Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

27 Temmuz '16

 
Kategori
Güncel
 

Terfi alınmaz, terfi edilir

Terfi alınmaz, terfi edilir
 

123rf.com'dan...


Sözlerim, herkesten evvel, bizim de içinde bulunduğumuz Milliyet Gazetesi yazı ailesinedir. Çünkü en fazla onu takip ediyorum ve bu yanlışı en fazla orada görüyorum. Bu yanlışla haber başlığı bile var. 10 Temmuz 2016 tarihli bir haberin başlığı aynen şöyle: “İki amiral geçen yıl terfi almış”.

İlgili haber metinlerindeyse, hemen tamamında aynı yanlış yapılıyor.

Bu yanlışı ısrarla yapan bir de duayen gazeteci var: Hürriyet yazarı Sedat Ergin… Sağ olsun, “Ergenekon” süreciyle yakından ilgilendi, subay ve generaller hakkında çok yazdı ve her seferinde “terfi”ler söz konusu oldu. Hemen her seferinde de, “terfi alamadılar”, “şu yıl terfi almıştı” gibi, hep “terfi almak” yanlış tamlamasını kullandı.

Bu yanlışlığı çok ikaz ettim, düzeltmeye çok çalıştım. Fakat baktım ki yanlış devam ediyor; başlığa taşımak, hatta müstakil bir yazı yazmak şart dedim.

Arkadaşlar, terfi alınmaz, TERFİ EDİLİR. “Terfi aldı”, “terfi almadı” diye kullanılmaz. “TERFİ ETTİ”, “TERFİ EDEMEDİ” diye kullanılır.

26 sene üniforma giydim. Hayatımız “terfi” kavramının etrafında döndü. Hiçbir askerin, komutanın “terfi aldı”, terfi alamadı” şeklinde bir kullanışına şahit olmadım.

Gazetelerde, televizyonlarda, “terfi aldı-almadı” şeklindeki, bu derece yaygın kullanımı görünce, acaba biz mi yanlış yapıyoruz diye imla kılavuzlarına tekrar tekrar baktım… Hayır, doğrusu, “terfi etmek” şeklinde… İmla kılavuzlarında, “terfi almak” diye bir tamlama, bir kavram yok. Allah’ın hikmeti, baktığım imla kılavuzlarını da vaktiyle, kupon karşılığında Hürriyet, Milliyet vermişti.

Böyle olduğu halde, yanlış kullanımda bu ısrar neden? Doğrusu varken, neden eğrisini kullanıyorsunuz?

Eli kalen tutan, iki satır yazan, hele çok okunan gazetede yazanların en hayatî kaygısı, dilimi, yani “Türkçeyi DOĞRU kullanıyor muyum?” sorusu olmalı değil midir? En küçük şüphede, imla kılavuzuna, Türkçe sözlüğe müracaat etmeleri gerekmez mi? Yanlış yazarak, onu kitlelere yaymak, güzel Türkçemizi bozmak ne büyük vebal, ne büyük günahtır?

Tekrar ediyorum, terfi alınmaz, terfi edilir.

Allah rızası için, şunun doğrusunu kullanın… Doğrusuna alışan kulaklarımızı, eğrisini kullanarak tırmalamayın. Beynimize, dimağımıza, ruhumuza eziyet etmeyin! Çin işkencesi etmeyin.

Aklınızda kalması, pekişmesi için bir de cümlede kullanayım:

Binbaşı rütbesine 1995 yılında terfi ettim.

 
Toplam blog
: 1412
: 1241
Kayıt tarihi
: 04.06.10
 
 

Ücret karşılığı hiçbir yerde çalışmıyorum. Sandıklı'da doğdum. Kuleli Askerî Lisesi, Kara Harp Okul..