Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

24 Nisan '16

 
Kategori
Anılar
 

Unutulmuş bir şair Necmettin Esin'i anmak

Unutulmuş bir şair Necmettin Esin'i anmak
 

Bazı şair ve yazarlar bir makam veya bir önemli yerlerde oldukları zaman sık sık anılıyor. Onun karşısında hayranlıklar duyuluyor, makamında ise zaman zaman çiçeklerle gidip ziyaretler yapılıyor. Çünkü ortada saklı, gizli bir menfaat hırsı veya düşüncesi vardı. Geçmiş yıllarda önemli bir daire de müdürlük yapan bir arkadaşım var.  Dürüst ve çalışkan, o şimdi emekliler safındadır. Geçenlerde bir kahvede çaylarımızı içerken aynen şöyle bir sitemde bulundular.” Kadir bey, kaç bayram geldi, geçti kapımızı çalan olmadı. Bir ara rahatsızlandım, hastanede yattım, yine geçmişte görevimin başında olduğum günlerde çiçeklerle geliyorlardı. Şimdi o arkadaşlarımı ne yazık ki eskisi gibi göremiyorum, yani siz olsanız üzülmez misiniz“ diyordu. Arkadaşım sözlerinde haklıydı… Sonra şu atasözüyle sitemine bir çizgi çizdi: Öküz öldü, ortalık bozuldu…
 
Sözü Kerküklü şair Necmettin Esin’e getirirken bu eski dostumun geçmişte bana söyledikleriyle yazıma bir giriş şaptım. Şair Necmettin Esin aslen Kerküklü idi. Ancak 1956 ‘dan sonra  Milli Eğitim Bakanlığı  bünyesinde çeşitli orta dereceli okullarda öğretmenlik ve  idarecilik yapmıştı.  Ben 1970 lerde Güneydoğu’nun bir dağ köyünde öğretmenlik yaparken bu değerli şairimizin şiirlerini, sanat kültür içerikli yazılarını Ankara’dan, İstanbul’dan bana ulaşan dergilerinde keyifle okuyordum. Şair Necmettin Esin’le mektup ve tebriklerle aramızda bir dostluk bağı vardı.
 
Bir şiirinde şöyle ozanca sesleniyordu:
 
Geçmeli cepkenlerle, kaftanlarla yiğitler
 
Bindallı’larla kızlar geçmeli birer birer
 
Sırma sırma geçmeli şallar içinde kızlar
 
İpekten beyaz beyaz allar içinde kızlar
 
Ufkumda mavi mavi, gök gök sema durmalı
 
Samsun’dan, Ankara’dan bana güneş vurmalı
 
Yanılmıyorsam 1956’larda İngiltere / Londra’da olduğu günlerde bu şiirini kaleme almışlardı. ( 14 Nisan- 15 Mayıs 2006). Tarihleri arasında ben de bir ara Londra’da bulunmuştum, havası genellikle puslu ve bulutlu geçiyor. Günlerin çoğu yağmurla geçiyor, Kimi zaman insan güneşli günlere hasret kalıyor.  
 
1971 yazında Kırşehir ve Ankara’ya  gitmiştim.  Bir ara Ankara’da bulunan bazı  sanatçı dostlarımı ziyarete etmek için  çaba  harcıyordum.  Ankara’da Güzide Taranoğlu, Halil Soyuer, Necdet Buluz, İsa Kayacan, Coşkun Ertepınar, Ahmet Tufan Şentürk, Yaşar Faruk İnal, Osman Atilla, Feyzi Halıcı, Arif Nihat Asya, Ahmet Nadir Caner,  Enver Tunçalp, Mehmet Çınarlı, Abdullah Satoğlu, Cahit Külebi, Mehmet Aydın, Şahin Kayadil, ve İlhan Geçer  gibi dostları ziyaret etmiştim. Tabi bu arada Şair Necmettin Esin Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Yayınlar Genel Müdürlüğü’nde Genel Müdür Yardımcısı olarak  önemli bir görevde olduğunu öğrendim ve yanına gitmek istedim.
 
25 Ağustos 1971 günü M,E. B. Yayınlar Genel Müdürlüğü’nde Genel Müdür Yardımcısı iken yanında idim. O arada şair Göktürk Mehmet Uytun ve ünlü destan şairimiz Niyazi Yıldırım Gençosmanoğlu’da yanımıza geldiler. Yanılmıyorsam onlar da aynı Genel Müdürlükte şube müdürü gibi görevlerde idiler. Beni çok sıcak karşıladılar, çaylarımızı  içerken  kitaplarından birer ikişer armağan ettiler…İşte o gün rahmetli  Necmettin Esin “ Bana Güneş Vurmalı “ (şiirler-1969) adını taşıyan  değerli şiir kitabını  aynen şu sözlerle armağan ettiler: “ Kıymetli meslektaşım şair Abdülkadir Güler’e sevgilerimle / 25,8.1971- Ankara “ diyerek  imzalayıp verdiler. Ben de bu kitabı 45 yıldır evimin kitaplığında saklıyor ve bazen de alıp okuyorum. Kitap Ayyıldız Matbaası, A.Ş. 1969’da Ankara’da basılmış olup, tertemiz bir kapakla 80 sayfadan ibarettir.
 
