Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

09 Aralık '16

 
Kategori
Ekonomi - Finans
 

Devlet nasıl tasarruf edebilir? Tasarrufu istemek yetmez, sabırla uygulamak gerek.

Devlet nasıl tasarruf edebilir? Tasarrufu istemek yetmez, sabırla uygulamak gerek.
 

Çok sayıda Devlette %1 çok varlıklı, %15 fakirdir. Bazı devletlerde herkes fakirdir.


Türkiye bir kaç on (10) yıldır  Gelir= Tasarruf+ Gider formüllü bütçesini uygulayamıyor. Tasarruf oranı eskiye göre daha düşük ve giderleri fazla olduğundan Gelir+Borç=Gider formülünü uyguluyor. Alınan borçların faiziyle ödenmesi gerekli.

Ayrıca gelen sıcak para için faiz ödüyoruz. Faiz ve Dünya'daki olaylar sebebiyle 2016 yılı  Kasım Aralık aylarında döviz fırlıyor. Parasını tekrar dolara çeviren yabancıların faiz geliri ve mutlulukları  azalıyor ve kârdan biraz zarar ediyorlar.

Devlet on beş (15) yıla yakın bir süredir varlıklarını satarak şapkadan tavşan çıkarmaya ve gelir elde etmeye çalışıyor. Belirli bir noktadan sonra satılacak varlıklar kalmayınca bu gelir kalemi azaldı.Tasarruf %12-%16 bandında ancak %3 civarında gelişme (%4.5 tasarruf %1 gelişmeye sebep) için kaynak sağlanabiliyor.

Yatırımlar pahalıya yapılıyor. Yap işlet modeli üçüncü köprü ve çevresinin 3 milyar $ olduğu belirtiliyor.  Yap işlet projeleri yaklaşık on yıl süre içinde ödense de verilen garantiler sebebiyle ileride Devlet'e yük getirebilecek.

Kayırmacılık ve pahalı projelerden doğan kârların paylaşımıyla sermayenin az vergi veren belirli kesimlerde  toplandığı, zenginlik oluşturulduğu, ayrıca parti bütçelerinin ve fakir vatandaşların desteklenmesinin sağlandığı söyleniyor.   

Uzun süredir ithalat açığını Devlet sıcak paraya yüksek faiz vererek ve borçlanarak  karşılıyor..                

14 yıldır devam eden bu süreç 2016'ya gelindiğinde çok sayıda problemle tıkanma noktasında.

a. Terör saldırıları turizmi yok etme aşamasına geldi. İntihar bombacıları ve Rus uçağının düşürülmesi ihracatı olumsuz etkiledi.

b. Türkiye'nin  savunma harcamaları  Güneydoğu da terörizm mücadelesi ve Suriye'de terörden temizlenmiş bölge sebebiyle arttı.

c. Suriyeli yaklaşık 3 milyon göçmen yıllık kişi masrafı 2000$ olsa 6 milyar $ masraf getiriyor.

d. AB ile içeride oy avcılığı için abartılan krizler, idamın geri gelmesinin seslendirilmesi, olağanüstü yönetim kararnameleri KHK, AB'nin aşırı eleştirici ve yön verici olarak anılması, Shanghay İşbirliği Örgütünün alternatifmiş gibi sunulması,  AB'de Türkiye'nin siyasi görünümünü olumsuz etkiledi.Sonuçta yatırımlar için uygunluğumuz tartışılır oldu.

e. 15 Temmuz'daki Fetullahçı darbe teşebbüsü Ekonomiyi, Siyasi iktidarı sarstı ve Ordu'yu utandırdı, olumsuz etkiledi. Darbe teşebbüsleri sonrası da "Gelecek karanlık olabilir" görüşü konuşuldu.

Mevcut tabloyu değiştirmek öncelikle iktidarın görevidir.

Hükümet ihtiyaçlara cevap vermek için Tasarruf ve Teşvik tedbirlerini oluşturmak istiyor. Hükümet  bütçenin hazırlanış biçiminin ve kamu kurumlarının  harcama alışkanlıklarının tasarrufu değil daha çok harcamayı teşvik ettiğini düşünüyor ve bunda haklıdır. Mevcut kamu kurumları bütçesini önceki yıldan daha yüksek istiyor. Ayrıca önceki yıl bütçesinden artan para olursa yıl sonuna doğru rasyonel olmasa da harcamaya çalışıyorlar. Mevcut yapıyı sistematik ve kalıcı bir şekilde yeni bir temele oturtmak ve yenilemeksöylendiği gibi  gereklidir.  

Tedbirler kapsamında

- Kamu kurumlarının personel kullanımı ve ihtiyaç duyulan yatırımları gözden geçirilebilir. Beş yıl evvel personel gerektiren görev tanımları, organizasyon yapıları ve yatırıma verimli olan bir ihtiyaç acaba şimdi gerekli midir?

- Artı değeri yeterince olmayan İdari ve Mali işler terk edilebilir. Kuruluşların organizasyon yapısı olabildiğince basitleştirilirse yönetim maliyeti azalır ve kararlar çabuk verilebilir.

- Vatandaşın işi için başvuracağı makamlar ve dolayısıyla memurlar azaltılabilir. Temel kural; Bir iş sağdan soldan 10 tane kağıt istenmeden bir makamda halledilebilir. Her Devlet işyeri veya odasında yapılan işler vatandaşa "İş, aracısız hangi belgeyle yapılır? açıklanabilir.

- İtalya'dan sonra Avrupa'da en çok olan araç ve şoför filosu küçültülebilir.

- Devlet bilgi sistemleri yatırımlarıyla hizmetleri sadeleştirip basitleştirerek gerçek zamanda (online) daha ucuz maliyetle sağlayabilir. Vatandaşa vakitten, benzinden, devlete mekandan, personelden tasarruf sağlanabilir.

- Devlet özel sektörden istediği bürokratik işlemleri yükümlülükleri, vergi kalemlerini basitleştirip, azaltabilir. Özellikle vergi sokaktaki basit insanlarca anlaşılır, ödenebilir olmalı ve Almanya'nın 2003'lerde yaptığı gibi vergi istisnaları yok edilmelidir.

- Devlet kendisini istihdam yeri olmaktan çıkarabilir ve temel işlere yönelebilir.

- Mevcut bürokrasinin elektrik, su, yakıt, kira, ısınma, makam eşyaları masrafı görünenden fazladır. Sadeleşmeye gidilmelidir.

- Vatandaşa huzurlu, yolsuzlukların asgari olacağı, kontrola dayalı, vergisi karşılanabilir, ödenebilir seviyede olan  bir ortam sağlanabilir. Bu durum iflasları, vergi adaletsizliğini azaltır.  

Devlet Sağlık, Eğitim, Savunma (SES) ve  Adaleti hızlı sağlamak, kanunları ve bürokrasiyi Sadeleştirmek, İstihdamı teşvik, Yatırım ve Yenilikçilik ve Emeğe saygı (ASİYE) konularına odaklanabilir. Bahsedilen bu çabalar daha sağlam temelli ve önünü gören güçlü bir Türkiye'yi oluşturabilir.

Son söz: Mevcut durum, önceki iktidarın tutumu sonucudur..

 
Toplam blog
: 182
: 1556
Kayıt tarihi
: 14.10.12
 
 

Elektronik Y.Mühendisiyim. Teknik alan dışında Tasarruf ve tutumlu yaşam, Kişisel Finans Yönetimi..