Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

11 Şubat '16

 
Kategori
Estetik / Güzellik
 

David Bowie'nin Dişleri Kendisi Gibi Farklıydı

David Bowie'nin Dişleri Kendisi Gibi Farklıydı
 

David Bowie'nin Dişleri


 “Bowie’nin dişleri kendisine dair her şeyde olduğu gibiydi: farklıydı”

David Bowie 1970’ler ve 1980’lerde popüler müzik piyasasında tartışmasız çok büyük bir figürdü. Aynı zamanda, 1990’ların başında kendine has çarpık dişlerini yeni bir dizi diş ile değiştirmiş ve estetik diş tedavisi geçirmiş bir çok ünlüden biriydi. Alman bir ressam ve heykeltraş olan Jessine Hein, Bowie’nin kendine has ve özel görüntüsünden esinlenerek, şarkıcının doğal dişlerinin bir örneğini yeniden yarattı.  Hein’in kendisine yapmış olduğu diş modelini ve güzel dişleri nasıl algıladığı hakkında bir röportaj yapıldı ve ben bunu sizlerle paylaşmak istiyorum.

-       David Bowie’nin dişlerini yeniden yaratma fikri aklınıza nereden geldi acaba?

Bowie’nin dişleri kendisine dair her şeyde olduğu gibiydi: farklıydı! Estetik olarak standart olmayan, mükemmelikten uzak olmasına rağmen, acayip fikirleri ve olağanüstü varlığı düşünülünce vurucu bir güzelliğe sahiptiler. Gülüşü, kendisini daha gerçek, daha insani, hatta birisine benzetebileceğiniz gibi gösteren kusurunu ortaya çıkarıyordu. Tereddüt etmeden taşınan bir kusur sempati uyandırır. Bowie bir çok kişi için bir rol modeliydi ve bence dişleri bu özelliğine katkıda bulunuyordu. Bowie’yi Bowie yapan çok geniş bir yetenek yelpazesi, ikonik stili ve karşılaştıralamayacak bir vücut yapısı ile birlikte kendi etrafında yarattığı değişik evrenler, her zaman beni etkilemiş ve ilham vermiştir. Çok uzun bir zamandır dişler beni inanılmaz derecede büyülüyordu ve hayran olduğum dişleri yakından takip ediyordum. Bundan dolayıdır ki, Ziggy Stardust’ın kesicilerini kaybettiğinin oldukça farkındaydım. Dişler, insanlar arası iletişimin ayrılmaz bir parçasıdır. Onlar, kaçınılmaz olarak, gülmek, konuşmak, bağırmak ve tabii ki şarkı söylemek ile yakından alakalılar. Bowie bize o çarpık dişleri arasından şarkı söylüyordu ve bu büyüleyiciydi! Bowie’nin eski dişlerine olan nostaljik özlemim artmaya başladı. Böylece, heykel fikri aklımda oluşmaya ve gelişmeye başladı.

-       Daha önce diş hekimliği ile alakalı bir diş modeli ya da dizaynı yapmanıza ilham verebilecek başka sanatsal bir projeniz var mıydı?

Geçmişte, bir diş laboratuvarında küçük projeler yapmıştım, kolyem için dişten bir kolye ucu, ki yaptığımdan beri takıyorum ve hiç çıkarmadım, ve adını Tooth Nuckles olarak adlandırdığım bir başka heykel. Bu projeler sırasında edindiğim bilgi ile bu replikayı gerçekte nasıl yapabileceğime dair bir fikir edinmiş oldum.

-       Sizce kalıplara uymayan yapısıyla beğeni kazanan David Bowie’yi çarpık dişlerinden “kusursuz” Hollywood gülümsemesine yönlendiren şey neydi?

Bireyselliğin öncülüğünü yapan, “başka rollere girme” olayının ilk örneklerinden olan Bowie’nin ağız yapısını “normalleştirme”çabasını kayda değer bulduğumu söylemeliyim. Bu mantığa aykırı gözüküyordu. Oysa ki dişsel değişiklikleri, görüntüsü ve müziğindeki değişimlerle paraleldi. Gelişiminin bir parçasıydı ve sanıyorum ki sadece kaza eseri bir tercih değildi. Tıbbi bir müdahele gerektiğinde daha doğal bir görünüme sahip olmaktansa Hollywood vari bir dizi diş yaptırmış olması bir seçimdi. David Bowie gibi birinin ağzının iç tasarımını kendi isteğiyle tamamiyle başkasının ellerine bırakmış olmasını tahmin bile edemiyorum. Bu yüzden sahip olduğu o inci gibi dişlerinin, kariyerinde varmış olduğu yeni bir safhayı cüretkar bir şekilde gözler önüne sermek istemesi olarak yorumluyorum. Belki de toplumun güzellik takıntısına bir gönderme olarak algılanabilir: “Düzene uygun bir mükemmeliyet mi istiyorsunuz? İşte, istediğiniz oldu!”. Bu dönüşüm onun gelişiminin bir parçasıydı, kalbi kocaman uzaydan gelmiş bir kahramandan bir dünya starına olan dönüşüm. Benim heykelim bu konuyu vurgulamak ve aynı zamanda bir zamanlar dünyaya düşmüş çarpık dişli bu mucizenin o muhteşem dönemine saygı gösterisinde bulunmak istiyor.

