Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

11 Mart '18

 
Kategori
Gezi - Tatil
 

Ekstra Turlar - Yurt Dışı Turların Can Sıkan Sorunu

Ekstra Turlar - Yurt Dışı Turların Can Sıkan Sorunu
 

 

Yurt gezilerimiz esnasında karşılaştığımız tur otobüsleriyle ülkemizi gezen yabancı turistleri göre izleye özendik. Emekliliği hak edip bir an önce onlar gibi başka ülkeleri gezmenin arzusuna kapıldık.

Geze okuya bir ortak sorun gözlemledik, ilgi duyanların bilgilerine sunmada yarar gördük.

Bu seferki konumuz “yurtdışı turlarda ekstra gezi” sorunsalı…

Sevinerek gördük. Yurtdışında konakladığımız otellerde bizimkinden başka turlarla gelen pek çok yurttaşımızla karşılaşıyoruz.  Ve o kadar çoğuz ki, kimse de üzerinde durmuyor. Çabucak kanıksıyoruz, çünkü, görüyoruz ki, bizler de artık yabancı “emekliler” gibi başka ülkelerde boy gösteriyoruz.

Ve bazılarımız(!) asansörde, kahvaltıda, hatta ve hatta birlikte seyehat ettiğimiz otobüsümüzde dahi bırakın selam vermeyi, bir günaydın veya iyi akşamlar demeyi,  selam almayı dahi  gereksiz görebiliyoruz:( Tıpkı buradaki gibi… Neyse, öylelerimizi kendi hallerine bırakıyoruz.

Büyük çoğunluğumuz “tur firmaları” aracılığıyla gezilerimizi gerçekleştiriyoruz. Bunun iki yararını görüyoruz. Birincisi, ekonomik oluyor, ikincisi de (genellikle) işi şansa bırakmamış oluyoruz. Uçak, otel, transfer organizasyonlarında ufak-tefek aksaklıklar elbet olabiliyor ancak genel itibariyle memnun dönüyoruz.

Turları düzenleyen firmalarla gezginler arasında en büyük sorun “ekstra tur”lara ilişkin baş gösteriyor.

Firmalar genellikle destinasyonlarını (bu kelime tam oldu mu, yoksa uydurmuş mu oldum, bilemedim ama) satabilmek için fiyat ilan ederken genellikle sadece uçak, transferler ve otel maliyetleri toplamını esas alıyorlar, gezi programının ayrıntılarını “ekstra tur” adı altında ve ayrıca fiyatlandırılmış olarak program esnasında tur liderleri aracılığıyla satıyorlar.

Gezginler bu durumu biliyorlar. Bütçelerini buna göre yapıyorlar.

Bu “ekstra turlar” iki şekilde gruplandırılabiliniyor.

Birincisi “güzergah üzerindeki ekstra turlar” ve ikincisi de “konaklanan şehirlerdeki ekstra turlar”.

Tur programı içerisinde bir şehirden bir başka şehre gidilirken güzergahtan küçük sapmalarla gezilip görülecek yerlere yapılan geziler genellikle “ekstra tur” kapsamında bedel mukabili gerçekleştiriliyor. Gezginlerden bazıları bu turları satın aldığında satın almayacak olanlar yol üstünde dinlenme tesisi, benzinlik gibi yerlerde bu gezinin tamamlanmasına kadar bekletilmekle tehdit olunduğundan genellikle bu turları kafilenin tamamı veya tamamına yakını satın alabiliyor. Ancak, anlaşılacağı üzere bu zorunlu tutulmanın yol açtığı memnuniyetsizlik tur rehberiyle bazı gezginler arasında sevimsiz tartışmalara dönüşebiliyor.

Bir şehirde birden fazla gece konaklanacaksa, gezginlerin büyük çoğunluğu, akşamında aynı şehirde konaklayacakları günlerde rehberlerin düzenledikleri ekstra gezilere katılmaktansa daha ekonomik olabileceği düşüncesiyle ve cep telefonu harita uygulamalarının sunduğu kolaylıklardan da yararlanarak kenti kendi olanaklarıyla gezme tercihinde bulunabiliyorlar ve bu kez rehberlerin memnuniyetsizlikleri sebebiyle tartışmalar sevimsizleşebiliyor.

Burada karşılıklı bir empati eksikliği sorunların başlıca kaynağını teşkil ediyor.

Rehberlerimiz, kısıtlı bütçe olanakları içinde geziyi ucuza getirmeye çalışan gezginin durumunu anlayışla karşılamak yerine bu durumu ekstra tur satmadığı için müşterisine karşı çeşitli olumsuz triplerle ve tavırlarla fatura etmeye çalışırken, gezginlerimiz de turu olabildiğince düşük fiyatta pazarlayabilmek uğruna belki de emeğinin karşılığını tam alamamış olmasından kaynaklı üzüntü içindeki tur liderlerini, hiç değilse güzergah üzerindeki ekstra tura katılma maliyetine katlanarak bir nebze rahatlatmak yerine ona karşı olumsuz tutumlar içine girebilmektedir.

Ve her iki taraf da program başlamadan önce şunu kesinlikle bilmelidir.

Gezginin “ekstra tur”ları sevmediğini tur lideri bilecek, hiçbir “ekstra tur” satamamış tur liderinden arzu ettiği güleryüzlü hizmeti alamayabileceğini de gezgin bilecekler.

Her ikisi de bu durumu baştan bilecek ve öyle kabul edecekler. Rehber herkese “ekstra tur” satamadım diye afra tafra yapmayacak, gezgin de, ilandaki fiyatla gezisini arzuladığı düzeyde mutlulukla tamamlama iyimserliğine kapılmayacak. Hiç biri de “ya hep ya hiç” katılığında olmayacak,  ve bir orta yol bulacaklar.

En iyisi böyle

Herkese sağlıkla, mutlulukla, iyi seyehatler.))

Kenan IŞIK

 

 
Toplam blog
: 432
: 2964
Kayıt tarihi
: 16.05.07
 
 

Mülkiye mezunuyum. Emekli müfettişim. Ankara'da yaşıyorum. S'oligarşi isimli kitabı yazdım. Kitap..