Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

16 Nisan '14

 
Kategori
Gezi - Tatil
 

Tur operatörlüğü yasası nasıl çıkmalı ?

Tur operatörlüğü yasası nasıl çıkmalı ?
 

      Son dönemlerde Tur Operatörlüğü yasası gündemde. Devlet Yetkilileri bu konuda oldukça hassas. Biz seyahat acentalarına;ya tüketiciyi %100 koruyacak bir sistem getirin ya da biz kendi bildiğimiz gibi bir torba yasa çıkartacağız diyorlar.

      Örnek olarak da tüketicinin özel yasalarla kurulan bankalara karşı teminatlarla korunurken, biz turizm firmalarının topladığımız para karşılığında tüketiciye sadece kağıt vermemizin doğru olmadığını belirtiyorlar. Haksız da değiller.

TUR OPERATÖRLÜĞÜ SiSTEMi NASIL OLMALI?

TUR OPERATÖRLÜĞÜ NEDiR? Kısaca tanımını yapalım; 

Tur operatörlüğü, turizm hareketlerinin en önemli bileşenleri olan konaklama, rehber, yiyecek-içecek, ören yeri, eğlence ve ulaşım gibi ürün ve hizmetleri içeren paket turların önceden herhangi bir talep olmadan hazırlanması ve belirlenen destinasyonların turistik ürün olarak pazarlanması faaliyetlerini içeren hizmetler bütünüdür.  

Sevgili Dostlar;
        Senelerdir acentalar batar-çıkar, biz de çözümün “Tur Operatörlüğü” sisteminde olduğunu yazar-çizeriz.  

Bizler de bu konuda gerekli incelemeleri yaptık. Dünyada Tur Operatörlüğü yasası için uygulanabilecek 2 makul sistem olduğunu tespit ettik. Biri ALMAN diğeri İNGİLİZ sistemi.


Nedir Alman Sistemi?;   

Bu sistem çok yüksek teminatlar yatırabilen seyahat acentalarını tur operatörü olarak kabul eden sistemdir. Türkiye’de bazı büyük firmalarımızın istediği sistem de budur. En az 10 Milyon euro teminat verebilen şirket Tur Operatörü olacaktır. Bu teminatı gösteremeyen acentalar ise ancak tur operatörlerinin “Satış Acentaları”olacaktır. Böylece tur şirketlerinin Türsab ve Bakanlık nezninde kontrolü de kolaylaşacaktır.

        Oysa öngörülen bu teminat miktarı da tüketici mağduriyetlerini karşılamaya yetmeyebilir. Örneğin; bir bayramda50.000 kişiyi yurtdışına götüren tur operatörü, ortalama kişi başı 1.000 eurodan turunu satarsa 50 milyon euro risk taşır. 50 milyon euro risk taşıyan acentaya da 10 milyon euro teminat az gelir. Ayrıca kendimize soralım; Türkiye’de kaç acenta 10 milyon euro teminat yatırabilir? 10 bilemediniz 20 acenta. Geri kalan 9000 acenta ya sektörden uzaklaşacakya da bu 5-10 tur operatörünün satış acentası olacak. Kendi turunu yapmak isteyen acentalar da tur operatörlerinin teminatı (kanatları!) altında operasyonlarını gerçekleştirebileceklerdir.

 Nedir İngiliz Sistemi?;   

Sigorta sistemi vasıtası ile aynen arabalarda ki FULL-KASKO gibi, tüketicinin mağduriyetine karşı yolcularını%100 tur bedeli karşılığında sigortalayan tur şirketleri tur operatörü sayılır. Zaten burada maksat da, yetkililerin aradıkları da budur. Bu sistem; firmanın büyük veya küçüklüğü ile orantılı değil, tamamen güvenilirlik ve şirketin kapasitesi kadar teminata dayalı bir sistemdir.

Şimdiki sisteme göre yapılan seyahat sigortaları  %100 mağduriyete göre değildirler. Poliçede “Şirketin iflasına karşı sigortalıdır” yazsa bile Sigorta şirketi, tüm alacaklılar için kişi başı 500 euro ve toplamda sadece 200.000 euro geri ödeme yapar. Bu da ancak birkaç müşterinin mağduriyetinin ödenmesi anlamına gelir. Bunları defalarca yaşadık.

