. Paylaşma ve Yardımlaşma İbadeti Olarak Zekât
3.1. Zekât Nedir?
3.2. Zekâtı Kimler Verir?
3.3. Zekât Nelerden Verilir?
3.4. Zekâtı Kimlere, Nasıl Vermeliyiz?
4. Toplumsal Dayanışma İbadeti Olarak Sadaka
5. Zekât ve Sadaka Verecek Duruma Gelmeye Çalışmalıyız
6. Yardımlaşma Kurumlarımız
7. Hac Nedir ve Niçin Yapılır?
8. Hac ve Umre ile İlgili Kavramlar
9. Haccın İnsan Davranışlar Üzerindeki Etkisi
10. Kurban Nedir ve Niçin Kesilir?

ÜNİTE : 3 - HZ. MUHAMMED'İN HAYATINDAN ÖRNEK DAVRANIŞLAR
1. Hz. Muhammed İnsanlara Değer Verirdi
2. Hz. Muhammed Güvenilir Bir İnsandı
3. Hz. Muhammed Hoşgörülüydü
4. Hz. Muhammed Bilgiye Önem Verirdi
5. Hz. Muhammed Danışarak İş Yapardı
6. Hz. Muhammed Merhametli ve Affediciydi
7. Hz. Muhammed Çalışmayı ve Yardımlaşmayı Severdi
8. Hz. Muhammed Sabırlı ve Cesaretliydi
9. Hz. Muhammed Zamanı İyi Değerlendirirdi
10. Hz. Muhammed Hakkı Gözetirdi
11. Hz. Muhammed Doğayı ve Hayvanları Severdi

ÜNİTE : 4- İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR
1. Din ve Din Anlayışı
2. Din Anlayışındaki Yorum Farklılıklarının Sebepleri
2.1. İnsan Unsuru
2.2. Toplumsal Değişim
3. İslam Düşüncesinde Yorum Biçimleri
3.1. İnançla İlgili Yorumlar
3.2. Fıkhi Yorumlar
3.3. Tasavvufi Yorumlar
4. Din Anlayışındaki Farklılıklar Niçin Zenginliktir?
5. Dinde Zorlama Yoktur

ÜNİTE : 5 - DİN VE GÜZEL AHLAK
1. Din Güzel Ahlaklı Olmama Nasıl Katkı Sağlar?
2. İslam'da Övülen Bazı Ahlaki Tutum ve Davranışlar
2.1. Doğruluk
2.2. Başkalarına Maddi Yardımda Bulunmak (İnfak)
2.3.Emaneti Korumak
2.4. Adaletli Olmak
2.5. Kardeşlik
2.6. Hoşgörü ve Bağışlama
2.7. Alçakgönüllülük (Tevazu)
2.8. Sözünde Durmak
2.9. Görgülü Olmak
2.10. İnsanlara İyi Davranmak ve Güzel Söz Söylemek
2.11. Savurganlıktan Kaçınmak

ÜNİTE : 6 - DİNLER VE EVRENSEL ÖĞÜTLERİ
1. Din Niçin Evrensel Bir Gerçekliktir?
2. Niçin Birden Çok Din Vardır?
3. Günümüzde Yaşayan Büyük Dinleri Tanıyalım
3.1. Hinduizm ve Budizm
3.2. Yahudilik
3.3. Hristiyanlık
3.4. İslam
4. Dinlerin ve İslam'ın Evrensel Öğütleri
4.1. Doğruluk
4.2. Temizlik
4.3. İyilik ve Yardımseverlik
4.4. Büyüklere Saygı, Küçüklere Sevgi Göstermek
4.5. Hayvanlara İyi Davranmak
4.6. Çevreyi Korumak
4.7. Zararlı Alışkanlıklardan Kaçınmak
4.8. Başkalarına Zarar Vermemek
4.8.1. Öldürmemek
4.8.2. Hırsızlık Yapmamak
4.8.3. Yalancı Şahitlik Yapmamak
5. Başkalarının İnançlarına Hoşgörülü Olmak

 

