Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

AYFER AYTAÇ GAZETECİ YAZAR

http://blog.milliyet.com.tr/ayferaytac

19 Eylül '18

 
Kategori
Güncel
 

Pazarın Pahalılığı Poşettenmiş

Pazarın Pahalılığı Poşettenmiş
 

Her şey bol, ama pahalı. Alım gücümüz zayıf.


 
Ekonomik terimlere aklım pek yetmez.Dolara karşı mücadele varsa hazırız. İsraftan sakınmaya, tutumlu olmaya da varız. Ama aç kalamayız. İlla ki acıkıyor insan ve yiyebileceği bir şeyleride satın almak istiyor. Lakin pazarlar ateş pahası. Alıcı çoğu vatandaşta alım gücü yok. Satıcının sattığı pahalı mala bahanesi çok. 
 
Satıcıya soruyorum: 
-"Domatesin kilosu kaça?"
Satıcı rahatlıkla söylüyor:
-"On lira?"
 
Afedersiniz, ama "Çüşş" diyesiniz geliyor içinizden; tabi içinizin sesini bastırmak zorunda kalmak için, yeni bir soru yöneltiyorsunuz:
-" Bunlar ithal mi, niye bu kadar pahalı?"
Satıcı ister al, ister alma havasında bir pişkinlikle size kendi sorusuyla cevap veriyor: -"Senin dolardan, yurodan haberin yok mu bacım?"
-"Hayda, ne alaka şimdi, dolar yükseleli şu kadar gün oldu. Domatesin tohumunun tarlaya ekilip, fidan olması, meyve vermesi, sonra büyümesi hayli zaman alır. Doların yükselmesinden önce yetiştirdiğin ürünü, bu kadar pahalı satamazsın. Bu bahane değidir" diyorum.
 
Sesim istem dışı biraz yükselmiş olacak, pazarcı belki beni müfettiş belleyip, biraz ürperiyor. Bu defa yeni bir bahane üretiyor: -"Pahalılık poşetten. Ürünün yarı fiyetı poşet parası."
-"Ne?"
-"Niye şaşırdın bacım? Aldığın domatesi, üzümü biz poşete koymuyor muyuz? İşte o poşeti dolarlan alıyoruz. Evvelden poşetin kilosu 1,5 liraydı. Şimdi 17,5 lira. Var hesap et yüzde kaç zam gelmiş poşete ve bizim bu uğurda uğradığımız zararımızı."
 
HESAP EDEMEDİM. SATICININ CİNLİĞİNDEN ÇARPILDIM.
Nereden bileğim ben bu pazarcıların poşeti vakti zamanında depolamadıklarını? Poşete koydurmasak da kendimiz evimizde torba dikip götürsek, pazarımız ucuzlar mı? Amerika o zaman bizden yılar mı?
 
Aslında ekonomiye aklım erer de, irdelemek istemem. Nedeni, derine dalarım da çıkartmaları zor olur.
 
Aklımın ermediği, pazarcıların pahalandırdıkları mallarına hızla sebeb bulmaları. Yemin ederim tüm pazarcılar süper zekalılar. Bazılarına yalancı mı desek?
 
Hak edene ben yalancı da dedim, fırsatçı da; siz ne derseniz deyin. Zira Müslümana fırsatçılık ve aldatma yakışmaz. Ne demiş sevgili peygamberimiz (s.a.s) “Bizi aldatan bizden değildir.” [Müslim, Îmân 164, Fiten 16] 
 
 
Toplam blog
: 622
: 205
Kayıt tarihi
: 08.12.14
 
 

Gazeteci-yazar ..