Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

12 Ekim '14

 
Kategori
Eğitim
 

Montessori eğitimi nedir?

Montessori eğitimi nedir?
 

ATATÜRK "BU KADININ KİTAPLARI ÜLKEMDE OKUNMALI DEMİŞ..


MARİA MONTESSORİ EĞİTİMİ NEDİR?

MONTESSORİ OYUNCAKLARININ ÖZELLİKLERİ NELERDİR?   

MARİA MONTESSORİ  İtalya’nın  ilk kadın doktoru ve pedagogudur.

MONTESSORİ,  her bir çocuğun bireysel becerilerine, bireysel öğrenme hızına ve karakter özelliklerine uygun bir pedagoji geliştirmiştir.

Montessori eğitimi temelde kişiliğin oluşumu üzerinde durmaktadır. Eğitimde  metot değil

İnsan kişiliği göz önüne alınmalıdır.

-Çocuk özeldir, tektir.

-   İlk altı yaşta çocuklara sözel olarak bilgi iletilmesi yararsız bir çabadır. Çocuklar bu dönemde bilgiyi mutlak surette yaparak ve yaşayarak alırlar. Sorun bilgiyi alma ve değerlendirme sürecinin çocuğa nasıl yaşatılabileceğidir. Montessori araçları çocuğun bilgiyi yaşayarak keşfedebilmesini sağlar çünkü artık bilgi, sözel ve soyut değil ama çocuğun eliyle işleyebileceği somut bir biçimdedir.

-  Hayatın ilk altı yılı yaşamın daha sonraki yıllarıyla kıyaslanamayacak kadar değerlidir. Çocuk yetişkinliğinde kullanacağı hayat becerilerinin büyük bir kısmını bu ilk altı yılda inşa eder. En önemlisi çocuğun bilgiyi alma ve işleme becerisi bu dönemde çok yüksektir ve en verimli şekilde değerlendirilmesi gerekir.

-Ceza yerine olumlu yönlendirme uygulamalıdır.

-Eğitim planlı programlı değil, hayata bağlı olarak şekillendirilmelidir.

-Kendine has bir varlıktır

-Çocuk etrafındaki maddesel dünyayı absorbe eder, gelecekte yetiştireceği kişi modelini biçimlendirir.

-Montessori eğitimin temel taşlarından biri de hazırlanmış çevredir.Çocuklar hazırlanmış çevredeki , montessori materyallerinden, bireysel ilgi ve eğitimine göre bağımsız olarak seçim yaparlar.

-.Çocuklara istedikleri kadar tekrar etme imkânı sunulur.Erken öğrenen yeni bir   çalışmaya geçebilecektir, çünkü öğrenmede herkesin farklı bir ritmi vardır.

-Materyallerde ki hata kontrolü çocuğun kendi hatasını bulmasıyla gerçekleşir.Başka birinden uyarıya, onaya ve düzeltmeye gerek kalmaz.Kendi kendisini düzeltmesine olanak sağlar.Böylece yetişkinden bağımsızlaşmak doğal olarak gerçekleşir.

MONTESSORİ ARAÇLARINI 4 ANA BAŞLIKTA TOPLAYABİLİRİZ:

GÜNLÜK HAYAT UYGULAMALARI

DUYU ARAÇLARI

MATEMATİK ARAÇLARI

OKUR-YAZARLIK

Her bir araç kümesi sadece bir kavram sunar, böylece kavram anlamına etki edebilecek diğer tüm uyaranlardan ayrılır ve dikkat sadece onun üstüne yoğunlaştırılır.

Her araç kümesi sunmayı amaçladığı kavramın en fazla ve en az değerlerini gösteren parçalara sahiptir (uzun ve kısa, büyük ve küçük, geniş ve dar gibi). Çünkü göreceli kavramlar ancak bu şekilde sunulabilir.

Araçlar kavramları basitten karmaşığa ve ileriki aşamalarda soyuta doğru öğretecek şekilde tasarlanmıştır ve bu sırayla sunulur.

Her araç kendisinden sonra gelecek ileri kavramlar için alt yapı oluşturur.

Montessori Araçlarının en önemli özelliği hata denetim mekanizmasına sahip olmalarıdır. Bu mekanizma sayesinde çocuk kendisi öğrenir yani yetişkinin yardımına ihtiyaç duymadan araçla çalışır ve çalışmasının sonucunu kendi değerlendirebilir.

Montessori eğitimi çocuğa ne kazandırır? 
• Çocuk, kendi bireysel beceri ve ilgi alanında kendi hızıyla gelişir. 
• Dikkatini yoğunlaştırmayı öğrenir. 
• Çalışma isteğini ve zevkini geliştirir. 
• Üretken olur. 
• Toplumsal bir varlık olur. 
• Kaygılarını en doğru şekilde nasıl dışa vurabileceğini öğrenir. 
• Özgüvenini ve sorumluluk duygusunu geliştirir. 
• Disiplini içselleştirir. 
• Bir problemi nasıl tanımlayacağını ve onu çözmek için nasıl çalışılacağını öğrenir. 
• Kendisine ve başkalarına karşı saygı duyar. 

 Peki ülkemizde montessori eğitimi uygulanıyor mu?     ,

Türkiye’de: İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa, Denizli, İzmit, İzmir Mersin, Antalya ve Samsun da mevcut.

Ancak sayıları maalesef bir elin parmakların elini geçmeyececek kadar az. Montessori eğitimi sadece montessori materyallerini sınıfta bulundurmakla uygulanmaz. Montessori felsefesini öğretmenin bilmesi, inanması içselleşmesi ile olur.

Uzun lafın kısası MONTESSORİ, olağan üstü, sıra dışı bir eğitim anlayışından bahsetmiyor.

Özünde çocuğu bir birey olarak görmek, çocuğa saygı duymak felsefesinden hareket ederek; özgüveni yüksek, ayakları yere basan, hata yapmaktan korkmayan bireyler yetiştirmeyi hedefliyor. Çocuklarımı bu eğitimin uygulandığı okullara gönderemesem de evde kendim öyle olmaya çalıştım. Ve okulda da öğrencilerim için bu eğitim felsefesini kendime uygun buldum.

“Sorun çaresizlik değil, isteksizlik... İsteksiziz; çünkü çocuklukta bize uygulanan ilk şey içimizdeki isteği öldürmektir.”demiş BERNARD SHAW..

Sadece istek mi? Nelerini yok etmiyoruz ki çocukların? Merak duygularını, enerjilerini, özgünlüklerini, yaratıcılıklarını. En önemlisi de coşkularını.

Oysaki farkı yaratan coşkudur her zaman..

 
Toplam blog
: 38
: 1229
Kayıt tarihi
: 30.01.11
 
 

1975 doğumluyum. Selçuk Üniversitesi Okul Öncesi Eğitim bölümü mezunuyum. İzmir'de yaşıyorum. İlg..