Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

16 Nisan '18

 
Kategori
e-Ticaret
 

E-Ticarette Oyunlaştırma (Gamification) Nedir?

E-Ticarette Oyunlaştırma (Gamification) Nedir?
 

Neredeyse tüm sektörlerdeki yatırımcıların ortak sorusu "rakiplerimizden nasıl farklılaşır, müşterimizin gözünde nasıl fark yaratırız" gibi ana odak konusu farklılaşma kelimesi olan sorulardır. Belkide farklılaşma konusununda en çok kafa yoran, en çok bu soruya cevap arayan sektörlerin başında ise rekabetin her geçen gün arttığı e-ticaret sektörü  bulunmaktadır.

Son dönemde bu arayışın karşılığı olarak karşımıza Gamification kelimesi çıkmaya başlamıştır. Peki Gamification nedir? Gamification kelime anlamı olarak oyunlaştırma anlamına gelmekle beraber Vikipedi sitesindeki açıklaması ise aynen şu şekildedir. Gamification, oyun felsefesinin oyunsal düşünmenin ve oyun mekaniklerinin oyun dışı alanlarda, motivasyonu arttırmak ve kullanıcıları problem çözmeye teşvik etmek için kullanılmasıdır.

Anlam ve açıklama olarak kafa karıştıran bir kavram gibi görünmesine karşın aslında en basit haliyle alışveriş yapan kitlenin sosyalleştirilmesi olarak tanımlayabiliriz diye düşünüyorum. Konuyu biraz daha açacak olursak e-ticaret üzerinden alışveriş yapan kitlenin sayısı bugün on milyon olarak ifade edilmektedir. Bu kadar insanın ortak bir amaç için bir arada olduğu ortamda alışveriş olgusunu sosyal bir aktiviteye benzetmek hiçte yanlış olmayacaktır.

Siteye ziyaret için gelen müşterilerin sitede daha fazla vakit geçirmesi, geçirilen bu zamanın verimli bir şekilde, satışa dönüşerek sonuçlanması ayrıca müşterilerin alışveriş deneyiminden memnun kalarak tekrar aynı e-ticaret sitesi üzerinden alışveriş yapmasını sağlayarak sadık müşteri profilleri oluşturmak bu uygulamadaki asıl amaçlardır.

Peki bu oyunlaştırma yani Gamification e-ticaret siteleri tarafından ne şekilde uygulanmalıdır? Aslında bunun birkaç bilinen yolu mevcuttur. En basiti nasıl ki bir bilgisayar oyunu oynadığınızda oynama süreniz uzadıkça puanlar toplarsınız oyundaki seviyeniz veya rütbeniz artar bu durumun aynısını e-ticaret projenizde de hayata geçirebilirsiniz. Örneğin; gittigidiyor.com üzerinde alışveriş sayınız belli bir zamanda belli bir adedi geçtiği zaman kazananlar kulübü olarak adlandırılan bir statüye geçiyorsunuz ve ek indirimler kazanabiliyorsunuz. Hem bu statüde kalmak hemde ek indirimlerden faydalanmak için sadık bir müşteri olmaya başlıyor ve aynı siteden alışverişlerinize devam ediyorsunuz. Bu modelin benzerlerini sizde kendi e-ticaret projenizde uygulayabilirsiniz.

Farklı bir uygulama olarak müşterilerin sitenizden aldığı ürün veya ürünlerle ilgili yorum yapmasını sağlamak adına alışveriş sonrası müşterinize göndereceğiniz bilgilendirme maili ile yorum yapması durumunda ekstra indirim veya puan kazanabileceğini belirtebilirsiniz. Böylece müşteri tekrar sitenize dönecek, sadık müşteri olma yolunda ilerleyecek, özgün bir cümle veya paragraf yazı ile sitenize katkı sağlayacak, diğer müşterilerin yorumu okuyarak alışverişinde sizi tercih etmesine katkı sağlayacaktır. Yine müşterilerinize alışveriş adedine göre rütbeler verebilir bu şekilde onların gururlarını okşayabilirsiniz. Bu örnekleri çoğaltabiliriz, yeter ki müşteri ihtiyaçlarını ve rekabet ettiğimiz projeleri doğru analiz edebilelim.

Tabi dikkat edilmesi gereken en önemli noktalardan bir tanesi oyunlaştırma uygulamasını zorunlu hale getirmemektir. Böyle bir durumda müşterinin gözündeki imajımızın zedelenecek, müşteri ve ciro kaybı ile karşı karşıya kalmamız kaçınılmaz olacaktır.

 

 
Toplam blog
: 16
: 530
Kayıt tarihi
: 21.03.15
 
 

20.05.1980 yılında Sakarya'da doğdum. İlköğretimin bitimiyle baba mesleğine istinaden 1990 yılınd..