Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

29 Ocak '15

 
Kategori
Kitap
 

Dostum diye söylemiyorum ama Eddi edebiyatımıza muhteşem bir roman kazandırmış

Dostum diye söylemiyorum ama Eddi edebiyatımıza muhteşem bir roman kazandırmış
 

Dostum derken?
Eddi Anter'dir o dost...
Edebiyatımızın kazandığı kayda değer bir kalemin sahibidir Eddi.
 
Dostum dedim diye, yaşıtım, kollarımı omzuna attığım bir arkadaşım sanılmasın. Eddi benden 26 yaş büyüktür. Ne yerimiz aynıdır ne de mekânımız. O İstanbullu, ben Konya'nın bir bozkır köyünden. Ama sevginin yolunda giden, benzer ruhlara sahip olan kişiler, birbirlerine kardeşten bile yakındırlar; aynı bağdan yemeseler, aynı sudan içmeseler de, bu kişilerin ruhu ta 'Kâlû Belâ'da dost olmuşlardır. İşte Eddi'yle dostluğum böyledir. Teknoloji nimeti böyle kişilerin karşılaşmasına büyük imkanlar veriyor. Eddi'de teknoloji nimeti sayesinde karşılaştığım o güzel insanlardan biridir. Teşekkürler Zuckerberg...
 
*
 
Eddi Anter'in 2006 yılında yazdığı 'Lilly / Ben Bir Arap Yahudisiyim' adlı roman türündeki kitabı okudum bu hafta.
Kitabın güzelliğine dair neler diyebilirim ki?! Diyeceklerim eksik kalmasından korkarım. Övgüleri hak eden bir kitap bu roman.
Eddi'nin 'Lilly' adlı bu romanı, otobiyografik roman özelliği göstermekle beraber, profesyonel bir kurgudan ve zengin malzemelerden oluşmuş, nefis bir roman.
 
Mütevazi ve alçakgönüllü bir kişiliğe sahip insanlar, övgüden pek hazzetmediği gibi yapılmasını da istemezler; Eddi'de böyle bir kişiliğe sahip olduğu için yazdıklarımdan hoşlanmayabilir. Ama Eddi dostum, bu dediklerim doğru ve gerçektir. Edebiyat ürünlerinden bir şey başarı gösteriyor, fakat edebiyatçılar tarafından küçümseniyorsa, bu o edebiyatçının kıskançlığını gösterir. Edebiyatta başarılı bir şeye yapılmış övgü normaldir; sen rahat ol.
 
Yazımı okuyanlarda şöyle düşünebilir: 'Dostun olduğu için övüyor, reklamını yapıyorsun' diye. Asla böyle düşünmeyin. Vasat bulursanız, gelin beni çekiştirin, zevkine güvenmiyorum deyin. Ama unutmayın ki, ben reklam yapmıyorum, sadece güzel olanın hakkını veriyorum.
 
*
 
Lilly, Lübnan doğumlu Arap Yahudisi bir kadının hayatını anlatıyor.
Kadının adı Lilly. Anlatıcı bu kadının oğlu. Oğul bütün aile bireylerinin adını verirken kendi adından romanın ta son çeyreğinden bahsediyor. Bu oğulun bende Eddi olduğuna dair bir algı oluşturdu. Çünkü Eddi'yi az çok tanıyordum. Oğul, Eddi olduğuna dair benzerlik gösterse de, bir roman kahramanı olduğu romanın ta sonlarında anlaşılıyor.
 
Lilly'nin çocukluğundan genç kızlığına kadar olan ömrü Lübnan'da geçer. Evlilik çağlarındayken İtalya'ya göç eder Lilly. İtalya'da bir kısmeti çıkarsa evlenecektir. Ama sonu evlilik olacak bir kısmet çıkmaz. Kısmet İstanbul'dan çıkar. Lilly İstanbul'a taşınır. Evlenip çoluk çocuğa karışır... Ve İstanbul'da geçecek yarım asır Lilly'yi beklemektedir.
 
Romandaki anlatıcı oğul annesinin hayatını cenazesinden itibaren başlayıp, annesinin ölümünden sonraki geçen günler içerisinde bir pişmanlık, aşırı anne sevgisi ve anneye olan bir bağlılık içerisinde anlatır.
 
*
 
Yahudilik üzerine, Yahudilerdeki aile yapısı üzerine, Yahudiler'deki din anlayışı üzerine, Yahudi tarihi üzerine, dünya şehirleri üzerine, İstanbul üzerine, İstanbul'daki kozmopolit hayat üzerine verilmiş müthiş bilgiler, değerli anekdotlar, yaşanıp yaşanmadığından şüphe duyacağınız güzel anılar sizi bekliyor, Lilly'de.
 
*
 
Lilly'i okurken,
 
Yahudilerin kültürlü, eğitimli, rengarenk hayatlarını görüp 'Keşke ben de Yahudi olsaydım' dedim. Yahudilerin dine ve geleneğe aşırı bir şekilde bağlı olduklarını görünce 'İyi ki değilim' dedim. Ruhum isyankardır, sıkıya gelemez, çizgi dışına çıkmak ister; yani Yahudilerin din anlayışını benimsemeye gelemez; bunun için ailemi, sevdiklerimi üzerim. Yani onun için 'iyi ki değilim' diyorum.
 
*
 
Eddi dostum,
 
Edebiyatımıza böyle kaliteli ve değerli bir eser kazandırdığın için, sana edebiyat adına çok teşekkür ederim.
 
Roman okuma tutkunuz varsa kesinlikle Lilly'yi de okumalısınız.
 
-Mustafa Yıldırım - 30.01.2015
 
Resim: Güzel dostum Yasemin'den.
 
Toplam blog
: 480
: 715
Kayıt tarihi
: 03.11.12
 
 

Konyalıyım. Edebiyat okudum. Amatör yazar ve şairim. ..