SINIF : 9

ÜNİTE : 1 - İNSAN VE DİN
1.İnsanın Evrendeki Konumu
2.İnsanın Doğası ve Din
3.Dinin İnsan Hayatındaki Yeri ve Önemi
4.İnanmanın Çeşitli Biçimleri
4.1.Tek Tanrıcılık (Monoteizm)
4.2.Çok Tanrıcılık (Politeizm)
4.3.Gizemcilik (Gnostisizm)
4.4.Bilinmezcilik (Agnostisizm)
4.5.Tanrı Tanımazlık (Ateizm)

ÜNİTE : 2 - TEMİZLİK VE İBADET
1.İbadet Kavramı
2.Niçin İbadet Edilir?
3.İbadetin Kapsamı
4.İbadet-Temizlik İlişkisi
5.Temizlik
5.1.Beden Temizliği (Gusül)
5.2.Namaza Hazırlık (Abdest)
5.3.Teyemmüm
5.4.Mekân ve Çevre Temizliği

ÜNİTE : 3 - HZ.MUHAMMED'İN HAYATI
1. Hz.Muhammed'in Doğduğu Ortam
2. Hz.Muhammed'in Doğumu, Çocukluğu ve Gençliği
3. Hz.Muhammed'e Vahiy Geliş
4. Hz.Muhammed'in Hicreti
5. Hz.Muhammed'in Toplumsal Barışa Yönelik Etkinlikler
6. Hz.Muhammed'in İslam'ı Yayma Çabaları
7. Veda Hutbesinde Evrensel Mesajlar (Abdest)
8. Hz.Muhammed'in Vefatı

ÜNİTE : 4 - KUR'ÂN VE ANA KONULARI
1. Kur'ân-ı Kerim İslam Dinin Temel Kaynağıdır
2. Kur'ân-ı Kerim'in Tarihi
3. Kur'ân'la İlgili Bazı Kavramlar
3.1.Kur'ân'ın İç Düzeniyle İlgili Kavramlar (Ayet, Sûre, Cüz, Mushaf)
3.2.Kur'ân'ın Okunmasıyla İlgili Kavramlar (Tecvid, Mukabele, Hatim, Hafızlık)
3.3.Kur'ân'ın Anlaşılması ve Yorumlanmasıyla İlgili Kavramlar (Meâl, Tefsir)
4. Kur'ân-ı Kerim'in Belli Başlı Konuları
4.1.İnanç
4.2.İbadet
4.3.Ahlak
5. Kültürümüzde Kur'ân'ın Yeri ve Önemi

ÜNİTE : 5 - DEĞERLER VE AİLE
1. Değer Nedir ve Nasıl Oluşur?
2. Değerlerin Oluşumuna Dinin Etkisi
2.1.Örf ve Adetlerin Dinle İlişkisitkisi
2.2.Ahlâkî Değerlerin Dinle İlişkisi
3. Kişilik Gelişiminde Değerlerin Etkisi
4. Toplumu Birleştiren Temel Değerler
4.1. Vatan ve Ülkü Birliği
4.2. Bayrak ve İstiklâl Marşı
4.3. Hürriyet ve Bağımsızlık
4.4. İnsan Haklarına Saygı
4.5. Millî Seciye Kavramı ve Atatürk
5. Aile Toplumun Temelidir.
6. Dinler Evliliğe Önem Verir
7. Kur'an'dan ve Hz Peygamber'den Aile ile İlgili Öğütler
7.1. Ailenin Kurulması ve Korunması ile İlgili Öğütler
7.2. Aile İçi İletişim İle ilgili Öğütler
7.3. Aile İçi Görev ve Sorumlulukla İlgili Öğütler
7.4. Hısım ve Akrabalarla İlgili Öğütler

ÜNİTE : 6 - LAİKLİK VE DİN
1. Din Bireyi Esas Alır.
2. Laik Devlet
3. Laiklik Din ve Vicdan Özgürlüğünün Güvencesidir.
4. Atatürk'ün Laiklik Anlayışı

ÜNİTE : 7 - TÜRKLER ve MÜSLÜMANLIK
1. Türklerin Müslüman Oluşu.
2. Türklerde İslâm Anlayışının Oluşmasında Etkili Olan Şahsiyetler
2.1. Ebû Hanife
2.2. Mâturidî
2.3. Şafi
2.4. Eş'arî
2.5. Ahmet Yesevî
2.6. Ahî Evran
2.7. Hacı Bektaş Velir
2.8. Mevlânâ
2.9. Yunus Emre
2.10. Hacı Bayram Veli
3. Türklerin İslâm Medeniyetine Katkıları

