Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

24 Temmuz '16

 
Kategori
Eğitim
 

Doğru tercihin püf noktaları nelerdir?

Doğru tercihin püf noktaları nelerdir?
 

Başucu Kitabınız 2016-ÖSYM Tercihler Ve Kontenjanlar Kılavuzu

Bu sene adaylar, YGS ve LYS’lerde elde ettikleri başarı çerçevesinde seçim yapacaklar. Bu seçimi yaparken de ÖSYM’nin 2016 Yükseköğretim Programları Ve Kontenjanlar Kılavuzu tüm adaylar için yol gösterici tek kaynak olacaktır. Özellikle bölümlerin geçen yılki kontenjanlarıyla bu yılki kontenjanlarının karşılaştırılması büyük önem taşıyacaktır. En çok tercih edilen üniversitelerin ve bölümlerin kontenjanları doğal olarak sınırlıyken özellikle başarı sırası ortalarda olan öğrenciler ister istemez karamsarlığa kapılıyor. Oysa hepimiz biliyoruz ki yükseköğretim önemli ama esas belirleyici süreç mezuniyet döneminde, akademik alt yapınızı iş yaşamınızda ne kadar kullanabildiğinizden geçiyor. Elbette öğrenim görecekleri üniversitenin öğrenciye sağlayacağı koşullar önemli ancak belirleyici olan, adayların kendilerini geliştirmek adına harcayacakları çabadır.

Sonuçların doğru yorumlanması gerekir.

Üniversiteye hazırlana gençlerin birçoğu yükseköğretim programları hakkında yeterli bilgiye sahip değiller. Bu yüzden tercih edecekleri programları belirlemede, sıraya koymada zorluk çekmekte, bazıları ilk birkaç tercihine dikkat etmekte sonrakileri rastgele sıralamaktadırlar. Bir kısım öğrenciler yerleştikleri okul için “istemediğim bir programı kazandım” deyimini kullanmaktadır. Tercihlerini isteyerek yazanlar bir süre sonra programın beklentilerine uygun olmadığını görmektedir.

Tercihler aslında aynı zamanda bir mesleğin seçilmesi anlamına gelmektedir. Meslek ise hayat boyu sürdüreceğiniz faaliyetlerin önemli bir bütününün seçilmesi anlamına gelmektedir. Böylesine önemli bir karar iyice düşünmeden verilmemelidir. Yüksek Öğretim Öğrenci açısından da devlet açısından da pahalı bir yatırımdır. Kontenjanlar sınırlıdır. Hatalı bir karardan dönmek oldukça zor olduğu unutulmamalıdır.

Tercihler istek sırasına göre belirlenmelidir?

Üniversite tercihlerinin oluşturulmasında en önemli etken, adayların istekleri olmalıdır. Bu süreçte öncelikle adayların kendilerini tanıması, yeteneklerini keşfetmesi ve çalışmak istediği mesleğin özelliklerini bilmesi gerekir. Adaylar bunları belirlerken kendilerini tanıyan rehber öğretmenlerden yardım almalıdırlar. İstek dışı yapılan tercihlerde çeşitli sıkıntılar yaşanabilmektedir.  Örneğin, mimar olmak isteyen bir aday, çevrenin de etkisiyle daha yüksek puanlı endüstri mühendisliğine yerleşebiliyor. Fakat daha birinci sınıfın sonu gelmeden büyük bir hata yaptığını anlıyor, tekrar sınavlara hazırlanmak istiyor. Bazıları ise alışırım düşüncesiyle işi mezun olmaya kadar götürüyor ve ömür boyu süren bir mutsuzluk girdabına kapılıyor. Bundan dolayı adaylar tercih listelerine istemedikleri bölümleri koymamalıdırlar.

Bölümler ve üniversiteler hakkında bilgi edinilmelidir

Tercihler sıralamadan önce hedeflenen meslekler ve üniversiteler hakkında bilgilere ulaşılması gerekir. Adayların, tercihlerini belirlemeden önce tercih etmek istediği programların bulunduğu üniversitelerin internet sayfasında yer alan bilgileri dikkatle incelemeleri, koşullarla ilgili üniversitelerden ayrıntılı bilgi almaları yararlarına olacaktır. Bu konuda üniversitelerin eğitim kurumlarına gönderdikleri broşürlerden, daha önce yerleşmiş tanıdık öğrencilerden tavsiye almaları, üniversite gezileriyle veya o bölümde okuyan ya da mezun olanlarla da görüşülüp bilgi almalarında fayda olacaktır. Üniversite seçimi özellikle iş yaşamının ilk yıllarında fazlasıyla gerekli olacaktır.

Tercih aralığı geniş tutulmalıdır

Üniversite adayları yeni sınav sistemine yönelik ilk tercihlerini bu sene yapacaklar. Adayların yaşam biçimleri tercihlerle şekillenecek. Hem üniversite eğitimi boyunca hem de bunun sonrasındaki yaşamda mutluluk, seçilen mesleklerin öğrencilerin ilgi ve yeteneklerine uygun olmasına bağlıdır. Üniversiteye hazırlık sürecinde istenen mesleği belirleyip hedef oluşturmak önemli bir adımdır.

24 Tercih hakkınız var

Bu haklar kullanırken sadece tek bir üniversite ya da tek bir bölüm seçilmemelidir. Bu şekilde davranmak çok riskli olduğundan tercihlerinizi daha geniş yelpazede düşünmelisiniz. Bir üniversitenin bir bölümünü isteyen öğrencilerin bile yeterince araştırmadan o tercihe yöneldiklerini görüyoruz. Oysaki meslek seçimi yaparken bazı noktalara dikkat etmek gerekir. Yetenek ve ilgilerine uygun meslek seçmiş olan bireylerin işlerini severek yaptıklarını ve mesleki başarılarının her gün biraz daha arttığını, buna dayalı olarak daha verimli ve mutlu bir yaşam sürdürdüklerini görmekteyiz. Bu konuda doğru karar verebilmek için meslekler ve bireysel yetenekler iyi tanınmalı, seçilecek mesleğin uygunluğu iyi belirlenmelidir. Bunun için çevrenizdeki meslek gruplarını gözlemlemeli, bu meslek gruplarındaki insanlarla bilgi alışverişinde bulunup o mesleğin artı ve eksi yanlarını görerek hareket etmelisiniz.

                                                                                                                            Faruk Ardıç

                                                                                                                              Tercih Danışmanı 

                                                                                                                             Twetter /faruk_istanbul

 

 
Toplam blog
: 60
: 233
Kayıt tarihi
: 09.10.12
 
 

Her türlü eğitim yazıları, özellikle sınavlara hazırlık sürecinde öğrencilere gerekli olan bilgil..