-       Bowie’nin dişlerinden hoşnut olmadığını ve bu yüzden kozmetik diş tedavisi görmüş olabileceğine inanıyor musunuz? Belki de çarpık dişleri, çoğu insanda olduğu gibi, ona da acı veriyordu.

Ortodontik tedavinin insanın kendine olan özgüvenine nasıl iyi gelebileceğini anlıyorum, çünkü ben de gençlik yıllarımda dişlerimin düzgün sıralanması için yıllarca tedavi gördüm. Üst çenemde dört dişim eksik. Düzgün çiğneme konusunda yaşadığım sorunlar dışında, bir de üstüne korkunç bir vampir gibi gözüküyordum. Ergenlik döneminin o zorluk çıkaran bölümünde garip görünüşlü dişlere sahip olmak bana pek de yardımcı olmuyordu. O zamanlarda, farklı olmanın yarattığı güzellikten pek haberdar değildim, çünkü çekingen bir genç olarak okulda ümitsizce var olmaya çalışıyordum. Oysa ki, şu an, standartlara uymayan dişlerin değerini biliyorum. İnsan yüzüne getirdiği çeşitliliği ve karakteri çok seviyorum. Günümüzde, neredeyse her gencin farklılıklarını, yalnız estetik nedenlerden ötürü,  değişik diş tedavileri ile düzeltmeye çalışmalarını oldukça üzücü buluyorum. İçlerinden bazıları ileride hala kendilerine has o karakteristik doğal görüntülerine sahip olabilmeyi dileyeceklerini düşünüyorum. 

Bowie’nin eski dişlerinden özgüvenli bir şekilde bahsettiğini duymuştum. Ona göre iyi göründüklerini belirtmişti. Yani, hayır, zamanında dişlerini rahatsız edici bulduğunu düşünmüyorum. Hatta aksine, çarpıcı bedeninin bu dünyadan olmaması ile övünmesi ile tanınırdı.

-       Heykeliniz ile ne yapmayı düşünüyorsunuz? Koleksiyoncular ve şarkıcının hayranları tarafından heykeli satın alma teklifleri alıyor musunuz?

Heykel şu an benimle birlikte ve bir sergide görücüye çıkana kadar da öyle kalacak. Geliştirmek için biraz daha zamana ihtiyacımın olduğu ve yapım aşamasında olan değişik bir çok heykel ve resim projem bulunuyor. Projeler sona erdiğinde, yeni parçalar ile birlikte David Bowie diş heykelini de sergilemeyi düşünüyorum.

Heykeli satın almak isteyen potansiyel müşteriler benimle iletişime geçtiler, ancak heykel şu an satışta değil, çünkü gösterimde sergileme seçiminin bende kalmasını istiyorum. “

 

Toplumun dayattığı güzellik algısına karşı olan Hein’in haklı olduğuna bugün estetik diş hekimliği endüstrisinde bir çok kanaat önderi de katılmaktadır. Günümüz modern estetik diş hekimliğinde kullanabildiğimiz ışık geçirgenlikleri çok yüksek olan ve mekanik özellikleri diş dokularına benzeyen porselenlerle, kişiye ve yüze özgü gülüşler ortaya çıkarabilmekteyiz. Belki 90’ların başı değil de günümüzde yaşasaydı ve dişlerini düzelttirmek için işlem yaptırsaydı, David Bowie’nin seçimi farklı olabilirdi belki...

Diş hekimi Onur Öztürk

www.onurozturk.com

http://www.plusdent.com.tr/dis-hekimlerimiz

İnstagram:

www.instagram.com/dronurozturk/

 

 
Toplam blog
: 57
: 351
Kayıt tarihi
: 17.12.14
 
 

Diş hekimliğinde merak edilen, aklınıza gelip doktorunuza sormak isteyeceğiniz bir çok sorunun ce..