 

SINIF : 10

ÜNİTE : 1 - ALLAH İNANCI

1. Allah'ın Varlığının ve Birliğinin Delilleri
2. Allah Her Şeyi Yaratandır.
3. Allah Yaşatandır.
4. Allah Gözetendir.
5. İnsanın Allah'la İletişimi
5.1. Dua
5.2.İbadet
5.3.Tövbe
5.4. Kur'an Okuma
6. Temel İnanç Esasları
6.1. Allah'a iman
6.2. Meleklere iman
6.3. Kitaplara iman
6.4. Peygamberlere iman
6.5. Kadere iman
6.6. Ahirete iman

ÜNİTE : 2 - İSLAM'DA İBADETLER
1. İnanç-İbadet İlişkisi
2. Başlıca İbadetler
2.1. Namaz
2.2. Oruç
2.3. Zekât
2.4. Hac
2.5. Kurban
3. Salih Amel
4. İbadetler ile İlgili Temel İlkeler
4.1. İsteklilik
4.2. Samimiyet
4.3. Gösterişten Uzak Olmak
4.4. Kolaylık ve Güç Yetirebilirlik

ÜNİTE : 3 - KUR'ÂN'A GÖRE HZ.MUHAMMED
1. Hz. Muhammed Bir İnsandır.
2. Hz. Muhammed Bir Peygamberdir.
3. Hz. Muhammmed Kur'an-ı Kerim'i Açıklayıcıdır.
4. Hz. Muhammed Uyarıcıdır.
5. Hz. Muhammed İnsanlığa Bir Rahmettir.

ÜNİTE : 4 - KUR'ÂN VE YORUMU

1. Kur'an'ın Temel Amaçları
1.1. Doğru Bilgi
1.2. Doğru İnanç
1.3. Doğru Davranış
2. Kur'an-ı Kerim'i Okumak
2.1. Kur'an'ı Yüzünden Okumak
2.2.Kur'an'ın Tercümesini (Meâl) Okumak
3. Kur'an'ı Anlamak ve Yorumlamak
3.1. Kur'an Anlaşılmak İçin İndirilmiştir.
3.2. Kur'an'ı Anlama ve Yorumlamada Temel İlkeler

ÜNİTE : 5 - HAKLAR, ÖZGÜRLÜKLER VE DİN

1. Hak ve Özgürlük Kavramları
2. Bazı Haklar, Özgürlükler ve Din
2.1. Yaşama Hakkı
2.2. Sağlık Hakkı
2.3. Eğitim Hakkı
2.4. Düşünce Özgürlüğü
2.5. İnanç Özgürlüğü
2.6. İbadet Hakkı
2.7. Özel Yaşamın Gizliliği Hakkı
2.8. Ekonomik Haklar
3. Hak ve Özgürlüklerin Kullanımı
4. Hak ve Özgürlüklerin Kullanımını Engelleyen Alışkanlıklar
5. Hukukun Üstünlüğü
6. Kul Hakkı Yemek Büyük Günahtır.

ÜNİTE : 6 - ATATÜRK VE DİN
1. Atatürk'e Göre Din Vazgeçilmez Bir Kurumdur.
2. Atatürk Dinin Yozlaştırılmasına Karşıdır
3. Atatürk'ün İslâmiyet ve Hz. Peygamberle İlgili Sözleri

ÜNİTE : 7 - İSLAM VE BİLİM

1. Din-Bilim İlişkisi
2. İslâm'da Bilginin Kaynakları
2.1. Akıl
2.2. Vahiy
2.3. Duyular
3. İslâm Aklı Kullanmayı ve Bilimi Teşvik Eder.
4. İslâm Bilimsel Yöntemlerle Araştırılmalı ve Öğrenilmelidir.
5. İslâm Medeniyetinde Eğitim Kurumları
6. Müslümanların Bilim ve Medeniyete Katkıları

 

 

