Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

21 Mart '18

 
Kategori
Eğitim
 

İdefix Erkek Aklı!

İdefix Erkek Aklı!
 

Kadına Dair Bir İzdüşüm / Mara Hatun


Dün akşam "Mehmed: Bir Cihan Fatihi” adlı diziyi izledim ve çok beğendim. Dizinin reytingi ve üzerine konuşulanları görünce açıkçası hayal kırıklığına uğradım. Eleştirenlerin büyük bölümünün erkek olması aklıma erkek aklının kitlenmiş olabileceğini getirdi. Ya da belki İmirzalioğlu’na alttan alta duyulan bir kıskançlık da olabilir bilemedim.

Bizim coğrafyaya has bir davranış mıdır bilmiyorum çünkü elimde bu konuya ilişkin yapılmış akademik bir çalışma yok ancak genelde rastladığım önceliğin hep olumsuzlama üzerine olması. Olmamışlar. Beğenmedikler.. Kazanı başında zebanisi olmayan bir toplumuz biz. Takdir edemez, kolay beğenemeyiz. Eleştirmeyi de bilmiyoruz. Eleştirilmeyi de sevmiyoruz. Halbuki refah düzeyi yüksek toplumların eleştiriye açık toplumlar olduğunu biliyoruz. Ancak bahsedeceğim başka türlü bir bakış açısı. Daha çok erkek aklı..

Her neyse, dizi inanılmaz bir eleştiri bombardımanına tutulmuş. Bir gazeteci, sonuna kadar izlemeye dayanamadım diyor ve sonuna kadar izlemediği bir dizi üzerinden yorum yapabiliyor. Yorumların dönüp dolaşıp kadın karakterler üzerinden dile getirilmesi de son derece manasız oluyor. Bunun iki nedeni var. Birincisi tarih yazımı erken dönemde siyasal açıdan zaten erkek tekelinde. Adı üstünde: HIStory (onun tarihi). İkincisi kadının tarih alanına girmesi tarih yazımı açısından oldukça yeni bir konu.  Bu nedenle kadını ve çocuğu ete kemiğe bürüme tamamen insan aklının bir çabası. Dizinin senaristinin de bir erkek olması tenzihi de beraberinde getiriyor. Ancak yine de istisnalar kaideyi bozmuyor.

Eleştirilen ne:
    Kadın mimar olmak istemiş..
    Kadın at sırtında Edirne’ye kadar gelmiş..
    Kadın sadrazam’a danışmanlık etmiş..
    Kadın şehzadeye suikaste yeltenmiş..

Hasıl kelam bu ağabeylerden kadını ve çocuğu hikayeye katmalarını istesek, yarım sayfa da olsa bir yazı döktürüvermelerini istesek.. Senarist ne yapsaydı da tarih yazımına doğru düzgün dahil edil(e)memiş kadın karakterleri vücuda getirseydi..

Buradan değerli öğretmenlerimize bir çağrıda bulunmak istiyorum. Lise ve üniversite seviyesindeki öğrencilerine aşağıdaki ifade doğrultusunda acaba bir kompozisyon yazdırabilirler mi?

“Mehmed babasının ölüm haberini Sadrazam Halil Paşa’nın özel ulakla Manisa’ya gönderdiği mektupla aldı. Anlatılana göre "Beni seven ardımdan gelsin!" diyerek atına atlayıp, kuzeye doğru yola çıktı. Mehmed 19 Şubat 1451’de Edirne’de ikinci kez tahta çıktı”

Hadi bakalım kolay gelsin!

Illustration (1429): Mara Hatun

 

 
Toplam blog
: 6
: 562
Kayıt tarihi
: 24.03.15
 
 

•Tarih Yazımı  •Avrupa'da Tarih Eğitimi ve Öğretimi  •Avrupa Bütünleşmesi Tarihi  •XX. Yüzyıl Avr..