İngiliz sisteminde ise; Öncelikle Sigortalanan Tur Operatörü’nün kendisidir. Sigorta şirketi acentayı adeta kredi verecekmiş gibi araştırır, sorgular;

    -   Acenta kaç senelik firmadır, cirosu nedir, bankalarla arası nasıl, hiç çek'i dönmüş mü, bu sene kaç para vergi vermiştir, şirkette kaç kişi çalışmaktadır? v.s.
    -   Turlar ortalama kaç paradır ve senede kaç kişi tura katılmaktadır? 
    -   En "pik" (yüksek) dönemde, örneğin bayramda kaç kişi tura katılmaktadır? (Gerekli, çünkü acenta batarsa sigorta şirketi bir seferde kaç kişiye parasını geri ödemek zorunda kalacak bilinmelidir)  
    -    Ve yukarıda ki verilere dayanılarak; tüm yolcuların olası mağduriyetini kapsayacak bir şemsiye için sigorta şirketine ne kadar teminat gösterilecek? 

          Bu durumda; Eğer sigorta firması acentayı güvenli buluyor ve gerekli teminatı sağlayabiliyorsa destinasyon ve gün sayısına göre "X TL" karşılığında yolcusunu sigorta yapabilecektir. Arzu edilirse ek teminatlar verilebilir. (Sağlık, Bavul kaybı, tur iptali v.s) Her ek teminat poliçe fiyatını arttıracaktır.

Ancak bu kriterlere uymayan veya uygulamak istemeyen şirketler, seyahat acentası, bilet satış veya tali acenta olarak iş hayatlarına devam edeceklerdir.

Seyahat acentaları, işimiz azalacak diye düşünmemelidirler. Aksine işlerimiz artacaktır. Çünkü; Böyle bir belgeyi ve %100 geri ödemeli sigortayı sadece Türsab'a bağlı seyahat acentaları alabileceklerdir. Özellikle internetten yapılan ve piyasanın %85 ne hakim olan kaçak acentalarbazı uluslararası otel web siteleri satışları azalacak, zamanla piyasadan eleneceklerdir. Buna rağmen hala sigortasız yaptırmayan, kaçak acentalardan tur alan tüketiciler de tur şirketi veya otel sorunlarında kaderlerine razı olacaktır. 

Not: Türsab ve Bakanlığımızın bu konuda Türketiciye uyarıları olacaktır.

 

Şeytanın avukatına sorular;
S - B2B yani acentadan acentaya satışlarda sigorta nasıl işleyecek.?
C - Nihai müşteriye satış yapan acenta Tur Operatörü ise poliçeyi keser. Eğer seyahat acentası ise tur operatörü poliçeyi keser. 

S - Peki iki acentanın aralarında bir sorun çıkarsa ne olacak?
C - Bu sorun ticaridir. Konumuzla alakası yoktur. Ancak her kurumun mali sorumluluk sigortası yaptırması önemlidir. (Ör. Beymen'den mal aldınız. Malı fason atölye yaptı. Mal bozuk çıktı. Tüketiciye sorumlu Beymen'dir. Diğeri Beymen ile Fason atölye arasında ticari bir sorundur)

S - Poliçeler ne zaman kesilecektir?
C - Poliçeler müşterinin ilk ödemeyi yaptığı anda makbuz ve tur kayıt formu ile birlikte teslim edilecektir. Yani erken rezervasyonda da bu kural geçerlidir. Poliçe tüketicinin teminatıdır. 

S - Poliçe nasıl bir şey olacak?
C - "Kıymetli kağıt" sayılacak olan numaratörlü, hologramlı Poliçe, Sigorta şirketi tarafından acentanın belirli bir müddet için (Ör.1 sene veya daha az) öngördüğü yolcu sayısı adedi kadar verilecektir. Sisteme sadece internetten ve acenta şifresi ile girilebilecektir. Toplam poliçe risk sınırı Sigorta şirketi tarafından belirlenen rakamı geçemeyecektir. Tur bedeli karşılığında kesilen poliçe toplam riskimizden (teminatımızdan) otomatik olarak düşecektir. Ör. Teminatımız 100.000 TL Bir grup yaptık. Tur bedeli kişi başı 1000TL (veya 399 euro). Her bir poliçe kestiğimizde 1000'er TL teminatımızdan düşecektir. 

S - Poliçem biterse veya daha pahalı tur satıp limitimi aşarsam ne olacak?
C - Poliçe biterse ve yolcular "hasarsız" dönerse Sigorta şirketi acentaya ek poliçe verecektir. Hasarsız dönen yolcuların teminatları tespit edilen bir süre sonunda yeniden poliçelere eklenecektir. Limit aşımına gelince; bu sorun Sigorta ve Acenta arasında teminatlarla çözülebilecek basit bir sorundur. 

Sevgilerimle
 
Toplam blog
: 305
: 4038
Kayıt tarihi
: 23.01.07
 
 

Kayseri doğumlu, 1977'den beri Sektörde (Otel, Çarşı, Yurtdışı Acente, Profesyonel Turist Rehberi..