SINIF : 11

ÜNİTE : 1 - İNSAN VE KADERİ
1. Kader ve Kaza Kavramları
2. İnsanın Kaderle İlgili Bazı Özellikleri
2.1. Akıl Sahibi Olmak
2.2. Özgür Olmak
2.3. Sorumlu Olmak
3. Kaderle İlişkilendirilen Bazı Kavramlar
3.1. Ecel ve Ömür
3.2. Rızık
3.3. Afet
3.4. Sağlık ve Hastalık
3.5. Başarı ve Başarısızlık
3.6. Tevekkül
3.7. Hayır ve Şer

ÜNİTE : 2 - İSLAM'DA İBADETLERİN FAYDALARI
1. İbadetlerin Bireysel Faydaları
1.1. İbadetler İnsanın Yaratanı ile İlişkisini Güçlendirir.
1.2. İbadetler İnsanın İç Huzurunu Güçlendirir.
1.3. İbadetler İnsanda Güven Duygusunu Geliştirir.
1.4. İbadetler İnsanda Sorumluluk Bilincini Geliştirir.
2. İbadetlerin Toplumsal Faydaları
2.1. İbadetler Güzel Ahlâkın Gelişmesine Katkıda Bulunur.
2.2. İbadetler Kötülüklerden Alıkoyar.
2.3. İbadetler Sabrı ve Diğerkâmlığı Öğretir.
2.4. İbadetler Sosyal Yardımlaşmayı Teşvik Eder.
2.5. İbadetler Kaynaşmaya Katkıda Bulunur.

ÜNİTE : 3 - HZ.MUHAMMED'İN ÖRNEKLİĞİ
1. Kur'an'da Örnek İnsan ve Özellikleri
2. Hz. Muhammed Bizim İçin Bir Örnektir.
2.1. Hz. Muhammed'in Güvenilirliği
2.2. Hz. Muhammed'in Merhametliliği
2.3. Hz. Muhammed'in Adaletli Oluşu
2.4. Hz. Muhammed'in Kolaylaştırıcılığı
2.5. Hz. Muhammed'in Hoşgörüsü
2.6. Hz. Muhammed'in Sabrı ve Kararlılığı
3. Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
4. Kültürümüzde Ehl-i Beyt Sevgisi

ÜNİTE : 4 - İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR
1. İslâm Düşüncesinde Yorum Farklılıklarının Sebepleri
1.1. İnsanın Yapısından Kaynaklanan Sebepler
1.2. Sosyal Sebepler
1.3. Kültürel Sebepler
1.4. Coğrafî Sebepler
1.5. Siyasî Sebepler
1.6. Dinî Metinlerden Kaynaklanan Sebepler
2. İslâm Düşüncesinde Siyasî-İtikâdî Yorumlar
2.1. Haricîlik
2.2. Şiîlik
2.3. Mu'tezile
2.4. Maturîdilik
2.5 . Eş'ârîlik
3. İslâm Düşüncesinde Amelî-Fıkhî Yorumlar
3.1. Caferîlik
3.2. Hanefîlik
3.3. Malikîlik
3.4. Şafiîlik
3.5. Hanbelîlik
4. İslâm Düşüncesindeki Yorumları Birleştiren Unsurlar
4.1. Tevhit
4.2. Nübüvvet
4.3. Kur'an
4.4. Ahiret

ÜNİTE : 5 - İSLAM VE BARIŞ
1. Barış İçinde Yaşamak Bir İhtiyaçtır.
2. İslâm Barışa ve Birlikte Yaşamaya Önem Verir.
3. Bir İnsanın Yaşamasını Sağlamak, Bütün İnsanlara Hayat Vermek Gibidir.
4. Hz. Muhammed Bir Barış Elçisidir.
5. Zorunlu Olmadıkça Savaş Bir İnsanlık Suçudur.