Kitapta H.Fethi Gözler, Burhan Sadık Yalçın, Arif Nihat Asya  gibi yazar ve şairlerin Necmettin Esinle ilgili görüşleri vardır. Örneğin değerli edebiyat tarihçisi araştırmacı yazar H.Fethi Gözler şunları yazıyor:
 
“Necmettin Esin şiirlerinde aşk, sevgi, vatan, millet, millet ve doğduğu yere bağlılık temlerini işlemiştir. Hangi tem üzerinde durursa dursun şiirinin genel karakteri itibariyle mısraları arasında kuvvetli bir armoninin bulunması ve” gerçek şiirin” atmosferine her zaman için ulaşmıştır. Şiirlerinde ideolojik bir yön yoktur. Milli konularda Türk’ün her yönden başarılı tarihi, gerçek Türk “ tok” bir ses  halinde mısraları sarar. Aşk ve sevgi temalarında hiçbir şaire benzemen biçim ve anlatım güzelliğini kazanır.
 
Bu tür şiirlerinde şair ortada yoktur da, hafiften bir ses oluvermiştir” diyerek “O ZAMAN” başlıklı bir şiirinden örnek dizeler sergilemeye çalışır.
 
Sevin bir gelin gibi, dosta c,düşmana övün
 
Belki iki ay geçer, iki hafta, iki gün
 
Gözleri kamaştıran parlak muhteşem düğün
 
Yaz gelince o zaman
 
***
 
Pembe yeşil köşkünde öten durur bülbüller
 
Gölge yapar başına sarmaşıklar ve güller
 
Boyun sıra dökülür beyaz ipekli tüller
 
İnce ince o zaman
 
( Bana Güneş Vurmalı / s.8’de )
 
Sayın H.Fethi Gözler’in dediği gibi şiir nedenli zarif, naif ve rahat ve de akıcı okunuyor. Yorumunu, derinliğini okuyucuya bırakıyor değil mi?
 
Buraya kadar geldikten sonra peki Necmettin ESİN kimdir?  Bir de onun özgeçmişine bir göz atalım0 diyorum.
 
Necmettin ESİN, 1912 yılında Kerkük’te doğdu. Kerküklü tanınmış bir ailenin oğludur. İlkokulu Kerkük’te okudu,1931 yılında Adana Erkek Öğretmen okulundan,  1937’de Ankara Gazi Terbiye Enstitüsü Edebiyat Bölümü’nden mezun oldu.1956 yılında M.E.B. tarafından  mesleki bilgilerini artırmak için İngiltere’ye gönderildi.Özel olarak Suriye, Lübnan ve Irak’ı gezdi  ve incelemelerde bulunuldu.Adana, Bayburt,Bafra, Ankara, Tokat gibi illerde  Türkçe  ve edebiyat öğretmeni olarak görev yaptı.  Adana, Tokat, Ankara gibi illerde Milli Eğitim Müdür yardımcısı olarak   çalıştı.En son olarak M.E.B.  Yayımlar Ve Basılı Eğitim Malzemeleri Genel Müdürlüğünde  Şube Müdürü ve en son  Genel Müdür Yardımcısı olarak üst makamlarda görev yaptı.
 
Şiirlerinden dolayı birçok ödüller aldı.“SELAM KERKÜK” başlıklı şiiri Kerküklü ünlü ses sanatçısı Abdülvahid Küzecioğlu tarafından bestelendi. Şiir ve yazıları birçok seçkilerde ve dergilerde yer aldı. 12 Ağustos 1987 yılında aramızdan ayrıldı.
 
Eserlerinden bazıları: Dağ Kızı / roman (1933),Ürperen Okyanuslar / şiir(1936),Beyaz Yeleler/ şiir(1942),Zaferden Sesler- Nutuklar - Konferanslar (1956), Atıl / şiirler (1945),Bana Güneş Vurmalı / Şiirler (1969)  gibi eserleri vardır.
 
Değerli şairimiz Necmettin Esin’in ölümünün 29. Yılında diğer saygıyla ve rahmetle  anıyorum.   Yukarıda adlarını  andığımız ve aramızdan ayrılan şairlerimizi rahmetle anıyor. Yaşayanlara sağlıklı ömürler  diliyorum.
 
Güzel dost , iyi insan  Necmettin  Esin'in  bir şiiriyle  söylerimi  noktalamak istiyorum:
 
KISKANIRIM
 
Ey nazlı çiçeğim ve bebek kızım
 
Neş'em,ıstırabım,seincim , sızım
 
Mavi esmalarda parlak yıldızım
 
Saçını rüzgardan benkıskanırım
 
*
 
Bülbül dağlarıda  ağlar, saçar ah
 
Sevişmek ibadet, unutmak günah
 
İçimdenanarımher sabah seni 
 
Seni  yurttan, yardan ben  kıskanırım...
 
*
 
Bana Güneş Vurmalı / şiirler 1969,s,46
 
-----------------------
 
Abdülkadir GÜLER 
 
24.04.2016- SÖKE
 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..