ÜNİTE : 6 - ATATÜRK VE CUMHURİYET DÖNEMİ DİN HİZMETLERİ
1. Diyanet İşleri Başkanlığı
1.1. Kuruluşu
1.2. Din Görevliler
2. Dinî Yayınlar
2.1. Türkçe Tefsir ve Meâl Çalışmaları
2.2. Türkçe Hadis Kitabı Çalışması
3. Hutbelerin Türkçe Okunması

ÜNİTE : 7 İSLAM VE ESTETİK
1. Evrendeki Ölçü ve Ahenk
2. İnsan ve Estetik
3 Kur'an ve Güzellik
4 Hz. Muhammed ve Güzellik
5 Yaşamda Güzellik
5.1. Sözde Güzellik
5.2. Davranışta Güzellik
5.3. İş ve Üründe Güzellik
6. İslâm Medeniyetinde Estetik
6.1. Mimarî
6.2. Edebiyat
6.3. Musikî
6.4. Hat, Tezhip ve Minyatür

 

SINIF : 12

ÜNİTE : 1 - DÜNYA HAYATI VE AHİRET
1. Hayat Amaçsız Değildir.
2. Ahirete İmanın Dünya Hayatını Anlamlandırmaya Katkısı
3 Yaptıklarımızın Karşılığı Vardır.
4 Yaşamak ve Yaşatmak Bir Sorumluluktur.
5 Ölüm Bir Hayat Gerçeğidir.
6. Öte Dünyaya Uğurlama
6.1. Cenaze Namazı
6.2. Kur'an Okumak
6.3. Mevlit Okumak
6.4. Dua Etmek
6.5. Hayır Yapmak
7. Kıyamet
8. Yeni Bir Hayat: Ahiret

ÜNİTE : 2 - DİNLERDE İBADETLER
1. Dinlerde İbadetler
1.1. Dua ve Namaz
1.2. Oruç
1.3. Hac
1.4. Sadaka
1.5. Kurban
2. Dinlerde İbadet Yerleri
3. Dinlerde Önemli Günler ve Geceler

ÜNİTE : 3 - HZ.MUHAMMED'İ ANLAMA
1. Dinlerde İbadetler
2. Hz.Muhammed'in Davranışlarının Yerel ve Evrensel Boyutu
3. Dinin Anlaşılmasında Sünnetin Önemi
4. Hz. Muhammed'i Nasıl Anlamalıyız?
5. Başlıca Hadis Kaynakları

ÜNİTE : 4 - İSLAM DÜŞÜNCESİNDE TASAVVUFİ YORUMLAR
1. Tasavvufî Düşüncenin Oluşumu
2. Tasavvufî Düşüncede Allah-Varlık İlişkisi
3. Tasavvufî Düşüncenin Ahlâkî Boyutu
4. Kültürümüzde Etkin Olan Tasavvufî Yorumlar
4.1. Yesevîlik Düşüncesi
4.2. Mevlevîlik Düşüncesi
4.3. Alevîlik-Bektaşîlik Düşüncesi
4.4. Ahîlik
5. Birlikte Yaşama ve Hoşgörü Kültürü

ÜNİTE : 5 TÖVBE VE BAĞIŞLAMA

1. İnsan Hata Yapabilen Bir Varlıktır.
2. Tövbe Hatadan Dönme ve İyiye Yönelme Erdemidir.
3. Allah Bağışlayıcıdır, Bağışlayanı Sever.
4. Bağışlama İnsanı Yüceltir.
5. Bağışlama Bireysel ve Toplumsal Hoşgörünün Temelidir.
5. İyilikler Kötülükleri Giderir.

ÜNİTE : 6 - ATATÜRK VE DİN ÖĞRETİMİ

1. Atatürk'ün Dinin Anlaşılmasına Verdiği Önem
2. Atatürk'ün Okulda Din Öğretimine Verdiği Önem
3. Atatürk'ün Din Bilginlerine Verdiği Değer

ÜNİTE : 7 - YAŞAYAN DİNLER VE BENZER ÖZELLİKLERİ

1. Yaşayan Dinlere Genel Bir Bakış
1.1. İbrahimî Dinler: Yahudilik, Hristiyanlık ve İslâm
1.2. Hint Dinleri: Hinduizm, Budizm, Caynizm, Sihizm
1.3. Çin ve Japon Dinleri: Taoizm, Konfüçyanizm, Şintoizm
1.4. Geleneksel Dinler
2. Dinlerin Benzer Özellikleri
2.1.İnanç Özellikleri
2.1.1 Tanrı
2.1.2. Kutsal Kitap
2.1.3. Peygamberlik
2.1.4. Ahiret
2.2. Ahlâk Özellikleri
3. Dinlerde Çevre Bilinci
4. Küreselleşen Dünyada Dinlerarası İlişkiler

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Burada "dinci" kelimesine de dikkat etmeliyiz. Türkçe'de ci-çi eki o işi yapanlar, alıp satanlar için kullanılır. Simitçi, pideci vs. gibi. Gerçi öğrenciler maalesef matematik öğretmeni yerine matematikçi, Fizik öğretmeni yerine fizikçi demeyi tercih ederler ama, dersin adı da zaten matematik ve fiziktir. Oysa Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin adı kısaca "din" değildir. Dinci tabiri din alıp satan gibi çok yanlış bir ifadedir. Burada zaten Din Kültürü öğretmenini peşinen "ufalamak" söz konusudur. Dersi ciddiye almayan sadece öğrenci değil, maalesef toplumun belli bir kesimi de bu yanlışlığı desteklemektedir. İşin içinde bir öğrenci olarak, senin düşüncelerin ve gözlemlerin çok önemli. Tartışmanın sana uygun olmayan kısmı şudur. Din Kültürü derslerinin kaldırılmasını isteyenler onun iyi okutulmadığını, yeterince etkili olamadığını düşünenler değil, tam tersine onun iyi okutulmamasını, yeterince etkili olmamasını isteyenlerdir. İşte işin bu tarafı biraz siyasi... Teşek. selam ve sev

Ahmet YILMAZ 
 18.10.2010 20:22
 

Değerli büyüğüm ben burada asla öğretmenleri yargılamıyorum. Evet öğretmen eksik anlatabilir bu ayrı. Benim burada yargıladığım eğitim sisteminin bu dersleri ciddiye almaması bu sadece din dersi değil beden müzik gibi derslerde buna dahil öğrenci hiç çalışmasada bu derslerin karnesine en kötü 4 geleceğini biliyor. durum böyle olunca siz bir öğrencinin bu dersi ciddiye almasını bekleyebilirmisiniz. doğal olarakta bu dersler kredi dersi olmaktan öte gidemiyor. yaşımdan dolayı bunları tartışmam için herken diyebilirsiniz ama siz büyükler eğitimin dışındasınız biz çocuklar içindeyiz ve bende içerden biri olarak durumu tartışmıyorum zaten gözler önüne seriyorum... bu öğrencilerin bu derslere bakışı... saygılarımla.

BURÇAK YAZICI 
 16.10.2010 19:09
Cevap :
Burçakcığım, hiçbir öğetmen kendisinin ve dersinin hafife alınmasını istemez. Aslında her ders de kendi dalında önemlidir. Kabiliyeti olmasa da her öğrencinin müzik, resim ve beden derslerine ilgi göstermesi, hocanın dediklerini elinden geldiğince yapması lazım. Nota gelince öğretmen bu çocukların, -kabiliyetleri yoksa- ressam, müzisyen ve sporcu olmayacağını varsayarak kırık not vermemeye çalışır/çalışmalıdır. Din Kültüründeki durum anlattığım sebeplerle farklı bir durum arzediyor. Öğretmenler, öğrenciler ve veliler elele vererek bu dersin layık olduğu şekilde öğretilmesine ve öğrenilmesine yardımcı olmalıdır. Genç yaşta alınacak manevi duygular çok önemlidir. Belli bir yaştan sonra bunun edinilmesi çok zordur. Gördüğünüz gibi burada bu dersin kaldırılmasını isteyen bir çoğunluk var. Böyle bir ortamda öğretmenlerin de öğrencilerin de işi zor. Din karşıtı olanların sesi gür çıkınca böyle bir durum ortaya çıkıyor. Sonra insanlarda ahlâk kalmadı diye şikâyet ediyoruz. Selam ve sevgiyle..  18.10.2010 20:31
 

Burada benim tartıştığım öğretmenler değil eğitim sistemi büyüğüm bu sistem bu şekilde düzenlenmiş öğretmen bu konuda ne yapabilir anlatır geçer ve sadece din dersi değil. müzik, beden, resim teknoloji tasarım bu derslere eğitimdeki ve toplumdaki bakış açısı siz müzikten resimden din dersinden kalan öğrenci gördünüz mü? şayet eğitimleri bu ders üzerine değilse direk olarak en düşük ortalama 4 verilir. Bunu bilen bir öğrencidende siz bu dersi ciddiye almayı bekleyemezsiniz... ayrıca bu tartışma bana uygun değil demişsiniz evet yaşça aklı olabilirsiniz ama ben bu eğitim sisteminin içindeyim ve bunları ben sizden daha net görüp yaşıyorum. Bunlar yanlış demem hata değildir umarım. saygılarımla.

BURÇAK YAZICI 
 15.10.2010 16:24
Cevap :
Burçakcığım, dersi öğretmen öğretir. Her kabahati sisteme atarak hiçbir derde çare bulamayız. Toplumumuzda maalesef sesi çıkan ve sözü dinlenen kesimin din dersine karşı olumsuz tavır takınması, pek çok din dersi öğretmenini çekimser ve hatta korkak hale getirmektedir. Toplumun belli kesimi, bu arada veliler de din dersine senin dediğin gibi beleşten kredi yükseltilecek ders gözüyle bakınca, dersi ciddiye alan gerekirse öğrenciye kırık not veren öğretmenler; idareciler, veliler ve öğrenciler nezdinde "kötü niyetli" olarak damgalanıp öğrencilere zorluk çıkaran öğretmen olarak damgalanınca bugünkü duruma geldik. Resim, müzik ve beden eğitimi kabiliyete dayalı derslerdir. Kabiliyeti olmayanı zorlamaya gerek yoktur. Ancak din kültürü, herkesin anlayabileceği kadar basit olduğu gibi, öte yandan anayasaya girmiş önemli bir derstir. Buna rağmen dersin sönük geçmesi anlattığım sebeplerdendir. Bu dersi hafife alıp sonra da zayıf alan öğrenci "dinci bana zayıf verdi" diye feryat eder. (devam)  18.10.2010 20:10
 

bir çok şey okuyunca bazen insanın kafası karışıveriyor. sizinle temelde hemfikirdik. Ahlak hususunda ise farklı düşünüyorduk.. Zamanla ahlakın manası bana açıldı. Şimdi gerçekten de dinden bağımsız bir ahlakın çok da istenilen düzeyde olamayacağına kanaat ettim. Bu anlamda fikren gelişmemde katkınız oldu... Bugünkü yazıya gelince, ders programı kimseyi ikna etmeyecek inanın. Dine soğuk olanlar yine aynı soğuklukla, inanç hürriyeti ister görünüp, inancı gereği yaşayıp evladına bu eğitimi vermek isteyenlere de insanlık suçlusu muamelesi çekecektir..Mevla hidayet eyleye.. Sevgi, hürmet ve muhabbetle

Murat HACIOĞLU 
 15.10.2010 11:51
Cevap :
Bilgi alışverişinin faydası budur Murat bey. Bir şeyleri anlamaya ve öğrenmeye niyeti olanlar, yazılalardan çizilenlerden bir anlam çıkarıp, kanaatlerini geliştirirler, gerekirse değiştirirler. Böyle bir hayra vesile olduysam elbette mutluluk duyarım. Aynı şekilde niyeti farklı ve kötü olanlarsa dediğiniz gibi ne dense fikirlerinde bir gıdım gelişme ve değişme olmaz. Bence asıl tutucular ve gericiler böyle sabit fikirlilerdir. Bu gibiler dine karşı çıkarlarken onun değişmi ve gelişimi engellediğini iddia ederler. ancak kendileri demir attıkları yerden hiç kımıldamazlar. Sahip oldukları kanaatlerini dinden daha keskin bir tabu haline getirdikerini de fark etmezler. Müfredatı yayınlamanın elbette sabit fikirlilere bir yararı olmaz. Ama çok kişi bu dersin mahiyetinin ne olduğundan da habersiz. Onun için yayınlasam iyi olur diye düşündüm. Nitekim yazımdan daha çok tıklandı. Mevla hidayet etmezse bizim yapabilceğimiz bir şey yok. Sadece hatırlatıyoruz. Katkınıza teşekkürler. Selam ve sayglr  16.10.2010 18:25
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 947
Toplam yorum
: 1415
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 776
Kayıt tarihi
: 21.06.06
 
 

Ekonomik ve sosyal açıdan orta sınıf imkânlara sahip bir vatandaşım. Yazmayı, yazdıklarımı payl..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster